Hjälptråd för start av akvarie!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    Hjälptråd för start av akvarie!

    Tjenixen o go fredag på er alla!
    Har under tiden som jag varit aktiv på forumet upptäckt att alla har något och bidra med vad det beträffar uppstart av ett nytt kar. Så tanken är att vi TILLSAMMANS ska skapa en riktigt bra introduktion i hur man börjar, då medlemstillströmmningen har varit bra och det hela tiden dyker upp nya medlemmar som ofta ställer samma fråga - så varför inte hjälpas åt och dela med sig....

    Jag startar tråden här och BER alla om hälp med att fylla i det dom tycker är viktigt och deras erfarenheter vid start. Jag kommer sedan göra en....snyggare sammanställning som man kommer kunna läsa här.

    Så - fyll på här under, ta inte bort något, och är det dela åsikter om något kan vi diskuter detta längre fram!

    "Det är alltid många frågor som dyker upp som ny akvarist, och för att hjälpa dig på vägen, har vi ställt samman en liten guide, som svarar på de vanligaste frågorna. Mycket av de förslag du hittar här kommer från andra duktiga akvarister, och alla har olika erfarenheter av hur det är och starta upp ett nytt akvarium. Läs gärna igenom detta, och hittar du inte dina svar här - är det bara att fråga!!


    Tänka på att:

    ALLMÄNT
    - Ta reda på fakta innan köp,prata med akvarister,låna böcker på biblioteket etc och bli medlem i NCS. Du får Ciklidbladet som ger dig massor av tips och råd samt intressanta artiklar!
    - Inte start med ett förlitet akvarie. Du växer ofta snabbt ur ett litet akvarie, och det är faktiskt så att ett större akvarium är mer lättskött!
    - Nytt grus = tvätta noga.
    - Även om det kan vara svårt så är det viktigt att inte ha för bråttom i början. Filtret måste "komma igång" innan man släpper i för mycket fisk. Det finns genvägar men det bästa tipset är att skynda långsamt.
    - Det är också viktigt att mata sparsamt, särskilt i början.
    - Tänk på att akvariet väger mycket så se till att du är säker på att den bänk du ställer det på klarar tyngden, en bänk som är gjord för att ha akvarium på är att rekommendera.
    - Se till att akvariet står vågrätt. Det får absolut inte stå så att det lutar åt ena hållet på ena kanten och lutar åt andra hållet på andra kanten.
    - Om du skaffar växter tänk på att dessa också behöver gödning, annars dör de. Det bästa är att flylla på vid jämna mellanrum med någon form av flytande växtnäring.
    - Vänta några veckor innan du köper algätande fiskar så hinner det skapas lite alger som de kan knapra på först.
    - Sprid ut inköpet av fiskar under några veckor/månader istället för att köpa alla fiskar vid ett och samma tillfälle.
    - Skaffa en timer till belysningen så du enkelt kan ha samma belysningstid varje dag, belysningen bör inte vara tänd mer än 12 timmar, ungefär 10-12 timmar är lagomt.
    - Skaffa en mal som äter upp de matrester som åker ned på botten.
    - Rengör absolut INTE något som skall ned i akvariet med diskmedel eller annat rengöringsmedel.
    - Använd inte din vanliga diskborste som har varit i kontakt med diskmedel när du rengör saker till akvariet, utan köp en egen diskborste som du endast använder till akvariet och som aldrig varit i kontakt med diskmedel.
    - Borsta av alla stenar och rötter innan du sätter ned dem i akvariet.
    - Rötter kan färga vattnet brunt, vill du minska den effekten så kan du borsta av rötterna ordentligt och låta dem ligga i en hink med vatten en vecka innan du sätter ned dem i akvariet. Byt då vatten i hinken minst 1 gång per dag.
    - Kontrollera hur stora fiskarna blir som fullvuxna innan du köper dem, de flesta fiskar är små i akvarieaffärerna men många kan som fullvuxna bli väldigt stora och därmed växa ur akvariet.

    VATTEN
    - Vattenbyte, varje eller varannan vecka. Det behovet kan inte ens det dyraste hightech-filtret tillgodose.
    -Börja med att ta reda på vilket vatten du har. Vattenvärdena där man bor kan betyda mycket för vilka fiskar och växter som passar. pH och hårdheten på vattnet kan till och med vara avgörande.
    Vi har har högt pH och mycket hårt vatten i kranarna i Enköping. Som gjort för malawi och tanganyika och fungerande för mellanamerikaner och en del annat. Discus är mission impossible även om man försöker ändra vattenvärdena, flera har provat men de tynar bort i alla fall. Men i Västerås, 3,5 mil bort kan discus hållas. Se alltså till att du kan redogöra för vilken vattenkvalitet du har när du går till äffären och lyssna bara på duktiga akvarieaffärer. Det är inte alltid så att all fisk du hittar i bygdens affärer är lämpliga.
    - Använd nitrivec när du startar upp akvariet, det gör att den nyttiga bakteriefloran kommer igång snabbare ELLER be någon som har ett fungerande akvarium om lite "filtergegga" dvs krama ur ett smutsigt filter i ditt nystartade akvarium.















