Problem med tropheus yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nonu

    Problem med tropheus yngel

    Jag har Problem med mina tropheus yngel dom är ca 5-7cm,Efter ett par veckor så får dom (1 fisk åt gången)vit avföring +att dom står och flämtar vid botten,ca en vecka senare så dör den. sen börjar nästa fisk likadant.detta är andra fiskinköpet jag har gjort nu alla 20 jag köpte första gången dog så här Och nu börjar även mina nya att dö lika dant.Alla vatten värden är ok ingen nitrit ph 8,6 konstant.matar med räkmix men bara väldigt lite 1 gång om dan.Vad ska jag göra.tacksam för svar fort .måste veta vad jag gör för fel,Jag har haft fullvuxna djur en gång innan dom var det aldrig problem med.
    mvh nonu

  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Symtomen tyder på att dina fiskar drabbas av bukvattensot, läs mer om det här; http://www.ciklid.org/faq_visa.asp?NR=212

    Det är tyvärr inte allt för ovaligt att det drabbar nyinköta fiskar. Min teori är att detta beror på foderbyte (troligtvis använder du inte samma foder som butiken) i kombination med att fiskarna stressas av miljöombytet.


    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • nonu

      #3
      Jo visst det verkar som bukvatten men jag provade att medicinera dom 20st mbita jag hadde innan med flagyl + aquafuran det hjälpte inte dom dog i alla fall.Jag köpte fiskarna(båda gångerna) av en odlare + att jag köper räkmixen av han ochså så mat byte blir det inte. Däremot kan det väl vara stressen som gör det ,men med både första gruppen och nu med andra gruppen (20 st red moliro i en 375a).Det måste väl vara något annat som gör att dom får dessa symtom och dör.

      Kommentar

      • nonu

        #4
        börjar bli desperat nu .vad ska jag göra .har bara 15 kvar nu
        mvh nonu

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Jag förstår att du känner dig maktlös. Jag har lyckats häva liknande situationer genom att sluta mata och byta mycket vatten men det är inte säkert att det hjälper. Jag tror på Mickes teori om foderbyte.

          Om jag vore dig så skulle jag upphöra helt med att mata i ca 3 dagar och byta ca 20% av vattnet var annan dag. Jag hade försökt byta så försiktigt som möjligt för att inte störa. Sedan hade jag börjat mata jättelite med flingor typ Tetraphyll eller spirulina. Jag tror att jag hade dragit mig in i det sista för att använda medicin.

          Jag tror inte att detta är något vanligare bland unga Tropheus, snarare tvärt om.

          mvh,

          Fredrik H.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • kilova
            Användare
            • april 2002
            • 327

            #6
            Håller med fredrik men inte om foderbytet nonu har ju samma foder som odlaren (han köpte ju det hos odlaren). yngel av troffar har rätt lätt att bli stressade vid flytt ofta transporterar man dom rätt länge,Sen tycker jag att man inte ska ha förmånga fiskar i karet i början det blir så mycket jagande och så då,börja med 5-6 st och fyll på med flera varje vecka tills du har så många du vill ha i karet ,detta gäller INTE om man köper fullvuxna.jag brukar inte mata min yngel dom första 2 veckorna sen börjar jag så smått att utfodra dom.



            Tropheus moori golden kazumba F1
            Tropheus dubosi F1
            Tropheus Chaitica F1
            Tropheus red chimba F1
            Tropheus black pemba F1
            Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
            Tropheus moori bärnsten F1
            Tropheus moori kejsare
            Mvh Kim

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              citat:Jag brukar inte mata min yngel dom första 2 veckorna sen börjar jag så smått att utfodra dom.
              Kan man verkligen låta bli att utfodra ynglen i TVÅ veckor utan att riskera att dessa svälter ihjäl?

              Egendomligt...men kanske genomförbart...dock inget jag själv skulle rekommendera eller göra!

              Stefan, Skövde

              Kommentar

              • kilova
                Användare
                • april 2002
                • 327

                #8
                Kan man verkligen låta bli att utfodra ynglen i TVÅ veckor utan att riskera att dessa svälter ihjäl?

                jag har aldrig varit med om att en fisk svälter ihjäl oftast klarar dom sig på algerna man har i karet ,nej vanligare är att man matar ihjäl sina fiskar ,Tropheus ska ju ha nästan mickroskopiskt med foder.
                mvh kim



                Tropheus moori golden kazumba F1
                Tropheus dubosi F1
                Tropheus Chaitica F1
                Tropheus red chimba F1
                Tropheus black pemba F1
                Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                Tropheus moori bärnsten F1
                Tropheus moori kejsare
                Mvh Kim

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Det förutsätter ju att man har en ganska god algflora i akvariet för att den teorin skall stämma eller hur?


                  Stefan, Skövde

                  Kommentar

                  • kilova
                    Användare
                    • april 2002
                    • 327

                    #10
                    Japp och alger är ju inte svåra att få i sitt kar.



