Dvärgciklid Babyface, riktiga namn?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • discusred
    Användare
    • juni 2004
    • 851

    #46
    Nu har jag uppdaterat hemsidan med "Babyface" honan med yngel. Helt otroligt har hon kunnat bevaka dom flesta ynglen nu i 3 dagar i sällskap-karet. Detta är den mest otroliga Apistogrmma jag har haft.

    Kommentar

    • Pelle
      Användare
      • maj 2002
      • 387

      #47
      Härliga bilder! Hoppas att några av ynglen klarar sig. Det är ju alltid kul med lite "naturlig" föryngring i sällskapsakvarier.
      Tänk bara på att mata apistohonan rejält under hennes yngelvårdsperiod.
      Jag såg på bilderna att hon har en rejält insjunken buk. Försök mata upp henne så att buken ser rund och fin ut.
      Hon bränner reserver just nu som aldrig förr. Speciellt apistohonor har förmågan att bränna ut sig totalt vid en yngelperiod.
      De drar ofta på sig någon infektion när de slutar att vakta ynglen, och hormonerna lugnar ner sig.
      Förmodligen kommer myten om att vissa apistoarters honor bara skulle klara av en eller två yngelkullar, från detta problem.
      Om man ser till att honan får bra och mycket foder under yngelvården så förebygger man dessa problem. Tänk också på att mata oftare än normalt. Apistohonan prioriterar yngelvården före mat oavsett hur hungrig hon är. Om hon är omgiven av fiender så är mat-tillfällena väldigt få.
      Lycka till!

      Mvh/ Per


      Kommentar

      • Pelle
        Användare
        • maj 2002
        • 387

        #48
        ....."rejält insjunken buk" ska nog korrigeras till "något insjunken buk". Tittade lite mer på bilderna och ändrade mig lite
        Men mina råd är nog så viktiga ändå.

        Mvh/ Per

        Kommentar

        • discusred
          Användare
          • juni 2004
          • 851

          #49
          Tack för råden Pelle!
          Har turen att hom har sina ungar i ena hörnan av karet, så taktiken är och mata på ena sidan mycket. Och sen har jag en slang som jag fäller ner till hennes område på andra sidan med mat.
          Förvisso har jag ett par discus i den andra hörnan med yngel, men att dom skall överleva är mycket mindre chans.

          Kommentar

          • discusred
            Användare
            • juni 2004
            • 851

            #50
            Tyvär så dog min "babyface" hane idag. Tror det var min Apistogramma Hongsloi som jagade ihjäl han. Från "babyfacen" varit kung av dvärgcilkilderna så tog Hongsloien över mer och mer.
            Men till det posetiva är att "babyfacen" lämnade med sig innan han dog två kullar med yngel. Första kullen är där fortfarande 10tal kvar (storlek knapp en 1cm) fast dom går i stora sällskapkaret.

            Kommentar

            • wofflan
              NCS Medlem
              • september 2003
              • 660

              #51
              vad tråkigt med hanen, hoppas att du lyckas dra upp kullarna
              Mvh Fredrik

              Kommentar

              • Mr.Fish
                Användare
                • maj 2004
                • 1403

                #52
                "Jag är fortfarande en stenåldersmänniska när det gäller IT. Jag saknar både digitalkamera och hemsida.Så den bästa metoden att få
                veta vad Mr.Fish har för sig är fortfarande ett besök.
                Du har en verkligt fin hemsida där Patrik ! Hälsn. Patric"
                Snart kommer bilderna! Just nu: Lek på. C.Menezezi(=ej dvärg ciklid,men häftig ändå! S.irvinie är det extra skönt att få avkommlingar på.Jag har nämnliogen en,förkärlek,till lejonhuvuden.
                S.Am:A.commbrae,A.cruzi,A.baenschi,A,ortmaqnni,A,h ippolytae,A.rupuini,V.Afrki.: P.t."moliwe",P.t."bipindi",P.t."wouri",P.t.sp"Nige ria"
                special: N.Anomala,=helt olik den "klassiska Anomalan!(inte tillräckligt för att vara en ny art dock).Allt dett har hänt under den senaste veckan,Eureka![:p]

                Kommentar

                • discusred
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 851

                  #53
                  Vad skoj att det händer så mycket hos dig, nästa gång jag är i huvudstaden, så lovar jag att komma! Och då blir det foto dags, som jag hoppas sätta på min hemsida
                  Just nu hemma hos mig så håller jag på att sätta upp ett lek-kar med Zebramalar, hållt på hela dagen med att tillverka grotter av lavasten med vinkleslipen och drukit öl i trädgården
                  MvH Patrik

                  Kommentar

                  • Pelle
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 387

                    #54
                    Hej discusred!

                    Hur går det med dina Ap. sp. babyface/ Eunotus? Blev det nåt av ynglen?
                    Och hur har det gått med zebramalarna? Vore kul med en liten rapport

                    Mvh/ Per

                    Kommentar

                    • discusred
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 851

                      #55
                      Hej Pelle,

                      Med Babyface som jag hade ett par av, dog tyvär hanen. Från att ha vaarit den dominataste dvärgisen så övertog Apistogramma Hongsloi hanen makten och jagade ihjäl Babyface hanen. Märkligt att dom inte kan ha två revir i ett 1200 kar med gott om gömställen? Men till det roliga så lämnade hanen efter sig tre kullar med yngel. Av alla kullarna så har cirka 5 stycken överlevt från varje kull och går fortfarande i 1200 liters karet. Roligt och se nu när dom växer i en miljö med mycket fisk runt omkring sig.
                      Jag såg att jag skrev för ett tag sen när hanen dog att det var två kullar som han hade fått, det var tre. Honan gick med en kull bakom en stor rot, som jag la märke till efter jag hade skrivit det inlägget.

                      Zebra malarna lekte även dom i 1200 liters karet, hittade yngel där. Men tyvär kunde jag inte hitta vilken av grottorna som leken har skett i. Där var tre grotter som hanar hade som revir och lockade honerna till, så jag har inte kunnat avgöra vem av zebra- malarna som har lekt. Idags läget har jag plockat upp fem vuxna Zebra malar ifrån 1200l karet och stoppat ner till ett lek-kar och hoppas på att något även händer där.

                      Mvh Patrik

                      Kommentar

                      Arbetssätt...