Kan jag skaffa discus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Teres
    Användare
    • februari 2005
    • 48

    Kan jag skaffa discus?

    Har länge velat starta upp ett stort akvarium med amazonas biotop och då främst discus. Nu har jag kollat värdena i mina andra akvarier och upptäckt att jag har extremt hårt vatten: KH 17 och PH 8,5. Bör jag ge upp tanken på discus eller kan det fungera med osmosfilter eller dyrligt? Någon som har erfarenhet eller kan ge mig råd? Tacksam för svar Teres
    Teres
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=304290
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Det fungerar med osmosvatten, det kan även fungera med vattnet du har och odlad diskus, men det är inget jag rekomenderar.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • drd
      Användare
      • december 2004
      • 1112

      #3
      Det är inga större bekymmer att sänka ph´t ganska enkelt oxå vilket kommer att göra att dina kommande diskusar kommer att må finfint.

      1. Köp färska riktiga mangroverötter (visst dom färgar lite i början)
      men ska man ha svartvattenfiskar så ska man ha thevatten

      2.Köp svarttorv att ta ca:3-4 dl torv i en damnylonstrumpa och ha i akvariet på ett ställe bakom el. i en pump.

      3. Häll i ekbarkekstrakt som sänker ph´t.

      Mvh Matte
      // drd

      Nu med ännu fler malar.......L046 igen

      Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
      Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av drd

        Det är inga större bekymmer att sänka ph´t ganska enkelt oxå vilket kommer att göra att dina kommande diskusar kommer att må finfint.

        1. Köp färska riktiga mangroverötter (visst dom färgar lite i början)
        men ska man ha svartvattenfiskar så ska man ha thevatten

        2.Köp svarttorv att ta ca:3-4 dl torv i en damnylonstrumpa och ha i akvariet på ett ställe bakom el. i en pump.

        3. Häll i ekbarkekstrakt som sänker ph´t.

        Mvh Matte
        Nja, med ett kh på 17 så har ovanstånde åtgärder inte det minsta effekt (mina egna erfarenheter). Med osmosspädning till kh 3 så funkar torv och extrakt. Men rätt jobbigt om karet är stort, själv skull jag bara orka pyssla med sånt mindre burkar. Men så är jag kanske lat...
        Anders L

        Kommentar

        • Teres
          Användare
          • februari 2005
          • 48

          #5
          Men vad är det som är jobbigt med osmosvatten? Hur fungerar det? Sätter man osmosfiltret i akvariet eller renar man kranvattnet innan?
          Teres
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=304290

          Kommentar

          • Teres
            Användare
            • februari 2005
            • 48

            #6
            Vill inte släppa detta riktigt än. Jag var beredd att ge upp detta med diskus, men så läste jag att fiskarna påverkas mer av gH värdet (vilket är ok, 1 än av kH värdet, som är viktigare för växterna. PH värdet borde ju alltid gå att sänka med tex Co2 eller torv. Är det någon som vet något om detta och kan säga bu eller bä?
            Teres
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=304290

            Kommentar

            • cybercimon
              Användare
              • februari 2005
              • 147

              #7
              varför kan maninte sänka med ph/kh minus?
              Sex mindre burkar mellan 20 och 175 liter.
              Sydamerika och Afrika.

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                Svårt att sänka ph (till 6,5 tex) med hårt vatten (högt kh), jag fixade det inte utan att späda med reverse-osmosvatten (ca 70%). Dvs det destvattenlinande vatten man får ur en osmosanläggning.
                Visst kunde man sänka korta stunder med stora mängder ph-sänkande preparat (torv å rötter påverkade inte ett dugg), sen buffrades ph:t upp igen.
                Det är mina erfarenheter av likande vatten som ditt.
                Du kanske inte behöver mixtra? Själv låter jag mina sydamerikaner gå i obehandlat hårt vatten, har slutat mäta ph och kh och det är mycket skönt. I mindre kar, typ 200 L kanske man orkar förbereda vatten i tunnor för veckobytena, för det gäller att hålla koll så att inte ph fladdrar om kring varenda gång.
                Anders L

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Lite sidospår men ni vet säkert ett bra o snabbt svar
                  Hur mkt torv bör jag ha i ytterfiltret för ett 240liters kar? 2 dl i en strumpa i översta facket?

