Nytt kar, ny fisk - dog direkt !!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cresteds
    Användare
    • februari 2005
    • 30

    #31
    Fridde - om man gör så när kan jag prova m fiskar? (praoade på P7 för tusen år sen...)
    Cresteds

    Kommentar

    • anfall
      Användare
      • november 2004
      • 139

      #32
      OJOJ! Vattenkemi är svårt, men några reflektioner vågar jag göra. Jag tror som Ola att du ska vänta minst ett par veckor innan du släpper i nya djur.

      Jag har startat upp akvarier med malawi (har mycket hårt kranvatten med högt pH) med både ny sand/grus och begagnat. Med nytt material har dimman i vattnet kommit omedelbart och har klingat av efter cirka en vecka. Med begagnat, men sköljt grus har dimman kommit svagare och har klingat av efter ett par dygn. Dimmigt vatten i starten är inget problem i sig har jag blivit lärd av en erfaren kille. Ditt problem beror nog på nåt annat.

      Jag har aldrig använt kemikalier eller salt vid uppstarter. Det gäller att undvika nitriten och det är svårt i starten om du inte har ympat karet med ett inkört innerfilter eller på annat sätt. Gör du inte det kommer du att behöva hålla igen med käket länge. Vore jag du skulle jag sätta in ett rejält innerfilter som är inkört, så att du inte behöver svälta dina små älsklingar så länge.

      Är det inte så att vattnet luktar unket/skumt om nitrithalten är hög? Men du kände igen konstig lukt. Hinnan på vattenytan tror jag beror på att du har delvis ny sand.

      Lycka till. Det är frustrerande när det går över styr.

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • augusti 2004
        • 1639

        #33
        Ursäkta mig Cresteds; LÄS Olas tråd och du kan lugnt välja att tillsätta "gammaltutkramat filtermaterialvatten*!

        Att höja pH kan göras med kalkgrus i karet eller i filtret, samt med bikarbonat. I ett nystartat kar som har fått en nitrit-topp ska man ta det lugnt med bikarbonaten.....och ska du tillsätta detta, så gör det vid vattenbyten.

        Var inte meningen att göra dig konfunderad med dessa inlägg om saltet!

        Det finns alltid lite delade meningar eller rättare sagt åsikter om hur man bäst går tillväga, men i grunden har ju allt funkat för den som skriver!

        Så följ de allmänna råden och lär gärna mer på forumet, eller ställ frågor..

        Hoppas att vi inte rört om i grytan för mycket!!!

        Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #34
          Vara smaklokar reagerar pa valdigt laga koncentrationer av salt. 1 dl kanner vi, men skulle det vara en soppa sa skulle vi klaga hogljutt och ropa efter saltet. Skulle soppan vara 3.5% sa skulle vi skrika efter öl!

          (Ps. Haller med Fredrik, jag var lite val kategorisk, men en nyborjare bor ta det lugnare an en som hallit pa flera ar och som kanner igen nar nagot ar fel och som vet vad som bor goras)
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #35
            citat:Fridde - om man gör så när kan jag prova m fiskar? (praoade på P7 för tusen år sen...)
            Det var den första som kallar mig Fridde (förutom min fru och gamla klasspolare) på över 15 år?? Menar du regementet P7 när jag gjorde lumpen?

            Nåväl, till saken. Du måste lägga i fisk från början för att det ska börja hända något. Det är lämpligt att börja med ett mindre antal fiskar, mata dem sparsamt och mäta nitrithalten i vattnet varannan eller varje dag. Om den stiger så byt ordentligt med vatten. Efter ca 14 dagar stabiliseras allt och det är bara till att släppa i resten av fiskarna och mata hur man vill.
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #36
              citatu måste lägga i fisk från början för att det ska börja hända något
              Det dar med [u]måste har jag aldrig trott pa . Borde det inte ga lika bra att ha i nedbrytbart material, vaxter mm utan fisk? Maste maten ga genom en fisk for att fa bakterierna som bryter ner kvaveforeningarna? Hur klarar sig en fisktom sjo? [:0]

              Sjalv knokar jag alltid akvariet fullt med jox fran ett annat (helst inklussive 10% grus) och kor igang. Sedan later jag det sta tills jag behover det vilket kan vara veckor eller manader eller timmar. Jag pastar inte att timmar ar ett bra rad.

