Kan jag skaffa discus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #16
    Du kan köpa ett begagnad osmosfilter fölr runt 1000lappen. Du behöver något att samla det renade vattnet i. De vanligaste storlekarna på filter ger runt 25 liter per dygn, så det bästa är någon form av fast instalation.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • anfall
      Användare
      • november 2004
      • 139

      #17
      Eftersom det kommer inlägg från duktiga på denna tråd passar jag på och ställer en fråga. Är det så att det inte är det höga pH-t utan hårdheten, som ger en starkt buffrande verkan som discus inte riktigt fixar om man inte förändrar värdena?

      Anders

      Kommentar

      • Christer T

        #18
        citat:Ursprungligen skickat av Teres

        Då kanske du kan förklara lite hur det fungerar? Man filtrerar vattnet utanför karet, men måste man ha en jätte tunna eller ett extra akvarium för att samla/blanda i? Hur okristlig dyrt behöver det vara?
        Du kopplar apparaten till en kallvattenskran, till exempel duschen. Det bästa är förståss om man har möjlighet att ha en fast installation, så man slipper skruva av och på varje gång man ska göra vatten. Du bör ha ett vattentryck på minst 3 bar (det som gäller för min apparat) och också någonstans att göra av med "restvattnet", ett avlopp av något slag. ca 2/3 av vattnet man använder går till spillo. Jag har min apparat i källaren och samlar vattenet i en 25 litersdunk med kran på så jag kan tappa i hinkar eller mindre dunkar.

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #19
          citat:Eftersom det kommer inlägg från duktiga på denna tråd passar jag på och ställer en fråga. Är det så att det inte är det höga pH-t utan hårdheten, som ger en starkt buffrande verkan som discus inte riktigt fixar om man inte förändrar värdena?
          Även om jag inte vill klassa mig som "duktig" när det gäller diskus så kan jag iallafall säga att Karbonathårdheten buffrar ph´t. Sänker du hårdheten så sänker du ph´t. Om det då är hårdheten eller ph som är dåligt för fisken kan man inte så noga säga, finns heller inget interesse av att undersöka det. Men detta gäller vf, många odlare odlar idag i ph långt över 7 utan problem.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Teres
            Användare
            • februari 2005
            • 48

            #20
            Det där med osmos filter verkar ju kräva en del plats, vilket jag för tillfället inte alls har, men vem vet senare. Eftersom jag inte har vare sig tvättstuga eller badrum kan man ju planera in sånt här tidigt.

            Christer T, Hur ofta brukar du byta vatten? Det kanske blir minder jobbigt och krävs mindre utrymme (inte så många stora dunkar) om man byter lite vatten varje eller varannan dag?
            Teres
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=304290

            Kommentar

            • ante104
              Användare
              • november 2002
              • 21

              #21
              Han som driver Akvarie-Hobby i Uppsala odlar discus i kranvatten, så de fiskarna lär vara vana vid hårt vatten. Funderar du fortfarande på att skaffa discus och inte vill mixtra med vattenkemin så bör du nog skaffa fisk som odlats i vatten med liknande sammansättning som det du har.
              (Jag är INTE sponsrad av Akvarie-Hobby)
              mvh
              /Anders

              Kommentar

              • Mats Bruér
                Användare
                • maj 2003
                • 47

                #22
                Hej , jag bor i Malmö och har okså högt PH och "hårt" vatten oh OM man skall hålla diskus för syns skull och inte att odla på så går det ju med vanligt kranvatten MEN håll täta vattenbyten och STABILA vattenvärden. Det har fungerat hyfsat för mig , höll på i början med syror och ekbarksekstrat och annat men har sedan ett år tillbaks kört med kranvatten, uv ljus och lite salt en ggr/månad och det har fungerat bra. Men som sagt för syns skull. En strumpa med svart torv som byts en ggr / månad är ju dock inte fel. Lycka till med "kungen i akvariet"
                Mats Bruér
                www.discusklubben.dk
                720 l diskus
                540 l diskus

                Kommentar

                • Mats Bruér
                  Användare
                  • maj 2003
                  • 47

                  #23
                  Glömde en sak , så stor filtervolym som möjligt. Har jälv två stora Ehiem ytterfilter till et 540 kar plus två syrestenar i karet.
                  Mats Bruér
                  www.discusklubben.dk
                  720 l diskus
                  540 l diskus

                  Kommentar

                  • Teres
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 48

                    #24
                    citat:Ursprungligen skickat av ante104

                    Han som driver Akvarie-Hobby i Uppsala odlar discus i kranvatten, så de fiskarna lär vara vana vid hårt vatten. Funderar du fortfarande på att skaffa discus och inte vill mixtra med vattenkemin så bör du nog skaffa fisk som odlats i vatten med liknande sammansättning som det du har.
                    (Jag är INTE sponsrad av Akvarie-Hobby)
                    mvh
                    /Anders
                    Det är ju faktiskt en idé, Jag bor ju nära åxå! Då kanske det inte bara blir för syns skull heller

                    Vad gör UV-jlus för nytta?
                    Teres
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=304290

                    Kommentar

                    • ante104
                      Användare
                      • november 2002
                      • 21

                      #25
                      citat:Ursprungligen skickat av Teres

                      citat:Ursprungligen skickat av ante104

                      Han som driver Akvarie-Hobby i Uppsala odlar discus i kranvatten, så de fiskarna lär vara vana vid hårt vatten. Funderar du fortfarande på att skaffa discus och inte vill mixtra med vattenkemin så bör du nog skaffa fisk som odlats i vatten med liknande sammansättning som det du har.
                      (Jag är INTE sponsrad av Akvarie-Hobby)
                      mvh
                      /Anders
                      Det är ju faktiskt en idé, Jag bor ju nära åxå! Då kanske det inte bara blir för syns skull heller

                      Vad gör UV-jlus för nytta?
                      UV-ljus dödar mikroorganismer så vitt jag vet
                      mvh
                      /Anders

                      Kommentar

                      Arbetssätt...