Nytt kar, ny fisk - dog direkt !!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cresteds
    Användare
    • februari 2005
    • 30

    Nytt kar, ny fisk - dog direkt !!!

    Hej, 275l efter konstens alla regler - Aqutan, Bactozym, 1dl grovsalt/100l. Kokt begagnad sand, skrubbat stenar, sköljt ny sand. Fluval 303 o 25 grader. I med 2 fiskar (Malawi)o 2 krabbor o det börjar bli grumligt o 12 timmar senare är de döda!!!! Skulle köpt alla möjliga test men affären tyckte det var onödigt i början. Skall göra det nu - men nu är det JU försent... Har någon idé om vad det kan vara - vattnet är liksom mjölkigt med en hinna på ytan? Körde första dygnet med gamla slangar till pumpen (som togs ur bruk för en vecka sedan) men bytte dem strax innan fiskarna kom i - skulle de nya rengjorts? De köptes i fiskaffären. Har även vanlig frigolit under stenarna men den smakar inget så det är väl OK? HJÄLP! TACK.
    Cresteds
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    #2
    ojjj......
    Vad har du i ditt Fluvalfilter? Fattar inte riktigt varför ditt vatten skulle bli grumligt på 12 timmar???? Luktar vattnet konstigt??? Den var en som skrev tidigare på forumet om att han hade gjort rent karet med en disksvamp, och denna innehöll någon form av medel - det har du inte gjort?

    Hinna på ytan lär inte vara något problem...

    Kolla om du kan få fram dina vattenvärden...

    Vänligen Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Cresteds
      Användare
      • februari 2005
      • 30

      #3
      Jag har det man "ska" ha - nytt vadd överst, keramiska kulor (eller vad det nu är..) i mitten o ringar nederst. De 2 översta lagren nyinköpta o sköljda o det nedersta begagnat o kokt. Även tre Bactozym tabletter (tre till i vattnet).
      Cresteds

      Kommentar

      • Cresteds
        Användare
        • februari 2005
        • 30

        #4
        Har endast gjort rent med vatten o T-sprit vilket affären tipsade om - men de var långt innan fyllning.
        Cresteds

        Kommentar

        • Cresteds
          Användare
          • februari 2005
          • 30

          #5
          Nä o luktar inget konstigt - men sen vet jag ju inte hur det skall lukta
          Cresteds

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #6
            Nu hoppas jag att jag INTE är ute och reser, men varför i herrans namn T-Sprit?!?!?!?! Var karet nytt??? Man ska aldrig använda något annat än vatten och borste (har jag iallafall lärt mig)...

            Kan det vara så att det är det som ligger til grund för dina döda fiskar??

            Finns ett par gubbar här på forumet som är grymma på det här med kemi....så vi får väl se vad dom säger..

            Använd iallafall ALDRIG några lösningsmedel i karet (eller andra medel för den delen heller)

            Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • Cresteds
              Användare
              • februari 2005
              • 30

              #7
              Ja som sagt så sa han det specifikt i affären - de använder det i alla sina kar.... så det borde ju inte vara det! Läser runt här - låter det inte som infusorier? Fast dör fiskarna av det?
              Cresteds

              Kommentar

              • Cresteds
                Användare
                • februari 2005
                • 30

                #8
                Det var ju helt klart första dygnet o började grumla sig när djuren kom i.
                Cresteds

                Kommentar

                • Byttorp
                  Användare
                  • november 2003
                  • 1585

                  #9
                  Som vi alla vet så finns det inte några genvägar till det perfekta vattnet. Själv är jag skeptisk till alla tillsatser och bakteriekulturer som man kan hälla i nya kar. Det gjorde jag med i mitt första kar, efter inköp av något som var "nödvändigt" enligt "Kent i Nol". Hälde i det och vattnet blev grumligt...5 timmar senare dog alla fiskar (detta var på natten) och en fin fisksoppa låg och flöt på morgonen när jag gick upp. Har sedan dess endast kör med gammalt filtervatten när jag satt igång nya kar och inte haft några problem sedan dess.

                  Lycka till med karet, hoppas det ordnar sig..
                  Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                  Ordförande GCG

                  Kommentar

                  • Cresteds
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 30

                    #10
                    förrutom att jag skall gå o köpa alla upptänkliga test snart vad skall jag göra nu?
                    Cresteds

                    Kommentar

                    • deathdealer
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 1639

                      #11
                      Tappa ur vattnet ur karet, och fyll på nytt! Be dom i butiken krama ur något/några filter och fyll en dunk med "sumpen" och häll i detta i karet när vattnet fått rätt temperatur. Då har du ALLA de baktierier du behöver i karet från start. Kolla din vattenvärden, dvs pH och kH samt nitritvärden!

                      Att du kan få infusorier är def. inget ovanligt med nystartade kar, men när jag gick tillväga som jag beskrev ovan i mitt senatse kar, slapp jag detta!
                      Om du skulle få det - kan du släcka ner karet ett par tre dagar och ge ingen mat!

                      När du ser att du har bra värden i karet (pH och kH) släpper du i fisken...det ska inte vara något problem, och lyckas du med att få "sumpen" som jag skrev om från handlaren så lär du inte heller få någon Nitrit-topp!!!

                      Detta funkar ypperligt för mig, och för många andra!!

                      Har du mer frågor - fråga på!!
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 1827

                        #12
                        Väldigt kraftiga infusorieblkommningar kan leda till syrebrist och döda fiskar.
                        MVH
                        Magnus

                        Kommentar

                        • deathdealer
                          Användare
                          • augusti 2004
                          • 1639

                          #13
                          tropfrog; brukar dessa "blommningar" bli så kraftiga och så extremt snabba???

                          Deathdealer
                          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • juli 2002
                            • 5395

                            #14
                            Bildandet av så många infusorier så fort så att det skulle leda till syrebrist inom 12 timmar verkar osannolikt. Jag använder inte heller några medel när jag startar nya kar, utan är helt enkelt väldigt noga med att ha koll på nitriten och byter då frekvent vatten när den börjar krypa fram.

                            T-sprit verkar lurigt, speciellt om man inte sköljer rent ordentligt efter man har använt det. Innehåller ine det rätt mycket skumma grejer?

                            Försök igen, utan medel. Byt 90% av vattnet, vänta några dagar med nersläckt kar och se om dimman försvinner.
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • Cresteds
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 30

                              #15
                              Jag kör på det - hur länge ska jag vänta med att sätta i första test fisken sen?
                              Cresteds

                              Kommentar

                              Arbetssätt...