                    Tropheus moori golden kazumba F1
                    Tropheus dubosi F1
                    Tropheus Chaitica F1
                    Tropheus red chimba F1
                    Tropheus black pemba F1
                    Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                    Tropheus moori bärnsten F1
                    Tropheus moori kejsare
                    Mvh Kim

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Visst är det lätt att få alger i sitt akvarium...och för oss Tanganyika/Malawi entusiaster är det ju perfekt.

                      Nu reagerade jag på det du skrev med anledning av att det inte stod i ditt inlägg att det förutsatte ett inkört kar. I naturen äter Tropheus väldigt mycket men med ganska låg näringsvärde (Vad jag läst mig till). Det kan vi väga upp med att vi ger lite foder med högt näringsvärde ofta.

                      Stefan, Skövde

                      Kommentar

                      • David Johansson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 581

                        #12
                        Jag tycker inte det låter som bukvattensot som dessutom är mycket ovanlig på unga tropheusar. Det låter mer som förgiftning av något slag eller att de utsatts för mycket stress. Stressen som ett miljöombyte ger är under normala förhållanden inte tillräcklig för att de skall leda till döden.

                        Skulle vara intressant att höra mer om ditt akvarium samt om du tillförde de nya fiskarna i det redan uppsatta akvariet eller om de rengjordes däremellan.

                        David
                        David

                        Kommentar

                        • nonu

                          #13
                          WOW inga fler fiskar har dött dom senaste dagarna fortfarande 15 kvar.
                          David,, jag har inte rengjort karet efter första dödsgruppen.Det har varit igång hela tiden med 6 st leptosama som jag fått att yngla av sig senast i förgår släpte en hona sina yngel.OBS leptosamorna hadde jag redan när den första gruppen av troffarna dog.Akvarium fakta ::::375L pump (aqua bee 2000L/H) med blå filtermatta pp10 500*500mm mycket sten i akvariet.
                          jag tror inte heller det är bukvatten ,men förgiftning NJA leptoasma klarade sig ju,men det är klart troffarna kan ju var känsligare .
                          mvh nonu

                          Kommentar

                          • David Johansson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 581

                            #14
                            Det låter ju bra att dödsfallen upphört.

                            Förgiftning kanske lät lite överdrivet men jag syftade egentligen på dåligt vatten eller dåligt foder (räkmix kan ju faktiskt bli dålig).

                            Jag råkade själv ut för en liknande sak i samband med att jag satte i en Fluval 3:a i ett yngelakvarium med ett 20-tal tropheus-yngel. Jag brukar alltid köra enbart med en luftpump och syresten de första veckorna. Ynglen som var omkring 2 cm var i mycket fin form men dagen efter pumpen sats i var 2 yngel döda och 2-3 stycken näst intill livlösa. Jag började misstänka att något från pumpen förgiftat vattnet, detta trots att den suttit i ett annat yngelakvarium tidigare. Men varefter jag försökte fånga upp fiskarna som fortfarnde levde så dog fler yngel som på löpande band. Flera av dem andades häftigt redan innan. Det blev endast ett fåtal kvar i livet efter detta och slutsatsen som jag drog senare var helt enkelt stress.

                            Jag tror att stressen orsakades av den plötsliga förändring i vattenrotation samt pumpljud som fiskarna inte tidigare utsatts för.
                            Detta är mer en gissning från min sida men jag kan inte komma på något annat, kanske någon annan har en idé.

                            David
                            David

                            Kommentar

                            • stiffe
                              Användare
                              • april 2002
                              • 953

                              #15
                              Jag spinner vidare på det här med bukvattensot.Jag har för tillfälligt samma symtom på mina Tropheus yngel,som det beskrivs för bukvattensot.Mina yngel är mellan 3-5cm och är ca 6 mån gamla.Har en kompis som fick yngel på sina Tropheus för tre månader sen,som redan är större än mina.Frågade då hur mycket han matade,när han sen visade mig hur mycket,så var det dubbelt av vad jag matade.Så jag ökade på min matranson rejält,efter en vecka ungefär började den första symptomen visa sig på två av ynglen.Har nu två döda,två som är rejält uppsvullna,en som bara står och vaggar och två som jag sett med trådliknande avföring.Dom andra verkar helt friska.Efter det att jag upptäckte den första sjuka fisken,har jag under två dagar inte matat alls,gjort vatten byte och sedan återgått till min tidigare mat ranson.Om man nu tillför nya friska Tropheusar till detta kar,blir då dom smittade?Alltså smittar bukvattensot,eller är det bara fiskar som varit med om upphovet till bukvattensoten som får soten?Jag har nämligen beställt sedan en tid tillbaka en grupp Tropheus och ska hämtas till helgen men frågan är om det är så smart?Tacksam för era synpunkter.


                              mvh Stefan
                              mvh Stefan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...