    Tack för bidragen till: Bilbo, bs, MagnusL, Belgarath, Micke










    Så - nu kan ALLA vara med och påverka slutresultatet, MEN betänk...JAG är GUD dvs MODERATOR....och kan alltid mutas med glada tillrop, berömm osv osv!!!

    Deathdealer ÄR bäst, störst och TUNNHÅRIGAST!!![8D]
    Senast redigerad av DaRe; 26 september 2016, 22:56.
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    #2
    citateathdealer ÄR bäst, störst och TUNNHÅRIGAST!!!

    Ett tips: Börja absolut inte med för litet akvarie.
    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • oktober 2002
      • 405

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av deathdealer














      Deathdealer ÄR bäst, störst och TUNNHÅRIGAST!!![8D]
      Ta reda på fakta innan köp,prata med akvarister,låna böcker på biblioteket etc.(Akvariefiskar är levande varelser).

      Kommentar

      • MagnusL
        Användare
        • januari 2004
        • 326

        #4
        Vattenbyte, varje eller varannan vecka. Det behovet kan inte ens det dyraste hightech-filtret tillgodose.
        Magnus Lovgren

        Kommentar

        • Belgarath
          Användare
          • februari 2005
          • 584

          #5
          Ny grus = tvätta noga.

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Jag håller med "bs" och "deathdealer", att läsa mycket akvarielitteratur innan man skaffar ett akvarium är det sättet att förbereda sig på. Ciklidbladet ett är mycket bra exempel. Jag måste säga att jag genom åren (och fortfarande) lärt mig enormt mycket genom att läsa denna förträffliga medlemstidning.

            En annan viktig sak att tänka på är att akvaristik inte är en exakt vetenskap, det finns flera vägar att nå framgång på.

            Även om det kan vara svårt så är det viktigt att inte ha för bråttom i början. Filtret måste "komma igång" innan man släpper i för mycket fisk. Det finns genvägar men det bästa tipset är att skynda långsamt.

            Det är också viktigt att mata sparsamt, särskilt i början.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Mattiz
              Användare
              • februari 2005
              • 108

              #7

              deathdealer jag vill inte muta dig med glada tillrop, berömm men jag slänger in en back öl till dig som ett tack för denna tråd
              Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • augusti 2004
                • 1639

                #8
                jaha????? 5..FEM personer har bidragit så här långt.....KOM IGEN!!
                Bygg på med mer råd nu gubbar och gummor....detta är HJÄLP till de som startar upp (och i.o.f.s så KUNDE jag skriva HELA tråder, men jag vill inte briljera *asg*)

                Deathdealer
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                • Belgarath
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 584

                  #9
                  - Ju större karet är desto viktigare att se till att det står i våg (m.a.o. använde ett vattenpass för att se så att det inte står snett).

                  Kommentar

                  • Nyllet90
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 1133

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av deathdealer

                    jaha????? 5..FEM personer har bidragit så här långt.....KOM IGEN!!
                    Bygg på med mer råd nu gubbar och gummor....detta är HJÄLP till de som startar upp (och i.o.f.s så KUNDE jag skriva HELA tråder, men jag vill inte briljera *asg*)

                    Deathdealer

                    Ursäka mej, men herrn har nog missupfattat lite. Jag är ingen gubbe. Jag är bara 14 år!
                    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                    Kommentar

                    • anfall
                      Användare
                      • november 2004
                      • 139

                      #11
                      Börja med att ta reda på vilket vatten du har. Vattenvärdena där man bor kan betyda mycket för vilka fiskar och växter som passar. pH och hårdheten på vattnet kan till och med vara avgörande.

                      Vi har har högt pH och mycket hårt vatten i kranarna i Enköping. Som gjort för malawi och tanganyika och fungerande för mellanamerikaner och en del annat. Discus är mission impossible även om man försöker ändra vattenvärdena, flera har provat men de tynar bort i alla fall. Men i Västerås, 3,5 mil bort kan discus hållas. Se alltså till att du kan redogöra för vilken vattenkvalitet du har när du går till äffären och lyssna bara på duktiga akvarieaffärer. Det är inte alltid så att all fisk du hittar i bygdens affärer är lämpliga.

