Citrinellum 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Själv misstänker jag att ett 400 liters är för litet för ett lekpar citrinellum, men jag har ju aldrig haft ett par själv så jag går bara efter hur ensamma fiskar beter sig. Det enda jag vet är att det är på håret att ha ett stort jaguarpar i ett 375 liters pga aggression vid lek och de jaguarer jag har haft har varit snälla som lamm jämfört med de citrinellum jag har haft. Kan bli trångt.
    Men som sagt, jag har noll erfarenhet av lekande citrinellum så vänta in anli och de andra grabbarna med koll innan du avskriver idén helt och hållet. Kanske kan det funka ett tag i alla fall.
    Senast redigerad av FI; 16 oktober 2005, 13:56.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      Mitt Midas par går i 400 liters och det funkar trots misslyckade lekar. Med följande kamrater som syns avbildade här:

      Men jag måste erkänna att det känns lite litet. Nog mest tur att det råkar funka, och jag rekomenderar det inte.
      Anders L

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        "Själv misstänker jag att ett 400 liters är för litet för ett lekpar citrinellum"

        Tja, jag är inte så säker på det, mitt gamla labiatumpar trivdes alldeles utmärkt i ett 250 l kar hos Sandby ciklidhobby. Där lekte de (till medinvånarnas stora förskräckelse) ett antal gånger, hos mig (i mitt 3m kar) ville de bara gräva.

        CAciklider upphör aldrig att överraska en, det är det som är tjusningen!!
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          Jasså där ser man, jag har alltid trott det skulle kräva större baljor för lekpar. Men de andra fiskarna måste väl få det tungt vid lekarna? Det är bäst att köra lekparet själv kanske? Eller är de lugnare än man tror då de väl har parat ut?
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            Jag provade nyss att stoppa i citrinellus paret i 900 liters, dvs tillsammans med tirmaculatumparet och diverse annat (crenicichlor, arowana, Black ghost, flagtails och malar)!!! Det går hyfsat efter omständigheterna, men oroväckande "plaskigt" i början...
            När firrar i den viktklassen jagar runt varandra så går vågorna!
            Får hårdbevaka i kväll, morgon och under lunchen. Hoppas det funkar, för citrinellumen kom mer till sin rätt i 2 meter.
            Anders L

            Kommentar

            • Midas_Tom
              Användare
              • mars 2005
              • 809

              okej men man kanske ändå skulle prova! coolt anli skulle vara kul med lite bilder!!
              //tom

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                Funkade inte så bra, efter någon dag lyckades citrinellumen ta komandot och trimacen fick gömma sig i ett hörn vid vattenytan. Inga skador att tala om, men det håller inte i längden. Trist å se en så stor ståtlig fisk må dåligt. Så frugan och jag fiskade upp citrinellum-paret igen (några liter vatten på golvet). De såg inte ut att vantrivas när de kom tillbaka till det lilla 400 l karet....
                2 meter räcker nog inte för två stora agressiva CA-hannar. Kanske 3 men helst 4!
                Senast redigerad av anli; 20 oktober 2005, 08:41.
                Anders L

                Kommentar

                • JockeB
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 2964

                  Vet vad du menar Anli, mtt Trimacpar kan tollerera en annan ciklid om den visar underkastelse. Men Midashanen bara ska ta bort andra ciklider vilkorslöst.
                  Härliga firrar!!!! He he
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    En nytagen bild på min lilla citrinellum eller labiatum eller vad det nu är. Den har nog vuxit närmare 2cm sedan jag köpte den i slutet av september, borde vara runt 11-12cm. Inte så farligt kaxig än men det kommer säkert.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 3740

                      Citrinellum
                      Anders L

                      Kommentar

                      • Midas_Tom
                        Användare
                        • mars 2005
                        • 809

                        är du säker anli? ´jag tycker det ser ut att vara labiatum i den!
                        //tom

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          Ursprungligen postat av Midas_Tom
                          är du säker anli? ´jag tycker det ser ut att vara labiatum i den!
                          ooops... fattar inte, jag menade en annan bild? Måste vara förvirrad och tittat på en tidigare sida i tråden , nämligen sida 5 med denna bildlänk: http://www.zpet.se/medlemsbilder/da...763Bild_058.jpg
                          Senast redigerad av anli; 27 oktober 2005, 16:11.
                          Anders L

                          Kommentar

                          • jinnarparen
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 2670

                            Jag lägger min röst på citrinellum, fisken på bilden har inte labiatumens utdragna nosparti
                            Åter till CA

                            Det är där jag hör hemma

                            Kommentar

                            • JockeB
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 2964

                              Det ser i alla fall ut att vara mer Citrinellum än Labiatum i den. Hur stor är den?
                              Mvh Jocke
                              Centralamerikanska Ciklider!

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                Alexander Ylipää hade den tidigare och hade köpt den som citrinellum på ciklidstämman så tycker även ni att den liknar citrinellum så är det nog det. Eller också någon blandning med mest citrinellum kanske.
                                Är det för tidigt att avgöra könet på den? Den har en liten pigg under buken men jag vet inte om det är för tidigt att avgöra om det är hanens spetsiga genitalpapill eller bara en utstickande stump av ett äggläggningsrör.
                                Vansinnigt kul om det skulle vara en citrinellumhane, då ligger nästan jaggorna risigt till om det skulle bli problem och fiskar måste bytas in. Men bara nästan.
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...