Dvärgciklid Babyface, riktiga namn?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • discusred
    Användare
    • juni 2004
    • 851

    Dvärgciklid Babyface, riktiga namn?

    Var på Åleds igår och köpte dvärgciklid vid namn Babyface. Undran är nu vad den hetter latin?
    Köpte även Apistogramma Hongnei, vilken otroligt vacker fisk!
  • odis
    Användare
    • juli 2003
    • 74

    #2
    Den är inte officiellt beskriven ännu, så namnet är Apistogramma spec. "Babyface". Trevlig art har också ett par från Åled.
    //Anders

    http://www.hallandsakvaristerna.org
    http://www.gcg.se
    http://www.ladycoons.se

    Kommentar

    • Mr.Fish
      Användare
      • maj 2004
      • 1403

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av discusred

      Var på Åleds igår och köpte dvärgciklid vid namn Babyface. Undran är nu vad den hetter latin?
      Köpte även Apistogramma Hongnei, vilken otroligt vacker fisk!
      Hallå där Discusred ! Undrar bara om du har nån bild på A."babyface"
      Hälsn. Patrik

      Kommentar

      • discusred
        Användare
        • juni 2004
        • 851

        #4
        Hallå Patrik,

        Tyvär har jag ingen bild än, men jag kan försöka ta en i helgen och maila till dig. Babyfacen är mycket frame i karet så det skall nog inte vara ett problem. Var lite rädd att den skulle gömma sig i ett 1200. Hongnei har jag inte sett än sen jag stoppade i dom.

        MvH Patrik

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • april 2002
          • 2294

          #5
          Bild finns på åleds hemsida http://www.aleds.se. Även jag har köpt två par där. Verkar kunna bli en kul bekantskap.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Kaj: Var det inte den du kallade för "rotpunkt" eller något liknande också?
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #7
              Hej Micke Var inne på att den kallas något annat i tyskland då jag inte hittar namnet A.sp babyface där. Finner det ej heller på apistogramma.com eller the krib. En googelsöking gav bara ett par träffar 2 Svenska o en finsk. Får nog intervjua Åled lite bättre.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • discusred
                Användare
                • juni 2004
                • 851

                #8
                Vad Åleds sa, så hette den även Babyface där ifrån dom fick dom.

                Mr.Fish har skickat bilder till dig nu.

                Kommentar

                • Pär J.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 219

                  #9
                  Babyface är en av många konstiga namn som uppkommer från försäljare i fångstalndet. Tror att jag sett detta namn även på Brasilianska listor. Big foot är ju ett annat namn som inte säger så mycket om en Apistogramma.

                  Många "grå" fiskar kanske får ett mer smickrande namn för att säljas bättre men just Babyface är en otroligt snygg fisk, iaf det jag sett på bild.

                  Lycka till med dem.

                  Kolla in forum.apistogramma.com, fota och fråga de riktiga experterna, de är duktiga!

                  Mvh Pär

                  Kommentar

                  • wofflan
                    NCS Medlem
                    • september 2003
                    • 660

                    #10
                    discusred kan du inte lägga upp bilder på din hemsida man blir ju så nyfiken!?
                    Mvh Fredrik

                    Kommentar

                    • discusred
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 851

                      #11
                      wofflan

                      Jag kan göra som så att maila dig foto på babyface, har strulat till det med hemsidan så jag kan inte uppdatera.

                      Kommentar

                      • Mr.Fish
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 1403

                        #12
                        Ursprungligen av Pär.J "Kolla in forum.apistogramma.com, fota och fråga de riktiga experterna, de är duktiga!"
                        Det du säger är alltså att det saknas Apistogramma-kunniga medlemmar
                        i NCS ? Du får lov att förklara dej !

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1338

                          #13
                          Vi var några i Malmö Akvarieförening som just diskuterade A. spec Babyface tidigare i kväll. Medlemmarna i MAF var inbjudna till en specialkväll på Akvarietjänst, och där fanns bla några mycket fina A. spec Babyface. Några apistokunniga i föreningen var övertygade om att A. spec Babyface var identisk med, eller i alla fall extremt lik, A. eunotus.