                      Den allra bästa vägledningen, minst lika bra som afärer och böcker, är detta forum, tycker jag.

                      Anders

                      Kommentar

                      • ebbe_20
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 283

                        #12
                        håller ju med grabbarna här ju större kar destu bättre började själv med ett 265 liters och nu har man ju växt ifrån de till et 600 liters :-)
                        MVh
                        Ebbe

                        Kommentar

                        • erland
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 59

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av deathdealer
                          Tänka på att:
                          - Ta reda på fakta innan köp,prata med akvarister,låna böcker på biblioteket etc och bli medlem i NCS. Du får Ciklidbladet som ger dig massor av tips och råd samt intressanta artiklar!
                          - Inte start med ett förlitet akvarie. Du växer ofta snabbt ur ett litet akvarie, och det är faktiskt så att ett större akvarium är mer lättskött!
                          - Vattenbyte, varje eller varannan vecka. Det behovet kan inte ens det dyraste hightech-filtret tillgodose.
                          - Nytt grus = tvätta noga.
                          - Även om det kan vara svårt så är det viktigt att inte ha för bråttom i början. Filtret måste "komma igång" innan man släpper i för mycket fisk. Det finns genvägar men det bästa tipset är att skynda långsamt.
                          - Det är också viktigt att mata sparsamt, särskilt i början.
                          - Tänk på att akvariet väger mycket så se till att du är säker på att den bänk du ställer det på klarar tyngden, en bänk som är gjord för att ha akvarium på är att rekommendera.
                          - Se till att akvariet står vågrätt. Det får absolut inte stå så att det lutar åt ena hållet på ena kanten och lutar åt andra hållet på andra kanten.
                          - Använd nitrivec när du startar upp akvariet, det gör att den nyttiga bakteriefloran kommer igång snabbare.
                          - Om du skaffar växter tänk på att dessa också behöver gödning, annars dör de. Det bästa är att flylla på vid jämna mellanrum med någon form av flytande växtnäring.
                          - Vänta några veckor innan du köper algätande fiskar så hinner det skapas lite alger som de kan knapra på först.
                          - Sprid ut inköpet av fiskar under några veckor/månader istället för att köpa alla fiskar vid ett och samma tillfälle.
                          - Skaffa en timer till belysningen så du enkelt kan ha samma belysningstid varje dag, belysningen bör inte vara tänd mer än 12 timmar, ungefär 10-12 timmar är lagomt.
                          - Skaffa en mal som äter upp de matrester som åker ned på botten.
                          - Rengör absolut INTE något som skall ned i akvariet med diskmedel eller annat rengöringsmedel.
                          - Använd inte din vanliga diskborste som har varit i kontakt med diskmedel när du rengör saker till akvariet, utan köp en egen diskborste som du endast använder till akvariet och som aldrig varit i kontakt med diskmedel.
                          - Borsta av alla stenar och rötter innan du sätter ned dem i akvariet.
                          - Rötter kan färga vattnet brunt, vill du minska den effekten så kan du borsta av rötterna ordentligt och låta dem ligga i en hink med vatten en vecka innan du sätter ned dem i akvariet. Byt då vatten i hinken minst 1 gång per dag.
                          - Kontrollera hur stora fiskarna blir som fullvuxna innan du köper dem, de flesta fiskar är små i akvarieaffärerna men många kan som fullvuxna bli väldigt stora och därmed växa ur akvariet.
                          Erland Isaksson
                          Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok

                          Kommentar

                          • Niclas Larsson
                            Användare
                            • januari 2004
                            • 546

                            #14
                            Jag har funnit att de karen jag byggt och inrett under en längre tidperiod, alltså lagt ner mer arbete på, har funkat mycket bättre när de väl är igång. Alltså ha tålamod, läs på om den del av karet du just håller på att bygga, bakgrund, cirkulation, filter, grus, och så vidare.Här är ciklid.se en fantastisk kunskapskälla sök bland gammla trådar i det ämne du önskar och vips... hur många råd och andras misstag som helst att ingjuta.Gör inte allt på en gång.
                            Skynda låååångsamt.
                            Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                            Kommentar

                            • MickeW
                              Användare
                              • december 2004
                              • 113

                              #15
                              Många bra råd till dem som ska starta nytt. Jag har ett mycket viktigt råd att tillägga:

                              Skaffa en bra bok om olika sjukdomar och studera fiskarna noggrant de första månaderna för att hinna undvika en tragedi!

                              Har precis lärt mig den läxan...The hard way!
                              Då var man medlem....!

                              "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                              Kommentar

                              Arbetssätt...