Problem med tropheus yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #16
    Det är alltid mycket svårt att tillsätta fler individer till en grupp. Det kan leda till massor av stress och därav mer sjukdom.

    Hur många har du kvar och hur många tänkte du tillsätta?

    Om du absolut vill tillsätta så hade jag varit väldigt nogrann med att se till så att de som var i tanken var helt friska och sen tagit ur all sten först så att deras eventuella revir helt lösts upp. Direkt efter att stenarna avlägsnats hade jag under totalt mörker tillsatt nya och låtit ljuset vara släckt under ett par dagar. Sedan hade jag lagt i stenen igen denna gången i helt nya formationer. Även med detta beteende så är det inte helt säkert att det går.

    Om dina yngel går i ett yngelkar utan inredning så hade jag lagt till inredning i samband med tillsättandet av nya. Det är givetvis mycket lättare att mixtra med grupperna då fiskarna är unga men absolut inte komplikationsfritt.

    Vad det gäller smitta så finns det vad jag vet några olika teorier. Den vanligaste är troligen att det utlöses hos individ efter individ på grund av att de varit utsatta för samma "stressmoment". Alltså ingen bakteriologisk smitta.

    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • nonu

      #17
      David det du skriver i ditt senaste inägg kan det vara så att dom blir stressade av att man bytt pump med mer cirkulation. Faktum är att jag har kladdat lite med pumpar jag har bytt lite då och då den ena pumpen skickade iväg sanden till ena sidan i en stor hög då bytte jag till en som inte pumpade så mycket,kan kanske vara detta som gjort att dom dog.
      Men inga fler har dött nu (15 kvar) jag bytte 30% varje dag i en vecka matade inte alls under tiden ,sen har jag bara låtit fiskarna vara, har ensdast haft en glödlampa tänd till dom på dagen,det verkar funka.
      tack för alla tipsen...
      mvh nonu

      Kommentar

      • David Johansson
        Användare
        • april 2002
        • 581

        #18
        nonu,
        Faktum är att jag tror att det kan vara orsaken. Jag drog den slutsatsen i mitt fall, och om du nu också kan se ett samband så är det mycket som talar för att det kan vara så.

        Jag tror också att detta enbart relaterat till att det uppstår en kraftig stress som yngel har svårt att klara av.

        David
        David

        Kommentar

        • kilova
          Användare
          • april 2002
          • 327

          #19
          Stefan Jag tror inte det är bukvatten på dina fiskar,Stressrelaterat tror jag det är i detta fallet med .möjligtvis förstoppning.Bukvattensot är fruktansvärt ovanligt. att dina fiskar inte växt så fort som din kompis ska du ta med ro bara,dina fiskar som växer sakta kommer bara att bli tåligare än dom som växer för snabbt,Jag har alltid matat mina tropheus otroligt lite nästan som att man tror att dom ska börja svälta.Jag tycker inte du ska blanda in dina nya troffar på minst 2-3 veckor än så du ser att inte flera fiskar blir sjuka i ditt kar risken kan bli att du blir av med alla.

          nonu kul att det har löst sig ,hoppas nu att det går bra i framtiden med...
          mvh kim



          Tropheus moori golden kazumba F1
          Tropheus dubosi F1
          Tropheus Chaitica F1
          Tropheus red chimba F1
          Tropheus black pemba F1
          Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
          Tropheus moori bärnsten F1
          Tropheus moori kejsare
          Mvh Kim

          Kommentar

          • stiffe
            Användare
            • april 2002
            • 953

            #20
            Hej igen
            Jag har 16st osmittade(tror jag)Kirizayngel kvar,men jag hade inte tänkt utöka den gruppen,utan tillföra 21st Ilangi.Men jag har bestämmt mig för att följa era råd,att inte tilföra några nya fiskar förren det att jag är helt säker på att inte fler är smittade.

            Kim,du skrev att du inte trodde det var bukvattensot,utan att det var stressrelaterat.Men är inte bukvattensot stressrelaterat?Och vad är igentligen skillnaden när symtonen är densamma?Först "hostar" dom,sen spottar dom ut maten,sen vaggar dom,sen svullnar dom upp för att sedan dö.Och under nästan hela förloppet så har dom endast en tunn,genomskinlig sytråd som avföring.


            mvh Stefan
            mvh Stefan

            Kommentar

            • kilova
              Användare
              • april 2002
              • 327

              #21
              Bukvattensot brukar bara komma på fullvuxna djur + att det kommer av att man övermatar eller ger dom fel foder eller dålig vattenkvalite.Har man fått bukvatten så är det endast medicin som hjälper ,Kan problemet åtgärdas med att man tex byter vatten 20% varje dag i en vecka +att man slutar mata under tiden och firrarna blir friska så kallar inte jag det för bukvattensot.Om man får samma symtom på en ungfisk så brukar det lösa sig om man gör som det jag skev här ovanför.Jag har haft bukvatten på en av mina grupper för ett par år sedan då matade jag med röda mygg så efter ca 1 år började dom att dö men det fixade sig med flagyl. problemet med ungfisk är att medicinerna gör ingen nytta ,Därav TROR JAG inte att det är samma problem det handlar om.
              men detta får stå för mig jag kallar mig inte för någon expert på området detta är endast mina teorier.
              mvh kim



              Tropheus moori golden kazumba F1
              Tropheus dubosi F1
              Tropheus Chaitica F1
              Tropheus red chimba F1
              Tropheus black pemba F1
              Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
              Tropheus moori bärnsten F1
              Tropheus moori kejsare
              Mvh Kim

              Kommentar

              • kilova
                Användare
                • april 2002
                • 327

                #22
                Stefan jag skulle bara gratulera dig för att du skaffar den otroligt vackra ilangin PS jag har en kiriza kvar den är väl på ca 5cm nu vill du ha den du får den gratis ( jag sålde min grupp men han som köpte gruppen ville dra fram ynglen själv )så den går här med mina mupulungo aldeles ensam.jag kan transportera ner den till kävlinge där min sysster bor om du vill...
                mvh kim



                Tropheus moori golden kazumba F1
                Tropheus dubosi F1
                Tropheus Chaitica F1
                Tropheus red chimba F1
                Tropheus black pemba F1
                Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                Tropheus moori bärnsten F1
                Tropheus moori kejsare
                Mvh Kim

                Kommentar

                Arbetssätt...