Ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #16
    har du substrat o sånt?

    Kommentar

    • robin_bockman
      Användare
      • januari 2005
      • 90

      #17
      Ta gärna en titt på am-top 3338, den kinesiska kopian, ska vara helt tyst, 1200L/T för 850KR

      Kommentar

      • Mattiz
        Användare
        • februari 2005
        • 108

        #18

        johan_lindgren nej men det ska jag köpa på fredag också har jue fått lite tips från anli "eheim fats med prosubstratet"
        och karon Eheims egna "laddning" (för 202, korg 1 (nedersta) Ehfimech (makaroner) & blå filtermatta (medföljer), Ehfisubstrat i korg 2 & 3 toppat med finfiltermatta (medföljer den med) tror det blir Eheims egna men jag tar fortfarande emot tips och råd


        robin_bockman nja jag tar nog hellre Eheim det känns lite säkrare...

        Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

        Kommentar

        • Mattiz
          Användare
          • februari 2005
          • 108

          #19

          Jag funderar på att köra med Ehfimech å Substrat pro...

          Ska även köpa de gråa lyx insug/utblåsen ...Tack anli...
          Slangborste å slangklämmor i reserv ...Tack Karon...

          Anli... vad är eheim fats och var i pumpen har man det?

          Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

          Kommentar

          • Mattiz
            Användare
            • februari 2005
            • 108

            #20

            Just d ska... ska man ha något filter starter i när man sätter igång pumpen för första gången? Har för mig att jag läst detta någonstans... eller d e bara att koppla ihop å ladda den med filtermedia å sen starta den?.
            Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • april 2002
              • 880

              #21
              Montera allting på plats men inte returslangen till strilröret.
              sug kraftigt i returslangen och se, nu blir det som en hävert och filtret fylls med vatten (OBS! håll slangen högre än vattenytan)
              När det runnit klart monterar du slangen, startar filtret och pumpar ut ev. kvarvarande luft.

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av Mattiz


                Just d ska... ska man ha något filter starter i när man sätter igång pumpen för första gången? Har för mig att jag läst detta någonstans... eller d e bara att koppla ihop å ladda den med filtermedia å sen starta den?.
                Kör igång du bara, bakteriekulturen kommer igång så småningom.

                citat:Montera allting på plats men inte returslangen till strilröret.
                sug kraftigt i returslangen och se, nu blir det som en hävert och filtret fylls med vatten (OBS! håll slangen högre än vattenytan)
                Suga i slangar behöver du inte, du har ju "prime" funktionen inbyggd i 2028.
                Anders L

                Kommentar

                • Mattias Olsson
                  Användare
                  • september 2003
                  • 328

                  #23
                  hmm.. "prime" funktionen fungerade inte så bra hos mig. Det berodde förmodligen på att slngarna var för långa från akvariet så det blev en böj, som ett liggande "S".

                  Kommentar

                  • Mattiz
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 108

                    #24

                    Ja! idag har jag köpt min 2028 med diverse tillbehör... stort TACK till alla igen fick köpt lite andra saker också så slutnotan blev strax under blyga hmm... harkel... 4000:- si då där men d va d värt ska sätta ihop 2028:an imorrn för jag orka inte ikväll...

                    Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

                    Kommentar

                    • jan olof
                      Användare
                      • december 2002
                      • 254

                      #25
                      Jag måste fråga, jag har ju läst en del om ytterfilter det ena värre en det andra.
                      Jag har ju odlat en del Malawi och jag har matat en hel del i mina kar,
                      jag kör bara med innerfilter plus regelbundna vattenbyten, jag har inga problem.

                      Så min fråga är behövs verkligen dessa här ytterfiltrena.
                      En liten fråga från en som är okunnig i ytterfilter.mvhJanne
                      malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                      Kommentar

                      • Mattias Olsson
                        Användare
                        • september 2003
                        • 328

                        #26
                        vilken sort innerfilter har du?

                        Har man "filterfackstypen" dvs. limmade glasskiva i hörnet med filtermtrl som vattnet passerar innan det når pumpen tror jag att ytterfilter inte behövs. Har man däremot ett ensamt Eheim 2252 i ett 375 liters med massa malawi kanske ett ytterfilter skulle sitta fint!

                        Men som sagt, jag har också sett akvarier med endast ett innerfilter som fungerat (fiskarna levde och såg bra ut iaf)

                        Kommentar

                        • L-Stefan
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 60

                          #27
                          Vet inte om ni håller med men är det inte så att ett ytterfilter ska generera bra biologi,,,vad är då meningen med att ha en jävla fart som i tex Eheims pumpar...det blåser ju igenom skiten bara och biologin hinner inte med...rätta mig med glädje om jag har helt fel.Är ju blott en vanlig dödlig akvariehandlare med begränsad kunskap om allt))
                          Akvarist med begränsad kunskap!!!

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 3740

                            #28
                            citat:Ursprungligen skickat av L-Stefan

                            Vet inte om ni håller med men är det inte så att ett ytterfilter ska generera bra biologi,,,vad är då meningen med att ha en jävla fart som i tex Eheims pumpar...det blåser ju igenom skiten bara och biologin hinner inte med...rätta mig med glädje om jag har helt fel.Är ju blott en vanlig dödlig akvariehandlare med begränsad kunskap om allt))
                            Eheims brukar ju ha en aning mindre sprutt än vissa konkurrenter med samma filtervolym?
                            Vilker märke har större filter med mindre sprutt?
                            Anders L

                            Kommentar

                            Arbetssätt...