Citrinellum 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lejonmarie
    Användare
    • april 2003
    • 429

    Oki, då så, då ska jg fixa några kort på dem!

    Ok, då är det bara att köra på det matningen och de kommer att ändra sej lite fram och tillbaka, kan ju vara rätt kul, omväxling förnöjer


    Jag hoppas på den starkt organge färgade varianten!

    Återkommer strax när jag fotat!
    ;-) LejonMarie
    540L Vieja synspila
    500L Cichlasoma bocourti

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      Citrinellumen håller sig fortfarande i skinnet men vi får se hur länge det håller i sig, jaggorna dominerar och tillåts leka utan att det blir bråk, men jaguarhonorna som nu inte är så mycket större börjar tvingas spänna sig lite för att citrinellumen ska backa undan.
      En ny bild, det är väl en smaksak men jag gillar verkligen de vita fläckarna, det ger fisken lite mer karaktär tycker jag.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        Ursprungligen postat av FI
        Citrinellumen håller sig fortfarande i skinnet men vi får se hur länge det håller i sig, jaggorna dominerar och tillåts leka utan att det blir bråk, men jaguarhonorna som nu inte är så mycket större börjar tvingas spänna sig lite för att citrinellumen ska backa undan.
        En ny bild, det är väl en smaksak men jag gillar verkligen de vita fläckarna, det ger fisken lite mer karaktär tycker jag.
        http://fredrik.isaksson.homeip.net/d...=rdmidas04.jpg
        Fasen så jag bankar huvudet i skrivbordet....att jag sålde honom till affärn. Visste att någon skulle knipa den då jag skulle iväg o köpa tillbaka den.

        Den ser fin ut. Se bara till att inte grabben blir spöad av jaggan
        Mvh Alex

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          Det är nog lugnt, jaggorna mina är rätt snälla, jag är mer orolig att den här krabaten ska göra slarvsylta av jaggorna inom nån månad... Min erfarenhet av citrinellum är inte den bästa just då det gäller aggression... Arga rackare.

          Sedan inte ska du gräma dig så där att du sålde fiskarna, du har väl rätt rejäla baljor vad jag har förståt så du borde ju helt klart satsa på ett lekpar istället om du känner att intresset för arten finns kvar. Det går så snabbt också att dra upp såna här till lite större storlek så det är bara börja om på ny kula.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Laesk
            Användare
            • februari 2004
            • 2447

            Alex..
            Hur går det med dina scalarer i 720:an?
            Lennart "Laesk" Axelsson
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

            With CANON you can!

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • oktober 2003
              • 3615

              Ursprungligen postat av FI
              Det är nog lugnt, jaggorna mina är rätt snälla, jag är mer orolig att den här krabaten ska göra slarvsylta av jaggorna inom nån månad... Min erfarenhet av citrinellum är inte den bästa just då det gäller aggression... Arga rackare.

              Sedan inte ska du gräma dig så där att du sålde fiskarna, du har väl rätt rejäla baljor vad jag har förståt så du borde ju helt klart satsa på ett lekpar istället om du känner att intresset för arten finns kvar. Det går så snabbt också att dra upp såna här till lite större storlek så det är bara börja om på ny kula.
              Hehehe...det är lungt. Det är bara det att den har blivit så fin Har varken plats eller tid för mer fisk
              Alex..
              Hur går det med dina scalarer i 720:an?
              Jodå, tar upp revir och har sina fighter mellan varandra....lek blir det nog snart!
              Mvh Alex

              Kommentar

              • spotUP
                Användare
                • december 2005
                • 38

                Saxar in mitt inlägg från Vieja 2005 här, eftersom att det hamnade fel.