              Jag foreslar att vi gor nya allmana inlagg i http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10314 (och forlat om jag forvirrade nagon med mitt inlagg).
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Cresteds
                Användare
                • februari 2005
                • 30

                #37
                Yep - P7. Fast umgicks m Ovessons m.m. så vi har ju faktiskt synts senare..

                Hade i 2 fisk efter ett par dagar men det var ju inte så framgångsrikt... Vattnet är nu testat o var "perfekt" för fisk - så skumt att de dog...

                Men nu har jag fått lite "pumpsump" från 2 olika affärer, bytt allt vatten o följer rådet att vänta en vecka m fisk - vågar inte annat. Möjligtvis att jag kan köra med en Platy eller nån annan testfisk? Skippar nytt salt o tabletterna. Nån som misstycker? Ska man vara försiktig m belysning i början pga risk för infusiorier?
                Cresteds

                Kommentar

                • deathdealer
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 1639

                  #38
                  ta de lugnt bara så kommer det säkert gå bra!
                  Belysning...skippa denna och du kommer förmodligen ha ett kristallklart vatten när fisken ska i!!!

                  Vänligen

                  Deathdealer
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1884

                    #39
                    Nej, som ola säger så måste man nog inte lägga i fisk. Huvudsaken är väl att man skräpar ner lite så att det finns något att arbeta med. Men det är såklart roligare att lägga i några fiskar eftersom det ju är det som är målet i slutändan i alla fall. Ingen direkt mening med att mata vattnet när man kan mata fiskar.

                    När jag tog hem en VF troffegrupp nu senast så lade jag dem direkt i kranvatten utan inkört filter eller något alls. Det blir perfekt eftersom de i stort sett inte ska matas alls första veckan och sedan smygas igång. Det blev inte ens en stegring i nitriten och jag mätte varje dag.

                    Hur som helst så ska man nog inte ge sig på det om man inte vet hur man ska tampas med det och har andra platser att flytta fisken om det går riktigt snett.
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • Cresteds
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 30

                      #40
                      "direkt i kranvatten" betyder det tempererat med varmvatten från varmvattenskranen ????
                      Cresteds

                      Kommentar

                      • deathdealer
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 1639

                        #41
                        Cresteds; många synpunkter och många förslag blir det *asg*
                        Jag kan bara se till mig sjväl som sagt var, och har du fått "pumpsump" i karet, har du det nyttiga däri....
                        och som fredrik skriver, är det säkert inga prob att tillsätta fisk nu, men det är ALLTID nervöst i början, och speciellt då du råkade ut för en "fadäs" från start!

                        Hoppas att fisken flyttar in snart, så att du ser att det kommer gå bra!

                        Dyker något annat upp....bara fråga!

                        Deathdealer
                        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                        Kommentar

                        • Cresteds
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 30

                          #42
                          Tack för alla goda råd idag - vet inte hur mycket klokare jag är - ju fler kockar....

                          Sista frågan - det där om varmvatten direkt från kranen - är inte det helt fel???
                          Cresteds

                          Kommentar

                          • Fredrik H.
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1884

                            #43
                            Det är i regel bättre med enbart kallvatten. Man kan ju tappa på vattnet dagen innan.
                            Fredrik H.
                            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                            www.cichlidgallery.org
                            www.tropheini.com

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #44
                              Jag kör alltid varmvatten.

                              En lite historia som är ca två veckor gammal. Jag bytte vatten till ett stort gäng blåciklider i 2 cm storleken. Jag råkade ta ut lite för mycket (2/3) men det gör egentligen inget om vattnet är stabilt. Samma vatten i akvariet som i kranen ungefär.

                              Hursomhelst. Jag satte på vattnet i badrummet, gick ut och kände på vattnet: Svinkallt! Tillbaka till badrummet och i med mer varmvatten ut till akvariet: Fortfarande svinkallt! Ut i badrummet mer varmvatten ut i rummet och vad får jag se: 20 döda blåciklider som ligger stendöda på botten och ett 20 tal som sprattlar i kramper men ett 20 tal träffas inte av strålen och simmar glatt omkring i andra änden av akvariet: Springer ut i badrummet och kör på massor av varmvatten som jag blåser på blåcikliderna: Resultat: De börjar andas igen och simmar ivag.

                              Resultat: Inga döda fiskar.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...