                          Den här tråden på zoopet stöder den tesen:


                          Babyfacen hos Akvarietjänst var mycket fina.

                          För övrig måste jag säga att Akvarietjänst verkligen hade ett stort utbud hemma - ovanliga dvärgciklider, malar, tetror, levandefödare, bettor etc fanns det en hel del av (tex 4, eller om det var 5 olika arter av bettor, vilken affär har det?). Det enda som de inte hade bra sortiment av var större ciklider. Kvällen till ära erbjöd de dessutom oss medlemmar i MAF 30% rabatt på all fisk, en hel del mycket bra priser på tillbehör. Det handlades en hel del kan jag lova...

                          Ni i Malmöregionen som missade detta tillfälle får skylla er själva. Gå med i MAF så blir ni också inbjudna till spännande akvaristiska evenemang...
                          Tjugofem år med ciklider.
                          http://www.malmoakvarieforening.se
                          Centralamerika 2006
                          Svart kaffe och drömmeri...

                          Kommentar

                          • Mr.Fish
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 1403

                            #14
                            Jaså ,det är ett "expert" utlåtande angående "babyface" man saknar...
                            Jag har sett bilderna på "babyface". Patrik har även hört att den kommer från en av övre tillflöderna till Amazonasfloden
                            -Rio Nanay- i Peru. Sven Kullander skulle kunna ge ett avgörande
                            utlåtande i saken(han art-beskrev A.Eunotus).Emeller tid ,om man
                            tittat genom åren på äldre bilder,så har alla den gemensammanämnaren
                            att Eunotus på dessa (äldre)foton,mer för tankarna mot "huvud" fåran
                            "commbrae". På de äldre bilderna är inte Eunotusen så rund-
                            formig/"smäcker"),som på de nyare ,som presenterats på A..com.
                            Jag har faktiskt beskådat A.Eunotus på H.Museum(Sth)-HOLOTYP-.Men det är förbjudet att ta bilder där.."Hur i helvete skall man kunna komma ihåg hur den den formalininlaggda firren såg ut? Emellertid..
                            ,så har jag haft tillfälle att besåda den vid fler än ett tillfålle..
                            Ok..Att placera denna fisk i Njisseni-gruppen,vore radikalt,men endå inte ovettigt. Att det samtidigt kalla den "Eunotus" är inte heller
                            tillfredställande...Alltså ,varför Eunotusen har ändrat "utseende"
                            (visuellt)så mycket på en 20-15-års period ,vet jag inte!
                            -Jag vill bara ha sagt att ingen fisk kan bli beskriven enbart genom ett "foto" Tillägnat alla forskare på N.Historiskamuseet och i Världen. -Mr.Fish-

                            Kommentar

                            • Pelle
                              Användare
                              • maj 2002
                              • 387

                              #15
                              Tyvärr vimlar marknaden av fantasinamn på fiskar. Anledningen kan väl vara att det kanske inte har varit helt lätt att identifiera fiskarna. (Speciellt om de är vildfångade, eller så vill man helt enkelt lura på kunderna en "ny" spännande art. Det är främst exportörerna i fiskarnas ursprungsländer som ställer till denna oreda).
                              Hur som helst så är dina Apistogramma sp. Babyface = Apistogramma Eunotus.
                              Om du tar några bilder på fiskarna kan vi bli helt säkra!

                              Om du söker på nätet så kommer du att hitta en hel del info om denna trevliga och lättlekta art.

                              Apistogramma Eunotus hör till de mer svåridentifierade arterna inom Apistogrammasläktet. Det finns diverse olika lokala färgvarianter inom handeln.

                              Ap. Eunotus är helt klart en art som har mest gemensamt med den stora artrika "Regani gruppen". Däremot aviker den från denna grupp genom att det är en relativt storvuxen art. (De övriga arterna inom Regani gruppen är generellt småvuxna arter).
                              Systematiskt hör den till Regani gruppen och underordnas i Eunotus- complexet.
                              Den saknar de typiska kännetecknen hos till exempel arterna inom Commbrae complexet. (Till ex. den dubbla fläcken vid stjärtroten som är mycket framträdande hos Commbrae, Iconspicua och Linkei)

                              Mvh/ Per

                              Kommentar

                              Arbetssätt...