                Min erfarenhet av Labiatum och deras lek är följande....
                Mitt par, John och Monica leker titt som tätt, jag har haft dom i kanske ett år och lite till, dom har lekt mellan 5-10 gånger. Efter varje lek (det spelar ingen roll om den har varit mer eller mindre lyckad) men efter varje lek blir John rejält sur på Monica och jagar och biter henne hela tiden, Monika brukar då spendera allt från 1 vecka upp till 1 månad med att gömma sig. Men dom blir alltid vänner igen och kör på som vanligt. John brukar snea ur när mer än hälften av ynglena e borta, det verkar som att dom inte tycker att det är värt besväret att skydda dom längre då. Att dom snear ur, och det verkar vara oundvikligt beror väl på att i det fria så är det vanliga att gå skilda vägar efter lek, men i ett akvarium är det ganska svårt. Tur att dom ger upp sökandet efter en ny partner och ger den gamla vanliga trötta partnern ännu en chans då. Detta är dock bara mina observationer... Jag kan ha fel. Dom leker just nu, jag har precis flyttat över dom till ett 600 liters kar, innan gick dom i ett ganska trångt 375 liters kar med ett Dempsey Par, ett Sebra par, Ett juvel par och ett guldsöms par. Min hane är väl uppskattningsvis 35cm och honan en bit över 20. Inga pannpucklar, surt, men det kanske kommer på äldre dagar.

                Edit: Jo, just det ja... för att få igång lek, lite enkla, rätt uppenbara tips, som funkar svinbra för mig...

                Vid varje vattenbyte så blir John som tokig, han gräver som en bulldozer och spänner ut fenor och hjälar och stylar sig som ett as. Men... det är inte alltid det passar Monika. Kräsen dam.
                Så... STORA grottor, med en slät nästan vertikal vägg att tillgå. Någon bakgrund av något slag för trygghetens skull. Och en skyddad plats en bit ifrån reviret, där dom kan gräva en grop o ha som rastplats... Mitt par bygger alltid boet i ena änden av karet, och rastplatsen i andra änden..

                Så en tragisk händelse, som oxo är ett tips för den desperate... John o Monika hade ett ovanligt långvarigt äktenskaps bråk för ett tag sen, och Monica började se riktigt vissen ut. Då tänkte jag att jag chansar o köper en rejält kraftig Labiatum hona som John kan avreagera sig lite med. Jag släppte i henne och det tog ungefär 1 sekund, så flyttade Monica hem till John igen och började putsa väggarna o städa som en tokig. Plötsligt va hon som förbytt, världens bästa hustru. Så höll det på i c:a 5 minuter. Sen gick John och Monica till en gemensam attack mot den nya honan och slog ihjäl henne. :/

                Men lek blev det igen, och det har funkat mycket bättre sen dess.

                De e la samma för fiskar som för människor, det krävs lite konkurrans för att man ska inse hur mycket man älskar sin äkta hälft.
                Senast redigerad av spotUP; 03 december 2005, 02:07. Anledning: stavning...

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 3615

                  Trevlig berättelse "spotUP". Lycka till i fortsättningen

                  Har nu också bytt mig till en citrinellum, en guling =) Den går i paratilpia polleni karet, ett 540. Blir lite småuppvaktad av dem men ser stabilt ut.
                  Mvh Alex

                  Kommentar

                  • spotUP
                    Användare
                    • december 2005
                    • 38

                    kul att nån uppskattade mitt spontana nattsudd! =)

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      Kan bara hålla med, bra skrivet, och dina erfarenheter stämmer bra överens med vad jag har läst om arten på andra ställen.
                      Så stora citrinellum som leker måste vara en härlig syn, fota gärna då de har yngel och lägg upp nån bild på forumet om du har möjlighet.


                      Appropå foto så är här två nya bilder min lilla citrinellum, ser lite rund ut här då jag precis körde ner en näve räkor i karet.

                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • mars 2003
                        • 3740

                        Mitt Midas-par har blivit utlokaliserade till jobbet, och huserar i ett 332 liters kar (110*55*55).
                        Väldigt trångt för så stora fiskar, men de ser ut att trivas skapligt ändå.
                        De verkar vara nära till lek så det kommer att bli spännande!
                        de sällskapar med corydoras, grenmalar, P. loisellei och trimac yngel samt en stor rovmal (den har ett tegelrör att vila i). Visst jagar hanen runt småfisken i bland, men han är så stor å tjock att det inte är nån fara. En jätte rot fungerar dessutom som avdelare.
                        Inte att rekomendera, men det funkar i detta fall. Fast fisken kommer naturligtvis inte till sin rätt i så litet kar, det är bara en temporär lösning.

