Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Olsson
    Användare
    • september 2003
    • 328

    ok, ingen spirulina här dock...

    så länge de mår bra i övrigt känns det lugnt iaf

    Kommentar

    • Stefan63
      Användare
      • februari 2005
      • 192

      En fråga, när ska man börja att göra regelbunda vattenbyten i ett nystartat kar?

      Istället för spirulina i räkmixen har jag läst någon stans att man kan använda astaxantin, var köper man det?
      Stefan63

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        Om du är NCS medlem så kan du köpa här...



        Uppdatering av pris på sidan 8.

        Astaxanthin ersätter inte direkt spirulina, men det är ett delvis ett färgförstärkande tillskott som inte ger några bieffekter som överdosering av spirulina kan ge (spirulina-fläckar).

        Jag kör med astaxanthin, men har även i spirulina flingor från Tropical (Super forte 36% spirulina).

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          Sitter och fundera lite påolika troffa som det sägs vara fångstförbud på
          Men så ser man att det är både maswa körsbär och lite annat på väg in
          MAn kan ju undra hur pass VF detta igentligen är eller vad säger ni.
          jag vet dom som nyligen fått det men då hade dom beställt sedan 6månader tillbaks

          Kommentar

          • peter
            Användare
            • augusti 2002
            • 161

            tja bmw ibland får de inte tillstånd till att fånga fisk på vissa platser och tillfällen och ibland får de vad det beror på vet jag inte exakt. vf körsbär har malawi nyss haft men de verkar ha svårt med mazwan.peter

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              Från vad jag har hört från olika håll på sistone så finns det nog mer osanningar vid sjön än i den svenska handeln. Det vekar som att det blivit på modet att bekräfta ett fångstförbud strax innan man skickar några lådor av just den sort som förbudet gäller. Frågan är om detta inte varit en ständigt pågående grej för man har ju hört om Brichards mörkläggningar av Muragons fångstplats i slutet på 70-talet osv.

              När jag köpte mina Murago i julas så var jag övertygad om att jag köpte några av de sista som exporterades och det visade sig vara rena skitsnacket.

              Här finns lite synpunkter på just detta fenomen.
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • november 2004
                • 572

                Ok,bara en liten fråga..har säkert frågat nån gång innan...Är det någon här som haft fullvuxna troffar,ja typ på 15-16 cm?Isåfall hur funkar det?Ja i ett ordinärt 375 tex...som många väljer...även ett 720 känns litet med tanke på stl o stora grupper...själv har jag bara haft troffar som maxat 8-9 cm...duboisi o "ikola"...dock ej färdigväxta....Menar typ är det nån här som fått sin stora troffe grupp att bli just fullvuxna?Och det har funkat i underdimisionerade kar?Väl svårt med troffar...lite svårare med petrichromisar...men det är ju en annan femma.

                Kommentar

                • peter
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 161

                  jag var och tittade på ett akvarium med måtten 150 X 70 X 50 där i gick det 4 st pemba 2 st dubbar de var 14-16 cm det är häftigt att se så stora troffar.han hade köpt de som yngel och de har gått i akvariet 6-7 år det hade aldrig varit några problem för honom.

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    har aldrig haft tropheus som blivit större än kanske 12-13cm, har haft en grupp tropheus "ujiji" i 5 år i ett 560l akvarium och dessa blev aldrig mer än dryga decimetern! kanske lite märkligt men en förklaring är väl att olika varianter blir olika stora.
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1884

                      Ota i Malmö har helt sjukt stora dubbar. När man tittar in i karet så ser man liksom inte vad det är, man är precis påväg att fråga när det går upp för en att det är faktiskt en dubbe. Det ser liksom så konstigt ut att det inte riktigt går ihop i hjärnan. Han har dubbar som är över 20 cm och går med frontosor i ungefär samma storlek.

                      Själv har jag haft VF moorii där i alla fall den dominante hanen var uppåt 15.
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        Tja .. min största Mpimbwe"msalba" var väl runt 16-17 skulle jag tippa på.
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          På tal om stora troffar...Ni som varit på Tropikarium,vad skulle ni uppskatta den ensamma Ikolan i stl?? 20-25cm?? Den största jag sett iaf!
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            Hur var den i färgen? Intressant att veta om Ikola behåller färgerna längre än t ex Pemban. En del säger att Ikolan är den som färgar ut bättre "ju äldre" den blir....

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              Menar du Ikolan!? Den var grådassig.
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                Jo jag menade den stora Ikolan...jag har själv Ikola så det vore roligt att veta hur de ser ut i den storleken.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...