Hjälptråd för start av akvarie!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nisse p
    Användare
    • november 2005
    • 30

    #31
    inred med tanke på fiskarnas trivsel men blir det tilltalande utseende mässigt++++

    Kommentar

    • Hugin

      #32
      Köp inte dom svåraste fiskarna först.

      Kommentar

      • Botte

        #33
        Ursprungligen postat av tropfrog
        Men varför startar man med massor av snabbväxande för att ta bort överskott av gödningsämnen och samtidigt tillsätter gödning?
        MVH
        Magnus
        Mkt handlar om att konkurera ut algerna i ett akvarium och inte utrota dom. I början när ett akvarium är relativt nystartat så är miljön ofta ganska kass för växterna, man har tex generelt mer svängningar i vattenvärden. Om man är nybörjare är det därför extra bra att ha snabbväxande lättskötta växter i början som man vet klarar sig och kan konkuera med algerna vad gäller näringsämnen. Börjar man med enbart växter som tex behöver längre aklimatisering eller växer långsamt så ökar risken att algerna tar överhand.
        Man kan såklart säga att man har växterna för att ta bort gödning, -men den egentliga orsaken handlar om konkurans och att man hela tiden, -ända från start har ett överläge mot algerna med hjälp av växterna. Här är det viktigt att hålla en balans och hjälpa växterna med energi och näringsämnen som är lämpat för växter(fri gödning, bottengödning, ljus och co2).

        Andra saker som kan hjälpa dig i denna konkurans mot algerna är algätande organismer som otocinclus, siamnensis, tandkarpar, amanoräkor och ev. ampularia beroende av vilka växter du kör med. Dessa äter olika typer av alger och är bra att kombinera i ett växtakvarium

        Kommentar

        • Leopoldi
          Användare
          • februari 2004
          • 1082

          #34
          Börja inte med akvarium under 200liter och köp det största ytterfiltret du har råd med..........då har du som nybörjare goda förutsättningar att ha fiskarna i livet efter något år.

          Kommentar

          • Daniel Lindholm
            Användare
            • mars 2006
            • 92

            #35
            Hej på er,
            Jag tänkte plocka fram lite tips ur trollerilådan nu när jag har haft mitt Malawikar(310 L) i ca 6 månader. Jösses vad man har lärt sig och då i första hand av sina egna misstag. Det är när man ser ett problem och letar i litteratur och forumtrådar som bitarna faller på plats. Jag kan bara instämma med tidigare inlägg om att tänka på storleken på akvariet. Det är inte att rekomendera någon som kan se detta som en bestående hobby att ha ett kar på mindre än 300 liter. Jag suktar redan efter minst 500 liter och gärna större redan efter ett halvår och det som såg så stort ut i början känns som en guldfiskskål idag.

            1. Ta reda på vilken sand du vill ha innan(jobbigt att byta efteråt).

            2. Placera akvariet där det finns tillgång till vattenkran och golvbrunn för enkla vattenbyten.

            3. Denna plats skall ej vara framför det stora panoramafönstret i lägenheten då det bör gå att få mörkt i rummet nattetid.

            4. Skaffa inte 30 fiskar av totalt 8 arter där alla är 5cm. Fisksoppan som blir när alla har blivit 12 cm är häpnadsväckande. Börja lugnt med kanske 4 grupper av lugna Malawis och då kanske 4-5 av varje. Föståss beroende på akvariestorlek.

            5. Var skeptisk till det mesta som finns att köpa till ditt akvarium. Om du byter vatten regelbundet och är återhållsam med matningen så finns det ingen anledning att ta massa prover på vattnet om inte fiskarna visar tecken på stress.

            6. Om din respektive inte delar ditt nya och nästan sjukliga intresse kan du skaffa en etta i Märsta på en gång. Det är troligen där du eller akvariet hamnar eller troligast båda två.

            Man lär sig hela tiden och det är bara att prova sig fram. Glöm inte att dessa fiskar(Malawi) tål en aning mer än vad som står. Jag har haft allt från 19-28 grader i mitt kar av olika skäl och inga fiskar har gett upp för det. Dock så ligger det på runt 26 grader normalt.Jag har varit mer nervös över vattentemperaturer än jag varit vid båda mina barns förlossningar.

            Mr.Lindholm
            -------------------------
            Hälsningar

            Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

            720L Malawi

            60L Malawismåttingar

            Kommentar

            • calle-hallabro
              Användare
              • juli 2005
              • 303

              #36
              - Sprid ut inköpet av fiskar under några veckor/månader istället för att köpa alla fiskar vid ett och samma tillfälle.

