Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pilen

    Ok! Sjön är ju stor. funderar på att köpa ett gäng vildfångade. Finns det folk som yrkesfiskar Tropheus! skulle va ett hyffsat jobb!

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      Det finns några stycken som fångar Tropheus som yrke. Här har du en:
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        Alf-Ole Bull-Tornöe som är en av föredragshållarna på årets ciklidstämma har skrivit en högskoleuppsats om "Utnyttjandet av naturresurser" i Malawisjön, där påverkan från fångst av akvariefisk tas upp. En kortare artikel i ämnet finns att läsa här:
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Stefan63
          Användare
          • februari 2005
          • 192

          Vad kan det bero på? Jag har 18 Ilangi och 15 Bemba, av dessa simmar 30 st runt i karet, betar och plockar i sanden. De andra 3 är i samma hörna och simmar upp,ner,upp,ner längs rutan. Dag ut och dag in. man börjar att bli nervös när man tittar på dom [V]
          Stefan63

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            Det är så det är.. nu när de är nya för karet.. de tröttnar snart.
            Hur stora är dem?
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Stefan63
              Användare
              • februari 2005
              • 192

              ok, jag glömde att skriva att de var 3 av de större, c:a 6 cm och det var Ilangin.
              Stefan63

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                jaså, det är småttingar. Nej men jag tror att det är ganska vanligt när det gäller nya fiskar i nytt kar. Konstigt nog gjorde inte mina dubbar detta utan uppträdde "normalt" redan från början.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • Mattias Olsson
                  Användare
                  • september 2003
                  • 328

                  citat:Tror att och har för mig att jag läst att akvarieexporten utgör 1 % av fisket i sjön så vår del kommer inte att påverka fiskbeståndet lika mycket som fiskarna gör.
                  fiskar dem tropheus för mat? Måste ju finnas andra, större fiskarn för det?!

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 4526

                    Det är ju inte bara troffar som exporteras från sjön.. och sen tror jag att befolkningen äter all fisk de får tag på.
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    • Stefan63
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 192

                      Härom dagen satte jag på en reflektor, tycker efter det att mina troffar ser lite grådasiga ut, kan de ha någoting med ljuset att göra.
                      Tycker att de borde vara vana vid starkt ljus, eller?
                      För övrigt tycker jag att de verkar må bra, vattenvärdena är bra.
                      Stefan63

                      Kommentar

                      • svempa
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 89

                        Mina kachese leker konstant, har bara haft dom några veckor.Undrar bara hur ni ser att era tuggar tycker detta är svårt? Har ni några tips, tycker det syns på hakan på ett par honor men är inte säker? En av dom såg jag plocka upp äggen. Detta är mina första Tropheus.
                        1475L amerika
                        2*112L yngel
                        150L som jag ej bestämt ännu kom gärna med förslag

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=344738

                        Kommentar

                        • bmwpower
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1934

                          troffa är lite jobbiga att se men när det är ny tugg så går det bra att se och då kan man flytta dom

                          Kommentar

                          • svempa
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 89

                            Förstår inte riktigt vad du menar? Kan tilläga att detta är en Fullvuxen grupp.
                            1475L amerika
                            2*112L yngel
                            150L som jag ej bestämt ännu kom gärna med förslag

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=344738

                            Kommentar

                            • Fredrik H.
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1884

                              bmwpower menar att om honan just har lekt så har hon väldigt stor hakpåse eftersom äggen ännu inte har lagt sig till rätta. Hon är väldigt försiktig med sina nya ägg så att de inte blir skadade och därför är både hakan och gälarna kraftigt utspärrade. Under denna period håller hon sig för sig själv och står även ganska stilla intill något fast föremål.

                              Efter ett tag (2-5 dagar) så lägger hon äggen till rätta i munnhålan och återgår till gruppen stimmiga beteende. Hon brukar ofta i det läget vara ovanligt "kaxig" för att vara hona. Hon äter men mycket lite. Det är normalt att hon är bland de ivrigaste att ta för sig vid matning men om man tittar noga så är det bara som hon simulerar. I detta läge är det mycket svårt att se att hon ruvar.

                              Mot slutet av tredje veckan brukar de kläckta och nästan helt utvecklade unglen ge henne besvär och hon börjar åter visa tydliga tecken på vidgade gällock och dubbelhaka. Det är vid denna tidpunkt som hon ska "tömmas" om man nu föredrar den metoden. I det läget är hon svår att flytta eftersom hon gärna släpper sina yngel vid flytten.

                              Om man flyttar henne just efter leken som bmwpower rekomenderar så löper man risken att hon inte accepters då hon återvänder till gruppen så det kan vara lika besvärligt.
                              Fredrik H.
                              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                              www.cichlidgallery.org
                              www.tropheini.com

                              Kommentar

                              • Mattias Olsson
                                Användare
                                • september 2003
                                • 328

                                svempa: måste bara säga att du har ett väldigt häftigt akvarium! [:p]

                                Kommentar

                                Arbetssätt...