Ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattiz
    Användare
    • februari 2005
    • 108

    Ytterfilter

    Haj igen.

    Som jag skrev tidigare så ska jag köpa ett ytterfilter nu i slutet på Feb. Det lutar åt ett Eheim 2217 men har nu börjat fundera på andra ytterfilter som Eheim 2028 det jag undrar nu är om de ca: 1000:- mer som 2028 kostar är värt pengarna... får man så mycket mer och är det så mycket bättre?

    Skulle vara mycket tacksam för tips och förslag om vad jag mer ska köpa till filtret så jag har allt från början

    Har 540L kar med 2252 idag ska jag köra både 2252 och ytterfilter sen vad säger ni?...

    Tack på förhand.
    Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...
  • imported_n/a
    Användare
    • oktober 2002
    • 405

    #2
    Om Du köper ett 2217 bör Du köpa till avstängningskranar ca 500SEK.
    2028 är lättare att starta efter rengöring (integrerad primer) och Du kan lätt styra utflödet(med en spak).
    Får Du inte med kranarna till 2217 så tycker jag att Du skall gå på 2028.
    Jag kör med Efifix längst ner därefter Efisubstrat och överst vadd.
    Det finns många alternativ beroende på vad Du vill uppnå med filtreringen,(många rekommenderar "blå filtermatta" i ytterfilter).
    Kör med både ytter och innerfilter (aldrig för mycket filtrering). Det blir inget problem med för stark vattenströmning med 2028 och 2252 i ett 540 (om Du vill kan Du koppla på ett strilrör på 2252).

    Kommentar

    • davide
      Användare
      • december 2003
      • 335

      #3
      2217 är ett kanonfilter. Lite jobbiagre att starta upp, Men och andra sidan så gör man inte det så ofta (aldrig om man nu inte ska flytta, i mitt fall).

      PRO2 filterna har lite mer finesser, men jag vet inte om de är värt 1000 kr...
      MVH David
      www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • april 2002
        • 880

        #4
        Kan bara instämma i vad tidigare talare sagt, två bra filter (har bägge modellerna redan ).
        Visst, 2028 ger lite mer, men om det är värt merpriset är mycket en smaksak. Det ÄR lättare att hanskas med, locket är t.ex. mycket lättare att sätta på efter man grejat med innehållet, det ät lättare att få bort luften (pumpen), snyggare design (smaksak iofs), korgar för filtermatrialet o.s.v. .
        Troligen menar bs samma sak som mig, men det är inte bara avstängningskranar du skall köpa till 2217, det är dubbelkranar!
        Ett tips, vänd dem åt olika håll när du monterar dem på slangarna för att du inte skall förväxla ut och inslangarna vid monteringen efter rengöringen.
        http://www.aquaristic.net/AQ39be6316...,0,0,id2632,,0,

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Mer sprutt i 2028 pga den gröver utblåsslangen.
          Har själv konverterát min 2217 till grövre utblåsslang, och det blev mer fart då. Dubbelkranar är ett måste. Tycker själv att 2028 är värd merkostnaden, slippa svära vid rengöring. Ok inte speciellt ofta, men ändå! Köp gärna 2028 med specialsatsen (filtermedia och de gråa lyx insug/utblåsen).
          Har Eheim 2128,2028,2214 och 2213.
          Anders L

          Kommentar

          • Mattiz
            Användare
            • februari 2005
            • 108

            #6

            Tack för alla tips

            Var å titta på 2217 å 2028 ida slut priset blir ca det samma... till 2028 fick jag med filtermaterial å lidda annat och till 2217 får jag köpa detta extra... vad göra? vad göra? ska de va så svårt att fatta beslut... iof är 2217 äldre men...

            I affären sa han att det är en smaksak hmm... Därför frågar jag nu massan vad ni hada gjort i mitt läge Jag bryr mig inte om hur pumpen ser ut jag villa ha det bästa för de pengarna...

            Tack igen.
            Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • april 2002
              • 880

              #7
              Som han sa, det är en smaksak
              Är priset detsamma hade jag nog tagit 2028, men oavsett vilket du tar kommer du att bli nöjd .

              Kommentar

              • Mattiz
                Användare
                • februari 2005
                • 108

                #8

                Nästa roliga fråga

                Vad är då lämpligt att ha i filtret för filtermedia det finns ju en hel hög man kan ha i EHFI mech, substrat pro, EHFI substart, finfilterduk, grovfiltermatt mm, mm...

                OBS! Har diskus... om det har någon betydelse på filtermedia???...

                Tack än en gång
                Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

                Kommentar

                • anli
                  Användare
                  • mars 2003
                  • 3740

                  #9
                  det finns en massa åsikte om filtermaterial... suck
                  Själv kör jag eheim fats med prosubstratet, som jag naturligtvis tycker är bra.
                  Ingen tvekan om att det är 2028 som gäller, jag har båda! 2217 är ok, men 2028 är ett par klasser bättre (smidigare. med praktikst, mer sprutt)
                  Anders L

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • april 2002
                    • 880

                    #10
                    Ser inget större fel med Eheims egna "laddning" (för 202, korg 1 (nedersta) Ehfimech (makaroner) & blå filtermatta (medföljer), Ehfisubstrat i korg 2 & 3 toppat med finfiltermatta (medföljer den med)

                    Kommentar

                    • Mattiz
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 108

                      #11

                      Tackar och bugar för dessa tips... nu är man lite klokare

                      Det får nog bli en 2028 + min nuvarande 2252

                      En liten fråga till anli. Vad mer för tillbehör kan jag behöva till 2028:an förutom filermedian? Behövs det backventiler, kranar, rör mm. undrar mest för det känns lite surt att komma hem och glömt köpa något
                      Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

                      Kommentar

                      • Karon
                        Användare
                        • april 2002
                        • 880

                        #12
                        Jag är förvisso inte anli, men hoppas det går bra ändå
                        En slangborste kan vara bra att ha, även om det inte är så ofta den behövs.
                        Jag hade lite problem med att få klämman runt slangarna på locket att knipa till ordentligt, så ett par slangklämmor i reserv kan kanske vara bra att ha.

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Karon

                          Jag är förvisso inte anli, men hoppas det går bra ändå
                          En slangborste kan vara bra att ha, även om det inte är så ofta den behövs.
                          Jag hade lite ptoblem med att få klämman runt slangarna på locket att knipa till ordentligt, så ett par slangklämmor i reserv kan kanske vara bra att ha.
                          Kunde inte ha sagt det bättre själv
                          Enda tillägget är att en sådan här sats köpte jag (fast från tyskland)

                          då får man med de där snyggare och bättre in/ut sugen, dvs inte de där gröna vanliga
                          Anders L

                          Kommentar

                          • Mattiz
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 108

                            #14

                            Jag tackar för det Karon & anli

                            Ska köpa 2028 om ca: 2v så om ni kommer på något annat under tiden så kan ni jue skriva det här.
                            Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

                            Kommentar

                            • Mattiz
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 108

                              #15

                              Nu e de snart dax Ska köpa 2028:an på freda

                              Något mer ni kan ha kommit på som ska inhandlas denna dag [?]

                              Tackar.
                              Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...