              ******************

              Detta är både bra och dåligt.
              Det man riskerar är att man kan dra in en sjukdom när man köper fisk ifrån många kar i olika butiker.

              Man måste låta det ta tid att få igång sitt akvarium, eller göra mycket/ofta vattenbyte den första tiden.

              Placera om möjligt ALLTID dina nyinköpta fiskar i ett mindre karantänakvarium för att minimera risken med att de har något skit med sig och beroende på stressen vid transporten, annars så kommer du snart att få en sjukdom beroende på detta.

              Pratar i detta fallet av egen erfarenhet då man skitglad stoppar ner en ny fisk i sitt heligaste akvarium med resultatet att många sällsyna fiskar dog!!

              Detta kostsamma misstag gör vi inte om.
              **********
              En Mal idiot!
              www.goc.se

              Kommentar

              • nusse
                Användare
                • april 2006
                • 69

                #37
                Räkna också med den tid och plats det tar när fiskarna får yngel. Antingen
                1) Låt ynglen gå kvar i ditt akvarium tills de vuxit till sig eller blivit foder, eller
                2) ge ynglen en ärlig chans och du har ytterligare ett 50 - 100-literskar att sköta, artemiaodlingar som bubblar, spottkar för dina munruvande honor, matning tre ggr/dag...

                Jag klarade av akvarieskötseln på under en timme per vecka innan ynglen kom, nu lägger jag minst 30 minuter om dan... Som tur är är min sambo förstående så jag har inte behövt skaffa den där ettan i Märsta (Västra Frölunda för mig) som nämndes ovan.

                /Magnus
                Zoon

                Kommentar

                • deathdealer
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 1639

                  #38
                  TÄNK på elen!!!!
                  Se till att du sätter utag och liknande så att dom aldrig kan komma i kontakt med vatten...!!!

                  DD
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #39
                    Artemiaodling är väl kanske ändå lite overkill för en nybörjare? Sen kan man ju fundera lite på de moraliska apspekterna med att odla foderfisk. Det är inte självklart för alla att det är ok.
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • nusse
                      Användare
                      • april 2006
                      • 69

                      #40
                      Ursprungligen postat av Zaphi
                      Artemiaodling är väl kanske ändå lite overkill för en nybörjare? Sen kan man ju fundera lite på de moraliska apspekterna med att odla foderfisk. Det är inte självklart för alla att det är ok.
                      Nä som sagt ge ynglen en ärlig chans. Sen vad det gäller artemia så läser man "överallt" att artemia är FODRET för yngel. En nybörjare som jag som läser på t ex ciklid.se borrar illa kvickt hål i en PET-flaska och kör igång artemiaäggen när yngeln kommer.

                      Min poäng är att ett akvarium är vad många (bl a jag) planerar för. Den planeringen håller inte särskilt länge.
                      Senast redigerad av nusse; 07 juli 2006, 23:15.
                      Zoon

                      Kommentar

                      • Fanny B

                        #41
                        Köpa nytt akvarium

                        Jag köpte ett nytt akvariumpaket från www.akvariumbutiken.se där kan man också läsa tips om vad man ska köpa och tänka på. jättebra sida!
                        Fanny B

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #42
                          Det är många butiker som ger tips! Anna borde gör det och det är stor skam att det inte är så! Meningen med detta projekt är väl ändå att kunna skapa en relativt neutral "handbok". Jag vet att många akvariebutiker tummar lite på det där för att kunna sälja mer etc. Det är en tråkig utveckling.
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #43
                            Och vem är Anna?
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • Rutger Jönåker

                              #44
                              Det är ju hon som borde skämmas

                              Kommentar

                              • Håknil
                                Användare
                                • december 2005
                                • 484

                                #45
                                Ursprungligen postat av Nyllet90
                                Ursäka mej, men herrn har nog missupfattat lite. Jag är ingen gubbe. Jag är bara 14 år!
                                hej du

                                Jag har en son som är 16 som har börjat med hobbyn.

                                Vad är det du vill veta?

                                Jag rekommenderar naturligtvis ca:ciklider eftersom jag själv
                                håller på med dem.

                                Vad tänkte du för storlek på burken?
                                Hur som helst lycka till.

                                Muhni

                                Kommentar

                                Arbetssätt...