Hjälptråd för start av akvarie!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    Har tillräckligt svårt att försöka ta mig igenom studielitteraturen. Läsa är inte min gåva här i livet men tack för tipset! Kan nog få någon akvariebroder att läsa och ge tips och råd.
    Boken "Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora" är ingen bok man sträckläser utan kan med fördel användas som uppslagsbok!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Hoffa
      Användare
      • november 2002
      • 406

      Får väl väcka tråden lite Ett råd:
      En tråd som ska handla om hur man startar upp ett akvarium, ska enligt min mening BARA innehålla saklig info och inte en massa annat, för då blir tråden jobbig för oss nybörjare att läsa igenom om alla ska skriva i den, har läst trådar som är 60 sidor och det blir jobbigt att gå igenom för att komma åt den viktiga infon. Men det är min åsikt bara.
      Jimmy

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        Här har vi ett toppenämne för en Webartikel. Går bra att använda word det går att konvertera.

        Någon som har lust att sammanfatta lämplig, sakliga råd kring hjur man drar igång ett akvarium. Det finns ju givetvis en massa alternativ men det går ju att täcka något av dessa.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • biuckskylark
          Användare
          • januari 2014
          • 10

          Några tips jag har fått är att lägga i salt i början på akvariet?? Sanning eller bullshit??

          Kommentar

          • Mony
            Användare
            • december 2013
            • 187

            Tips också på hur man som nybörjare kan se på fiskarna om de mår dåligt, tex hur man ser om det blir höga halter av nitrit, eller om det är för varmt, eller om det är för lite syre osv.

            Kommentar

            • Mony
              Användare
              • december 2013
              • 187

              En annan sak som hade varit super bra för en nybörjare: en liten film om hur mycket mat som är lagom. Alla pratar om att man inte ska mata för mycket men hur ska man veta vad som är för mycket när man inte har någon erfarenhet?

              Film 1. Mata 400 liter med 30 fiskar med flingfoder
              Film 2. Mata 300 liter med 10 fiskar med pellets
              Film 3. Färskfodermatning

              Kommentar

              • Bosse G
                NCS Medlem
                • november 2013
                • 235

                Det enkla svaret är att man skall mata det dom äter upp på 1-2 min.

                Kommentar

                • Bosse G
                  NCS Medlem
                  • november 2013
                  • 235

                  Det är bra med jodfritt salt i vissa fall. men jag tycker inte du behöver ha i det om det fungerar som det skall.

                  Kommentar

                  • Mony
                    Användare
                    • december 2013
                    • 187

                    Ursprungligen postat av Bosse G
                    Det enkla svaret är att man skall mata det dom äter upp på 1-2 min.
                    Mina fick svälta lite, 3-4 dagar. Sen gav jag dem ca 1 msk och de åt upp det inom 2 sekunder. På kvällen fick de 1 msk till. (30 ciklider mellan 5-12 cm)

                    Nästa dag var de hel galna efter mat. Tänkte jag skulle se hur mycket de vill ha - egentligen. Matade 1 msk - uppätet bums och flera fick inget. Hällde i 1 msk till och en till och en till. Tillslut kändes det som om jag hade tagit 1/5 av burken. All mat var uppäten, men jag vågade inte mata mera. Tänkte de kanske kunde få ont i magen..

                    Det känns som min inte kan bli mätta? (Får väl börja med hemmagjord räkmix, för om de ska äta så mycket blir det ju fasligt dyrt.)

                    Matar med Aquatic Nature Afr. Ciklid, energy food och burken är 130 grams burk.

                    Kommentar

                    • {_AquA_}
                      Användare
                      • februari 2013
                      • 1299

                      Ursprungligen postat av Mony
                      Mina fick svälta lite, 3-4 dagar. Sen gav jag dem ca 1 msk och de åt upp det inom 2 sekunder. På kvällen fick de 1 msk till. (30 ciklider mellan 5-12 cm)

                      Nästa dag var de hel galna efter mat. Tänkte jag skulle se hur mycket de vill ha - egentligen. Matade 1 msk - uppätet bums och flera fick inget. Hällde i 1 msk till och en till och en till. Tillslut kändes det som om jag hade tagit 1/5 av burken. All mat var uppäten, men jag vågade inte mata mera. Tänkte de kanske kunde få ont i magen..

                      Det känns som min inte kan bli mätta? (Får väl börja med hemmagjord räkmix, för om de ska äta så mycket blir det ju fasligt dyrt.)

                      Matar med Aquatic Nature Afr. Ciklid, energy food och burken är 130 grams burk.
                      Vissa fiskar så som scalarer och liknande kan äta hur mycket som helst.. Jag matar med Tetra Pro Color 5-6 gånger om dagen och slänger oftast ner en räkmix bit för algätarna som alla fiskar mumsar på samtidigt.

                      Man kan låta fiskarna gå utan mat under någon dag.
                      // Nasser H

                      Följ mina projekt:

                      Tråd 1:
                      https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                      Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                      Finns mer gott på följande sida!
                      Min Zoon:
                      http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                      Kommentar

                      • Mony
                        Användare
                        • december 2013
                        • 187

                        Kan de få för mycket mat på en gång?
                        Är det bättre att mata mycket på en gång och sen vänta några dagar, eller ska de ha mindre flera gånger om dagen?

                        Kommentar

                        • {_AquA_}
                          Användare
                          • februari 2013
                          • 1299

                          Ursprungligen postat av Mony
                          Kan de få för mycket mat på en gång?
                          Är det bättre att mata mycket på en gång och sen vänta några dagar, eller ska de ha mindre flera gånger om dagen?
                          Mindre portioner, men flera gånger om dagen. Dels slipper maten grumla vattnet så snabbt och dels blir allt uppätet och fiskarna blir hungriga till nästa omgång.
                          // Nasser H

                          Följ mina projekt:

                          Tråd 1:
                          https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                          Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                          Finns mer gott på följande sida!
                          Min Zoon:
                          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                          Kommentar

                          Arbetssätt...