Någon med erfarenhet av rockor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    Någon med erfarenhet av rockor

    Jag har alltid gillat rockor och nu närdet ska bytas fisk i hemet så fundera jag på rockor och diskusar.
    Vad har ni för erfarenhet vilken diskus art bör man välja??
    Hur lätt eller svårskötta är dom???
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    det pratas ofta om rockor på www.waterwolves.com iaf du inte får svar här eller eller om du vill läsa lite själv. jenkarna verkar gilla rocker duktigt mycket.

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • oktober 2002
      • 405

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

      Jag har alltid gillat rockor och nu närdet ska bytas fisk i hemet så fundera jag på rockor och diskusar.
      Vad har ni för erfarenhet vilken diskus art bör man välja??
      Hur lätt eller svårskötta är dom???
      Har ingen erfarenhet av rockor tillsammans med andra fiskar.Har haft mina i eget kar. Med "etablerade djur" har problemen varit förhållandevis små. Men när det gäller "direkt importerade" djur har jag haft stora svårigheter med att få igång matningen och problem med infektioner när jag tagit bort "slangen". Mitt råd: köp väletablerade djur som äter ordentligt be att få se matning i butiken innan köp, rockor skall vara alerta och "hela tiden" söka efter föda och äta med god aptit. Se till att inte benen vid stjärt roten syns tydligt(sticker upp som vassa "pyramider")detta tyder på undernäring.
      Vidare se till att "kjolen" inte "curlar uppåt" utan vilar på botten nar djuret är stilla."Curlande kjol" tyder på sjukdom.

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • december 2002
        • 1934

        #4
        Tack för infon bs
        Vilka rock arter hållerdu in ditt akvarium och vad har du för storlek på karen ??

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • oktober 2002
          • 405

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

          Tack för infon bs
          Vilka rock arter hållerdu in ditt akvarium och vad har du för storlek på karen ??
          Två Paratrygon motoro i ett kar med måtten 180 x 80(D) x 35(H)cm.

          Kommentar

          • reecord
            Användare
            • februari 2004
            • 341

            #6
            ett tip är att du köper boken: Freshwater Stingrays: A Complete Pet Owner's Manual av Richard Ross den är mycket bra.

            själv har jag bara ett 425L kar fasst med mycket stor botten yta och till det karet ska jag köpa en p.motoro i höst men ja kommer sedan att byta akvarium när den blir större. Discus och en Potamotrygon rocka är en tveksam kombination men det funkar till minst 80% om du har tur men du får räkna med att när rockan blir större så kan han nog ta död på några fiskar.
            Sydamerika

            Kommentar

            • reecord
              Användare
              • februari 2004
              • 341

              #7
              gick tydligen inte att ändra inlägget så ja gör ett nytt:


              svår sköta? ja jagg skulle vilja säga att dom nog är som discus. Dom kräver mycket rent vatten 50% vatten byten i veckan. Vad kan jag säga mer äter oxhjärta räkmix osv tänk på att inte ha någon liten taggig tex L mal som rockan får in i munnen. tänk på att en rocka kan fassna i mellan en doppvärmare och akvarie glaset! och den kan då få mycket allvarliga brännskador! en
              Potamotrygon rocka är mycket fredlig men mycket lekfull och mycket glupsk äter järna små fiskar som tetrer osv.
              Sydamerika

              Kommentar

              • bmwpower
                Användare
                • december 2002
                • 1934

                #8
                Den jag gilla leopoldi frågan är hur den är.
                Om man läser lite mellan raderna såär det ett tomt kar med sandbotten och gigantisk bottenyta som gäller

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Är alla sötvtn-rockor från sydamerika?
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Leopoldi
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 1082

                    #10
                    Jag har P.leopoldi kolla in på min zoon.
                    Leopoldi är ingen svår rocka att hålla när dom väl har acklimatiserat sig spm bs säger. Dom kan vara tröga att få igång det första halvåret men en är det en relativt tålig fisk i mina ögon.
                    Alla från släktet potamotrygon är från sydamerika men det finns även sötvattensrockor från asien.

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1934

                      #11
                      Vad har ni k;pt era rockor

                      Kommentar

                      • pleco
                        Användare
                        • april 2002
                        • 516

                        #12
                        Billigast på rockor är Nols Ciklidhobby (hade en leopoldi hona sist jag va där),jag köpte min leopoldi för 1800kr ,även Åleds Akvarium och Amazon Akvarium brukar ha rockor inne .
                        ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                        Kommentar

                        • reecord
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 341

                          #13
                          priser hos amazonas: p.leopoldi koster cirka 4000-6000 (ganska dyra) och motoro kostar ungefär 2500-3500 beroende på strolek.
                          Sydamerika

                          Kommentar

                          • Leopoldi
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 1082

                            #14
                            Jag tror nog att en leopoldi under 4000kr är undantag.

                            Kommentar

                            • Akvaristen
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 48

                              #15
                              Hej

                              Jag har haft två av mina rockor i fyra år nu och enligt mina erfarenheter så blir de mindre rädda med åren och nu när de börjar få lite storlek så är de ibland rätt så agressiva. Speciellt om en annan fisk simmar runt med en riktigt god räka i munnen som rockan vill ha.

                              Jag köpte mitt motoro par i kungsängen och min Potamotrygon yepezi av leopoldi.

                              Jag har märkt att de är hyfsat tåliga om de är vanda med ett akvarieliv. Om man har ett akvarium som är högt och om man sköter vatten bytena väl så funkar det att ha dem tillsammans med discus.
                              Det man ska tänka på är att rockorna liksom hajarna har ett kort matspjälknings system och därmed sktar ner mycket därmed behövs kanske större vatten byten om man har dem med discusar.
                              en annan sak man ska tänka på som du kanske har läst är att rockorna har väldigt snabb metabolism (matsmältning) och de bränner maten snabbt. därmed behöver de mer mat än vanliga fiskar. det räcker inte bara att mata dem varannan dag.

                              Jag har mina med skalarer och rockorna bryr sig inte om dem den ända fisken de bråkar med är påfågeln. hanrockan har tillochmed motat ner påfågeln på bottnen och snott en räka ur munnen på honnom (påfågeln är på 25-30cm).

                              Nu blev det ett rätt så långt inlägg men jag gillar dessa fiskar väldigt mycket och var bara tvungen att svara

                              Lycka till med rockorna!

                              Mvh
                              David

                              Kommentar

                              Arbetssätt...