Någon med erfarenhet av rockor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    #16
    Trevligt med info med andra ord ser jag det inte som omöjligt att ha både rockor och diskusar.
    Priserna var betydligt dyrare än jag väntat mig har fått lite olika priser.
    Vilken art är lämpligast att ha,gilla utsendet på leopoldin.
    Hur svårt är det att könsbetsämma dom,dom jag pratat med säger att det är jätte svårt.

    Kommentar

    • Akvaristen
      Användare
      • maj 2004
      • 48

      #17
      Hej

      Att könsbestämma en rocka är inte svårt. Det är den lättaste fisken att könsbestämma nästan. Honorna har normala "bukfenor" (de som sitter vid stjärten) medan hanarna har två ombildade. de är formade som två korvar som sitter på dessa fenor. det är dessa de använder för att befrukta honan. rockor har inre befruktning.

      om du ser på bilderna på min zoon så kan du se skillnaden om än att det är dåliga bilder.



      lägsta raden i mitten är det två bilder den vänstra är hannen och den högra är honan. om du kollar under stjärten så ser du skillnaden.

      Angående villken art som är bäst så brukar man rekommendera motoron bara för att den är lättast att aklimatisera och lättast att få att äta. nackdelen med motoron är att den blir stor och ganska agressiv men om man jämför med leopoldin så blir den lika eller lite större. det är inga små storlekar vi pratar om vissa sidor säger att de inte blir större än 30 cm i diameter men det är fel då de kan nå upp emot 70 cm fast efter många många år.

      Har alldrig haft leopoldi själv men den ska vara ganska lik motoron men lite svårare och definitivt dyrare. Fråga någon som har haft leopoldi om dens svårighets grad det skulle jag rekommendera. Vad har ni för erfarenheter Leopoldi och Pleco.

      Mvh
      David

      Kommentar

      • pleco
        Användare
        • april 2002
        • 516

        #18
        citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

        Hur svårt är det att könsbetsämma dom,dom jag pratat med säger att det är jätte svårt.
        De du pratade med kan inget om rockor det är som Akvaristen skriver "lättaste fisken att könsbestämma " .
        Min erfarenhet av motoro och leopoldi är att de är lika lätta att skötta leopoldin fast är dubbelt så dyr som motoro .
        ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

        Kommentar

        • Leopoldi
          Användare
          • februari 2004
          • 1082

          #19
          Håller med Akvaristen och Pleco. Det är jätte enkelt. På könsmogna ex kan man se det på 5m avstånd. På ungdjur kan det ev behövas se undersidan.

          Kommentar

          Arbetssätt...