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av cougar

                    Lite sidospår men ni vet säkert ett bra o snabbt svar
                    Hur mkt torv bör jag ha i ytterfiltret för ett 240liters kar? 2 dl i en strumpa i översta facket?
                    prova med två dl, det kan nog bli bra. Lite färg på vattnet, lite humusämnen i vattnet + en eventuell ph sänkning om vattnet är mjukt
                    Anders L

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #11
                      Med kh 17 kan du inte sänka ph mer än till 7,5 med co2, sen börjar fiskarna att flämta.

                      Att hålla på att sänka ph genom att bryta ner karbonaterna med syror blir dyrt och kladdigt i längden. De medel som säljs som kh/ph minus inehåller också bara vanlig fosforsyra och blir bara ännu dyrare.

                      Nej, med så hårt vatten måste du ha osmosvatten för att lyckas. Gärna i kombination med organiska syror eller co2.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • anfall
                        Användare
                        • november 2004
                        • 139

                        #12
                        Du ska nog ta anlis och topfrogs råd på allvar. Jag har inte egna erfarenheter av discus,men jag vet av en mycket duglig akvarist här i Enköping som verkligen provade envetet att få discus att gå till, men han tvingades till slut att ge upp och då ska du veta att han inte lämnade något trick oprövat. Du bor i Sala såg jag på din profil och utifrån mina agrara kunskaper tror jag att vattnet här i Enköping är snäppet hårdare, alltså mera buffrande än i Sala, men det verkar inte skiljer inte särskilt mycket. Ger du dig i kast med discus blir det nog en mödosam resa i motvind.

                        Anders

                        Kommentar

                        • Teres
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 48

                          #13
                          Hmm, jag litar mycket på empiriska erfarenheter. Slutsats jag drar:

                          a, Strunta i diskus kör på andra sydamerikaner.
                          b, Prova diskus utan att mixtra med vattnet, kan gå kan gå åt skogen.

                          Men, för att få ett LITE bättre vatten kan det väl inte skada med torvfilter, det ska ju ge stabil sänkning av ph och bra ämnen i vattnet?

                          Angående Salas vatten är det komunala vattnet rent källvatten och mjukt och fint som attan. Jag bor då på landet och har borrad brunn med något slags kalkfilter för att ta bort massor av järn och mangan, som gör att vattnet smakar apa och allt blir missfärgat, men firrar och växter hade nog gillat det...

                          Teres
                          Teres
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=304290

                          Kommentar

                          • Christer T

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Teres

                            Hmm, jag litar mycket på empiriska erfarenheter. Slutsats jag drar:

                            a, Strunta i diskus kör på andra sydamerikaner.
                            b, Prova diskus utan att mixtra med vattnet, kan gå kan gå åt skogen.

                            Men, för att få ett LITE bättre vatten kan det väl inte skada med torvfilter, det ska ju ge stabil sänkning av ph och bra ämnen i vattnet?


                            Jag tycker inte att du ska dra dig för osmosvatten. Varenda saltvattensakvarist använder inget annat än osmosvatten (tror jag) Det är ju första gången när du ska fylla upp som det blir lite jobbig. Sen att byta 20-30% vatten är ju inte så besvärligt. Jag kör osmosvatten i mitt lilla sydamerika kar. men det är förståss inte större än 120 liter.

                            Kommentar

                            • Teres
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 48

                              #15
                              Då kanske du kan förklara lite hur det fungerar? Man filtrerar vattnet utanför karet, men måste man ha en jätte tunna eller ett extra akvarium för att samla/blanda i? Hur okristlig dyrt behöver det vara?
                              Teres
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=304290

                              Kommentar

                              Arbetssätt...