                        ps. Hanen har blivit decembermånads kalenderpojke! Tyvärr lite beige i teckningen, bilden är ett år gammal.
                        Anders L

                        Kommentar

                        • spotUP
                          Användare
                          • december 2005
                          • 38

                          Ursprungligen postat av FI
                          Kan bara hålla med, bra skrivet, och dina erfarenheter stämmer bra överens med vad jag har läst om arten på andra ställen.
                          Så stora citrinellum som leker måste vara en härlig syn, fota gärna då de har yngel och lägg upp nån bild på forumet om du har möjlighet.


                          Appropå foto så är här två nya bilder min lilla citrinellum, ser lite rund ut här då jag precis körde ner en näve räkor i karet.

                          http://fredrik.isaksson.homeip.net/d...:rdmidas06.jpg
                          Jo, uhm, om de va mig du svarade, så va de ju Labiatum det gällde, men de e ju nästan samma sak. =)
                          Har ingen kamera, men tjejen har en hitech mobil som tar ganska najsa bilder, så jag kan ju testa, men slutartiden är så långsam, så det blir ofta suddigt. Men jag ska försöka.

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            spotUP: Jo jag skrev lite fel där, menade givetvis labiatum. Men det är sant som du säger att det nästan är samma fisk, i alla fall verkar det vara oerhört svårt att veta vad man egentligen har. Fisken jag har nu såldes till mig som labiatum men köptes av Alexander Ylipää som citrinellum. Själv tycker jag den har väldigt mycket labiatum i sig om jag går efter den V-formade munnen som labiatum ska ha, men samtidigt är den ung och jag vet inte om även citrinellum har V-formad mun som liten, sedan är min firre ganska hög i kroppen också vilket jag har förstått ska indikera att det är citrinellum och inte labiatum. Men än så länge kan jag inte säkert avgöra vilken art det är, det kanske blir tydligare då fisken blir störr men just nu skulle det kunna vara vilket som. :/
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • spotUP
                              Användare
                              • december 2005
                              • 38

                              Ja de verkar lite snårigt... Labiatum e ju rätt spetsiga som små, men dom rundar till sig när dom växer. A just de, bilder... Väntar lite, just nu ligger alla yngel o sprattlar i en hög i en håla i en rot... Blir roligare bilder när dom simmar, de borde dom göra när som helst tror jag.
                              Hehe, de e ruskigt roligt o trycka upp nyllet eller handen, hehe, eller gå förbi akvariet nu, john biter så att det klickar i rutan. =) Dock så har dom bara typ 50-60 cm av akvariet, och håller sig där fär de mesta just nu, så de e ganska lugnt. Dom låter t.o.m dom andra fiskarna vara i deras zon en del, bara dom håller sig nära framrutan. Det är Monica som är klart mest aggro av dom båda, hon jag dom andra lite oprovocerat ibland, John e ganska chill, förutom mot mig haha.
                              Senast redigerad av spotUP; 07 december 2005, 03:01.

                              Kommentar

                              • Lejonmarie
                                Användare
                                • april 2003
                                • 429

                                Lek på Citrinellum!

                                Jag har haft mina nya citrinellan 4 st i knappt 3 veckor och nu leker ett av paren!

                                Kul då vet man att de trivs och att det kan bli ett par utav de fyra jag köpte! [:-)]
                                Troligen blrid et inget av denna lek, det är ganska få romkorn, men det är kul och ser lovade ut framöver!

                                Jag jobbar på att få ram några kort.. men kameran strular lite. Ska försöak få fram det.

                                Den ena hannen har oxå börjat få en rejäl pannpuckel kan inte fatta hur snabbt de har tagit sej och växer så det knakar!
                                ;-) LejonMarie
                                540L Vieja synspila
                                500L Cichlasoma bocourti

                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                                Kommentar

                                Arbetssätt...