T-Sprit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #16
    Jag ber om ursäkt att jag inte informerade om den exakta temperaturen. Jag menar varmt vatten. 80-100 grader. Är det svaret ok?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • juli 2004
      • 428

      #17
      citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

      Jag ber om ursäkt att jag inte informerade om den exakta temperaturen. Jag menar varmt vatten. 80-100 grader. Är det svaret ok?

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #18
        citat:Låter ,som ett vetenskapligt utlåtande. Får man fråga ,en följd fråga? Vid viken promille dör firrarna Mike !
        Det är tyvärr empiriskt - jag experimenterar jämt och ständigt med akvarierna, och ibland går det inte så bra. Jag provade i alla fall vid ett tillfälle att tillsätta alkohol som foder till denitrifierings-bakterierna (de kan använda alkohol som kolkälla; reningsverk tillsätter ibland alkohol till vattnet av den anledningen), och all fisk dog inom ett dygn.
        Jag räknade ut att promillehalten i vattnet skulle hamna vid 0.5 promille, vilket jag trodde i värsta fall skulle göra fisken "salongsberusad", men så blev det alltså inte.

        (Av detta skall man dock inte dra slutsatsen att alkohol är ett bra medel för att avliva fisk - även om man dumpar dem i ren alkohol tar det minuter innan de dör.)

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #19
          Nä, jag kan komma på åtminstone ett användningsområde för alkohol som låter trevligare än att hälla det i ett akvarium )
          Tony Englund

          Kommentar

          • Nyllet90
            Användare
            • oktober 2004
            • 1133

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av BigFish

            Appropå alkohol i akvariet så kan jag berätta om en otrevlig händelse som min kusin råkade ut för.
            Han vaknade upp efter en 'bättre' fest hemma i lägenheten och upptäckte att alla fiskarna i akvariet (160l) var döda.
            På ytan cirkulerade ett par lime-skivor...

            Efter lite efterforskning visade det sig att minst en kille bjudit firrarna på grogg... Vodka & Redbull närmare bestämt. Detta efter en diskution om någon som hade en hund som drack starköl. Killen blånekade men mer pålitliga vänner intygade att så var fallet.

            Det har jag alltid sagt! Sprit och redbull är INTE hälsosamt!
            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • april 2002
              • 880

              #21
              Det finns mycket som människor petar i sig som inte är nyttigt

              Kommentar

              Arbetssätt...