Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stiffe
    Användare
    • april 2002
    • 953

    Är det dina Tropheus mpimbwe Stefan?Trode du bara hade Malawisar
    Jag har fått en liten grupp ungdjur,bara 6st,som är runt 4-5 cm.Dom fanns med i en större grupp Moliroyngel som jag köpte för ett tag sen.Tycker dom är ganska så coola faktiskt så jag tänker att behålla dom

    Här har vi en av dom
    mvh Stefan

    Kommentar

    • stiffe
      Användare
      • april 2002
      • 953

      Här ett foto på min superstora hane (15-16 cm) kolla in dom läckra läpparna
      mvh Stefan

      Kommentar

      • stiffe
        Användare
        • april 2002
        • 953

        En bild till på odjuret
        mvh Stefan

        Kommentar

        • stiffe
          Användare
          • april 2002
          • 953

          Tropheu N´konde
          mvh Stefan

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            stiffe! Är det red cheek eller yellow cheek? på bilden ser det ut som yellow cheek
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              Det är med ett visst vemod jag imponeras av dina Nkonde Stefan!

              Här är några "leftovers" från min gamla grupp.Visst är de lika Chilambo!?
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                Här var den visst...
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  Ursprungligen postat av stiffe
                  Är det dina Tropheus mpimbwe Stefan?Trode du bara hade Malawisar
                  Jag har fått en liten grupp ungdjur,bara 6st,som är runt 4-5 cm.Dom fanns med i en större grupp Moliroyngel som jag köpte för ett tag sen.Tycker dom är ganska så coola faktiskt så jag tänker att behålla dom

                  Här har vi en av dom

                  Jo de är mina...men jag har bara några stycken än så länge. Jag ska skaffa fler när jag fått plats med nytt akvarium. För tillfället går Tropheusarna tillsammans med mina Malawi...utan problem. Aulonocara och Protomelas ornatus har jag tidigare flyttat ur 375:an så där huserar just nu dessa arter (en del får säkert magont av konstellationen..men wtf ;-)):

                  Protomelas virgatus, Namalenje
                  Otopharynx lithobates, Zimbawe rock
                  Tramitichromis intermedius
                  Pseudotropheus saulosi
                  Tropheus mpimbwe, red cheek
                  Tropheus moorii, Chaitika

                  Kanske inte att föredra, men det är ändå bara under en övergångsperiod. Aulonocara har vantrivts i karet och tappat färg medans P ornatus tagit för stor plats och hämmat övriga arter.

                  Jag har även beställt fler Chaitika så där blir det en grupp snart...med VF som bas. Jag ska klämma in ett nytt kar i lägenheten som jag ännu inte köpt men som är på G. Lite udda väg att gå kanske, men jag kunde inte låta bli att skaffa de här troffarna.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    Ursprungligen postat av specmats
                    just chaitika har ja sett på många fina bilder men i verkljígheten blir det ofta en besvikelse , upplever att skillnaden på bild och verklighet är mkt stor och fisken ja har sett irl har ofta gjort mej besviken
                    Stämmer nog ganska bra. Jag tycker dock att de jag fått tag på är snygga, men de är ju ganska mörka ibland...

                    För övrigt så tycker jag att det finns en del andra Tropheus arter som också lovar mer på bild an vad de ger i verkligheten. Jag är inte så tokig i färger när det gäller Tropheus utan här är det kärlek till fiskens anatomi och beteende som faktiskt har överhand. Annars är jag ganska färgglad och det är nog anledningen till att jag väljer Malawi...eller har valt/återkommit till...tidigare.

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • december 2004
                      • 3060

                      visst är det så att många troffar är betydligt snyggare på bild men även tvärtom faktiskt, men ja har bara sett chaitika live ett fåtal ggr så det är kanske inte helt rättvist, annars ser ju chaitikan grymmt snygg ut på många foton
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • stiffe
                        Användare
                        • april 2002
                        • 953

                        Ursprungligen postat av specmats
                        stiffe! Är det red cheek eller yellow cheek? på bilden ser det ut som yellow cheek
                        Det ska vara red cheek för den heter Tropheus Mpimbwe Msalaba.Han som jag fick dom av hade redan gjort sig av med den vuxna gruppen så jag har inte sett hur dom ska se ut.Men han säger att det ska vara Tropheus Mpimbwe Msalaba i alla fall.Jag ska försöka ta lite fler fot på dom.
                        mvh Stefan

                        Kommentar

                        • stiffe
                          Användare
                          • april 2002
                          • 953

                          Ursprungligen postat av ozric
                          Det är med ett visst vemod jag imponeras av dina Nkonde Stefan!

                          Här är några "leftovers" från min gamla grupp.Visst är de lika Chilambo!?
                          Jag förstår din känslor och att du måste ångra dig mycket med din försäljning av dina N´konde.
                          Ditt foto på dina N´konde är slående likt Chilambo så våra teorier om N´konde och Chilambo står väl sig fortfarande va?
                          mvh Stefan

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            Hua det var snygga N´konde Stiffe...måste vara grymt snyggt hemma hos dig med alla troffar!

                            Vilket är det rätta namnet för Tropheus mpimbwe, "red cheek"? Är det Tropheus mpimbwe, Msalaba??

                            I Peter Schupkes bok står det flera artnamn Tropheus sp. mpimbwe, Tropheus "Dahabu", Tropheus "Msalaba" mpimbwe.

                            Förresten så visas foton på hanar och honor av "red cheek" där hanen har en mörkröd/brun kropp med starkt röda kinder, medans honan skall vara "ungdjursrandig". På ett foto, som är taget av Carl Eklind, är både hanen och honan mörkröda/bruna med stark röd kindfläck?!?
                            Någon som vet något om det här?

                            Carl Eklinds foto på Tropheus sp. mpimbwe "Msalaba"
                            Senast redigerad av StefanL; 30 december 2005, 18:29.

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              jag tycker att red cheek kan vara riktigt snygga i synnerhet dominanta hannar med sin mörka färg och den röda fläcken, dock så anser en del att red cheek kanske är den största och även bland de mer aggressiva tropheusarna..själv så har ja ingen aning
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • bmwpower
                                Användare
                                • december 2002
                                • 1934

                                brukar inte N´konde har mer lila/mörkbruna huvuden??

                                Kommentar

                                Arbetssätt...