Nytt kar med västafrikaner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    Livar upp denna tråd igen med en länk jag av en slump hittade:

    ¤¤¤¤
    Bra länk Pär ! -Hur f44n fann du den? Jag skulle gissa att en hel del av våra V-Afrk firrar
    Kamerun/Guinea kommer där i från ! -Fish-

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      Mr Fish,
      jag tror också att många växtafrikanska firrar på marknaden just nu kommer därifrån. Extra glad blev jag när jag hittade "min" variant av P. annulatus hos Janne Wester. Har letat efter exakt den variant jag har länge, och äntligen!! "CI 2005 Guinea" kallas den. Mycket bra länk - flera trevliga lyktögon och även någon mindre tetra som är verkligt udda. Har inte hunnit gå igenom barberna än, men där finns många rariteter såg jag genom "skumningen".

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        tjusigt kar!! Vet du vilka det är som knaprar på similisarna? Sarateodron?

        Sista similisen är borta nu. De hade en svampliknande tillväxt på munnen som jag hittade en vecka efter jag köpt dem. Det tog ca 3 månader innan det gick på hjälarna och de började att dö av. Veterinären på jobb kollade en död och konstaterade att den hade något virus på hjälarna. Altså inte mycket att göra åt.



        Vet inte om du såg mina tips till annan stimfisk?
        Hemigrammopetersius caudalis går att få fatt i hyfsat ofta, och är en sanslöst vacker fisk. Lite mindre än Kongotetran också.

        Nja, jag måste ha missat det svaret. Men mina egna efterforskningar har gett att det är den jag vill ha. Tack för tipset, nu stärktes jag i mitt val.

        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • wofflan
          NCS Medlem
          • september 2003
          • 660

          är det någon som vet om det är någon handlare eller grosist som har tagit in fisk från Cameroon-Aqua? Isf hade man kanske kunnat komma med önskemål om vad man vill att de skall ta hem. De hade varit riktigt kul att få välja från den listan :-)
          Mvh Fredrik

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            Tropfrog,
            oki. Ibland stryker lyktögonen helt enkelt med. Har haft sådana som bara "rasar". Ibland verkar det bero på åldern. De får ibland "vita partier" på kroppen, nästan som neonsjukan. Har aldrig lyckats bota någon som fått det - de har dött undantagslöst. Trist.

            H. caudalis kommer annars passa finfint - en av de vackraste tetrorna enligt mig.

            Fredrik,
            har inte sett någon handlare som plockat in fisk från dem, men misstänker att en del Västafrika kommer därifrån. Möjligt att någon grossist plockar in redan nu och säljer vidare. Åleds brukar ha en del skoj saker från just västafrika.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Rikard
              Användare
              • augusti 2003
              • 57

              Ursprungligen postat av Micke
              Det ser bra ut Rikard. Hur stort är karet och har du mer än P. taeniatus och S. tinanti i det?
              akvariet är på 190 liter. Jag har också tio stycken unga kongotetror som jag fick till ett bra pris( 30 kr styck). Jag har också funderat på att ha synodontis men jag vet inte om det finns några arter med lämplig storlek.

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                Ursprungligen postat av wofflan
                Isf hade man kanske kunnat komma med önskemål om vad man vill att de skall ta hem. De hade varit riktigt kul att få välja från den listan :-)
                Zoomässan i Kungsbacka brukar kunna ta hem lite ovanligare Västafrikanska ciklider. Dom brukar även ha lite ovanligare arter hemma, sist jag var där hade dom t ex Etia nguti och Stomateipa pindu inne.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Pär J.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 219

                  När det gäller Cameroon Aqua så verkar de vara baserade i Tyskland. Sedan vet jag inte om det är ett mellanled för afrikansk fisk att hamna i europa så om de är importörer och säljer till andra grossiter eller även till butiker.

                  Vad jag förstår så brukar våra svenska grossiter (Imazo, Åled) importera själva från ursprungslandet ifråga. Vet inte säkert hur det funkar i dessa led.

                  Ett sätt är att fråga sin lokala medgörliga zoohandlare vilka västafrikanska fiskar han har på sina listor alternativt höra vilka grossiter han tar fisk ifrån och kolla på grossitens listor på nätet om de finns annars höra av sig till grossiten.

                  Tror att det finns möjligheter till spännande fisk som man inte kommer åt pga att marknaden är för liten ( de efterfrågas inte).
                  Har efterfrågat att CB har lite importnytt som kan ge lite efterfrågan hos handlarna.

                  Kommentar

                  • Pär J.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 219

                    På Ted Judy´s sida kan man läsa lite om hans erfarenheter med Pelv sp. "Bluefin".

                    Welcome to Ted's Fish Room! Explore our extensive collection of breathtaking aquatic treasures, handpicked to enhance your underwater haven.


                    Vill gärna höra om era erfarenheter också.

                    Mvh Pär

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      Efter mycket letande fick jag idag hem Linke och Staecks bok som diskuterades i början av denna tråden. Den ser riktigt bra ut och verkar vara ett bra komplement till Lambojs bok om västafrikanska ciklider.
                      Jag måste rekommendera MarGie Bookshop som lyckades hitta boken, vilket jag misslyckades med. Mycket bra service.
                      Senast redigerad av Micke; 01 mars 2006, 19:45.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Bjarne Sætrang
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 167

                        Ursprungligen postat av Micke
                        Efter mycket letande fick jag idag hem Linke och Staecks bok som diskuterades i början av denna tråden. Den ser riktigt bra ut och verkar vara ett bra komplement till Lambojs bok om västafrikanska ciklider.
                        Jag måste rekommendera MarGie Bookshop som lyckades hitta boken, vilket jag misslyckades med. Mycket bra service.
                        http://www.margie.se/
                        Den boka er veldig bra! Fikk tak i et eksemplar på Jæren AKs storauksjon for litt siden. Svært lesverdig bok!
                        Mvh Bjarne
                        www.aquadigital.net

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          Någon som har hittat mer information om Pelvicachromis sp. "golden" som diskuterats här tidigare? Jag kommer över ett par av dem idag.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            En första bild på min fortfarande bleka P. sp. "golden" hane.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Bjarne Sætrang
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 167

                              Etter hva jeg har forstått så er P. sp. "Golden" samme ciklide som P. sp. "Blue Fin".

                              Informasjon om Pelvicachromis sp ´Blue Fin´ og evt. hold av denne i akvarium
                              Mvh Bjarne
                              www.aquadigital.net

                              Kommentar

                              • Bjarne Sætrang
                                Användare
                                • oktober 2003
                                • 167

                                Selv forsøker jeg meg nå med Pelvicachromis signatus. Har nyligen satt sammen et par i en 112-liter.

                                Hanen:
                                Mvh Bjarne
                                www.aquadigital.net

                                Kommentar

                                Arbetssätt...