T-Sprit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • strandbaden
    Användare
    • februari 2005
    • 21

    T-Sprit

    Hej!
    T-sprit är en blandning av vanlig alkohol och isopropanol (en annan alkohol). Denna blandning användes inom läkemedel industrin för att decifisera med. Finns inga farliga restprodukter kvar efter
    avdunsting. Skulle nog påstå att det är en utmärkt produkt att använda om man vill göra rent hårda ytor med. Dödar nästan alla bakerier. OBS det är viktigt att allt får dunsta bort efter rengörningen . Annars löses alkoholerna i vattnet och skadar fiskarna
    Skål
    cv
  • Cresteds
    Användare
    • februari 2005
    • 30

    #2
    Tack för det! Jag blev rekommenderad det i fiskaffären innan uppstart av ett begagnat kar. Sen dog de första fiskarna jag stoppade i. Nu vet jag att det inte berodde på T-spriten iallafall!
    Cresteds

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Nope, iallafall inte om du inte använde en jädra massa och inte sköljde rent eller lät det dunsta.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #4
        Hej!

        Håller ej med om att allt försvinner när T-röd avdunstar. Prova själva. Tvätta med T-röd, låt torka och slicka på ytan...

        Mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Indunstningsresten är denatureringsmedlet, bitrex, och det smakar *illa* men man dör inte av det.

          Men däremot är fisk väldigt, väldigt, känsliga mot alkohol i vattnet.

          Kommentar

          • strandbaden
            Användare
            • februari 2005
            • 21

            #6
            Var nog lite snabb i mitt svar (tidigt på morgonen). T-blå innehåller också tensider. T-röd innehåller som någon påpekade bitrex. Sköljrer man inte noga kan man kanske få problem. tyvärr kan du nog inte utesluta att T-röd kan skada dina fiskar.
            cv

            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • april 2002
              • 880

              #7
              Var jag tvungen att decinficera ett kar skulle jag nog använda klorin, trots risken för rester, och skölja ordentligt. Det troligaste är nog ändå att jag bara torkat ur karet och kanske kokat det som tålt kokning.

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • juli 2004
                • 428

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

                Indunstningsresten är denatureringsmedlet, bitrex, och det smakar *illa* men man dör inte av det.

                Men däremot är fisk väldigt, väldigt, känsliga mot alkohol i vattnet.
                Därav ska man inte ren göra glas före limning med T-Röd!!..Använd aciton. Skulle nog oxå använda Clorin vid rengöring av ett akvarium.

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  Ärligt talat så fattar jag inte vad T-sprit har i karet att göra alls. Skall man silikona använder jag lite aceton som dunstar på studs. Skall man decinficera räcker det att skrubba med het vatten och en mycket hög koncentration av saltlösning...
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • juli 2004
                    • 428

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                    Ärligt talat så fattar jag inte vad T-sprit har i karet att göra alls. Skall man silikona använder jag lite aceton som dunstar på studs. Skall man decinficera räcker det att skrubba med het vatten och en mycket hög koncentration av saltlösning...
                    Räcker? det beror ju på vad du vill få bort!. Lite varmvatten tar iaf inte bort alla bakterier.

                    Kommentar

                    • Karon
                      Användare
                      • april 2002
                      • 880

                      #11
                      T-doja tar inte heller bort alla bakterier, sen är det väl en fråga om det egentligen behövs.

                      Kommentar

                      • Mr.Fish
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 1403

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

                        Indunstningsresten är denatureringsmedlet, bitrex, och det smakar *illa* men man dör inte av det.

                        Men däremot är fisk väldigt, väldigt, känsliga mot alkohol i vattnet.
                        Låter ,som ett vetenskapligt utlåtande. Får man fråga ,en följd fråga?
                        Vid viken promille dör firrarna Mike !

                        Kommentar

                        • BigFish
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 21

                          #13
                          Appropå alkohol i akvariet så kan jag berätta om en otrevlig händelse som min kusin råkade ut för.
                          Han vaknade upp efter en 'bättre' fest hemma i lägenheten och upptäckte att alla fiskarna i akvariet (160l) var döda.
                          På ytan cirkulerade ett par lime-skivor...

                          Efter lite efterforskning visade det sig att minst en kille bjudit firrarna på grogg... Vodka & Redbull närmare bestämt. Detta efter en diskution om någon som hade en hund som drack starköl. Killen blånekade men mer pålitliga vänner intygade att så var fallet.
                          Vänliga Hälsningar,
                          Jonas

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • juli 2002
                            • 5395

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Schull
                            Räcker? det beror ju på vad du vill få bort!. Lite varmvatten tar iaf inte bort alla bakterier.
                            De allra flesta bakterier stendör när de får kokhett vatten över sig, speciellt i kombination med en saltlösning.

                            Limeskivor och vodbull i akvariet? Haha.. Man har ju varit rädd för något sånt, men aldrig hört att det har hänt..
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • juli 2004
                              • 428

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                              citat:Ursprungligen skickat av Schull
                              Räcker? det beror ju på vad du vill få bort!. Lite varmvatten tar iaf inte bort alla bakterier.
                              De allra flesta bakterier stendör när de får kokhett vatten över sig, speciellt i kombination med en saltlösning.

                              Limeskivor och vodbull i akvariet? Haha.. Man har ju varit rädd för något sånt, men aldrig hört att det har hänt..
                              Du skrev inte kokhett vatten i dit första inlägg, sen brukar man ta sitt varmvatten från kran och det håller ingen kokpungt iaf,

                              Kommentar

                              Arbetssätt...