Troffetråden 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robbe
    Användare
    • februari 2003
    • 527

    Någon som vet om Chilambo,Linangu och N´konde är samma art eller är det tre olika?

    Kommentar

    • Havs
      Användare
      • december 2004
      • 607

      Stiffe

      Jo, jag har sett en liknade bild även på Michael Persons sajt,



      så frågan , om de finns är besvarad.
      Min zoon

      Kommentar

      • stiffe
        Användare
        • april 2002
        • 953

        Jaha,då kom man försent,ja snart är det väl bara frugan som tycker att man kommer för snabbt
        mvh Stefan

        Kommentar

        • Stephan E
          Användare
          • februari 2005
          • 307

          Har fått min nya Bemba grupp i lek trots att de endast är "småskitar" än så länge.
          3 honor tuggar redan och fler är nog på väg. Bemba och Kiriza måste vara de värsta yngelsprutarna när det gäller tropheus. Har även fått min nya decimerade Brabantgrupp i lek. Min Bärstensgrupp börjar komma upp i intressant storlek så förhoppningsvis blir det lek under våren.

          Ska bli intressant att se om honorna går tiden ut då jag aldrig plockar honorna från gruppen. Brabanten är 8-10 cm så där är det nog inga bekymmer men Bemban är 5-8 cm och där blir det nog tyvärr spottning innan ynglen är färdigutvecklade.

          Det värsta med tidiga lekar är att honorna inte växer till sig i den takt som jag vill. Vill att ungfiskar helst växer ca 1 cm i månaden tills de uppnått ca 9-10 cm. Är det någon som brukar skilja honorna från hanarna så att man undviker dessa tidiga lekar?

          Funderar på Musangan ihop med ett gäng Moliro eller någon annan röding. Kan nog vara en rätt skaplig kombination.
          Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

          Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            Ursprungligen postat av Robbe
            Någon som vet om Chilambo,Linangu och N´konde är samma art eller är det tre olika?
            Detta är nåt jag försökt forska i och det finns många bud kring det,må du tro.Personligen tror jag (ännu!) att Nkonde och Linangu KAN vara samma fisk men att den fångades av två fångstlag (till en början och att de två olika namnen ännu hänger kvar).
            Sen skulle jag inte förvåna om inte Chilambon är "blekfisar" från dessa som de tar halva priset för samt sätter annat "fångstnamn" på. Ett argument på det är att det kommit mkt gula avkommor fr Chilambon.

            (detta får jag säkert äta upp ty sånt här ska man ju inte gegga runt i ,så jag hoppas fler teorier (tom fakta!? ) kommer fram ur dunklet...)
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • stiffe
              Användare
              • april 2002
              • 953

              Jag tror som du Janne att N´konden, Linangu och Chilambon är samma.Jag har hört med flera som har Chilambo i Danmark,där den är ganska så vanlig, om Chilambo skulle kunna vara N´konde men ingen vet riktigt säkert.Men från flera håll går misstankarna åt samma håll som dina,Janne nämnligen att vissa yngel blir mycket gulare än andra,så antagligen så gallras det på samma sätt som man troligen oxå gör på Real Ilangi.
              Här finns en annons där fotona på Chilambon är på pricken lika mina N´konde,aningen blekare dock
              mvh Stefan

              Kommentar

              • Robbe
                Användare
                • februari 2003
                • 527

                Tack för era svar och det är väl ungefär så jag hoppades att det var.Jag har blivit erbjuden en grupp Chilambo för ett mycket bättre pris än vad jag någonsin kommer att få ge för N´konde så då slår jag till.

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  trist när det skapas en hype om en ny art när det i själva verket är en bluff..har läst nånstans att det sägs finnas en kejsare med rött band!? låter som rena rama fantasin, en annan sak är det med en del som urvalsodlas som tex duboisi med yngelprickar som vuxen och heter "stardust", det tycker ja är ganska intressant faktiskt.
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    Ett litet foto att titta på...

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • december 2004
                      • 3060

                      en av få troffar som har blått-en chaitika som ja personligen inte är speciellt imponerad av dock ett snyggt foto på denna individ..verkligen
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        Det stämmer att det är en Chaitika. Vad är det som du inte gillar med just denna art?

                        En ung Tropheus mpimbwe "red cheek" hane...

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          Ännu ett foto på Chaitika...

                          Kommentar

                          • Stephan E
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 307

                            Chaitikan är en riktigt vacker troffe men finns det inte en variant som är mer blå?
                            Har för mig att jag läst något om detta någonstans. Kan dock vara Tropheus sp Mamalesa som någon förväxlat med Chaitika. Dominanta hannar hos Mamalesa är nog det närmaste blå troffe som finns. Har själv endast sett fotografier av dem men jag tycker att det verkar vara en imponerande troffe.

                            Tropheus mpimbwe "red cheek" verkar vara en riktig pärla om nu vuxna exemplar är lika snygga i akvariemiljö.
                            Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                            Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              Ytterliggare en bild på Tropheus mpimbwe "red cheek" hanen...(lite skitig ruta tyvärr).

                              Kommentar

                              • specmats
                                Användare
                                • december 2004
                                • 3060

                                just chaitika har ja sett på många fina bilder men i verkljígheten blir det ofta en besvikelse , upplever att skillnaden på bild och verklighet är mkt stor och fisken ja har sett irl har ofta gjort mej besviken
                                Tropheus Duboisi halembe, so
                                Melanochromis Auratus, vf
                                Synodontis Petricola, odlade

                                Akvarie-setup (Salt)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...