Förslag på SA-Ciklider i ett 375

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ScreamingBroccoli
    Användare
    • mars 2013
    • 231

    Förslag på SA-Ciklider i ett 375

    Tog hem ett 98l "till min 4:a-åriga dotter" (trodde nog inte ens på det själv) i vintras med avsikten att akvarier i hemmet skulle ta upp rimligt mycket tid och inte kosta särskilt mycket... Det har självklart gått käpprätt åt h-ete och strax tar jag hem ett 375-literskar (150x50x50).

    Nu sitter jag och fnular lite på vad man ska fylla det med och tänkte höra vad ni har för idéer.

    Vad jag siktar på är:

    Ett gäng L-malar kring ~10cm (Har redan några L183 och L015)
    Ett gäng Corydoras
    En drös tetror av några olika arter (funderar på stänk-, svart fantom-, kardinal och vitfenad rosentetra som jag redan har ett gäng av)
    Sen till biten jag tacksamt mottar råd kring - ciklider.

    Eftersom jag vill ha en hel del smått i akvariet så går de glupskaste och aggressivaste arterna bort (jag kan dock stå ut med ett visst svinn). Jag vill heller inte att de gräver allt för mycket då jag i det här fallet vill bestämma själv hur karet ska vara inrett. Men några större blickfångare vill jag ha, och andra med intressanta beteenden och vackra färger vore också trevligt.

    Jag blandar gärna någon större art med dvärgciklider, gärna flera olika i den mån det är möjligt med hänsyn till husfriden i karet. Och kan tillägga att dom gärna får vara något sånär tåliga arter då jag är rätt färsk i hobbyn.

    Har funderat lite på Acarichthys heckelii förutsatt att den klarar sig med en ~1/3 del av akvariets bottenyta att böka runt på i kombination med en liten grupp Mikrogeophagus altispinosa. Men det är ju bara ett alternativ. Andra arter jag övervägt är Laetacara curviceps och Dicrossus filamentosus men då mina kunskaper om olika arter är så pass begränsad så skulle jag vara tacksam om ni kan tipsa mig om era egna favoriter.
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Jag föreslår att du kikar lite på Jordätarna. Jag brukar alltid nämna Biotodoma cupido i dessa lägen. Kör dock en grupp i så fall, de blir lite skygga annars. Guianacara-arterna är fina och lugna också, problemet är väl att få tag på dem. Om du kollar på Laetacara så tycker jag personligen att dorsigera är snyggare än curviceps, men det är onekligen en fråga om tycke och smak. Bolivianerna som du har funderat på är också en charmig fisk. Nannacara- och Mesonautaarterna kan du ju kika på också (vet inte om de äter smått när de blir större). Sedan finns det en uppsjö av olika snygga scalarer, de kan ju dock få för sig att käka en del tetror och annat smått, så de kanske ska undvikas.

    Lycka till!

    /Jocke

    Kommentar

    • ScreamingBroccoli
      Användare
      • mars 2013
      • 231

      #3
      Efter att ha vridit, vänt och sugit på karamellen ett tag har jag bestämt mig för att satsa helhjärtat på jordätare.

      Akvariet kommer att vara ett 375 (150x50x50) med en BTN Amazonas som stjäl en del bottenyta. Vad jag förstått går dessa arter att hålla i ett akvarium av den storleken:

      Biotodoma cupido
      Geophagus sp. "orange head araguaia"
      Geophagus sp. "orange head tapajós"
      Geophagus obscurus
      Geophagus parnaibae
      Geophagus taeniopareius
      - Geophagus pellegrini
      - Geophagus steindachneri

      Sen verkar det finnas ett gäng som visserligen är små, men där en akvariestorlek på 400+ rekommenderas så de har jag avfärdat. Tuppkammarna är jag tveksam till då jag inte är särskilt förtjust i "tumören" de äldre hannarna utvecklar. Finns det någon art av Satanoperca som borde finnas på listan?

      Jag skulle fortfarande vilja hålla dom med en eller två arter av dvärgciklider så de får gärna vara lite lugnare. Och det ska gå att ha väl förankrade växter i akvariet. De bör inte heller vara allt för skygga då akvariet står i min dotters rum, även om hon bara är där vart annan helg. De måste gå att få tag på och inte var hutlöst dyra, jag kan gärna köpa en grupp ungdjur och låta dom växa till sig. Möjligen kan dom komma att få flytta till ett större akvarium, men det är inget jag vill känna mig tvingad till de närmaste 3-4 åren.

      Jag skulle även vilja att de är lite mer robusta då jag visserligen är motiverad men väldigt grön. Tanken är att jag ska skapa en tråd när projektet väl kommer igång där jag kan vädra mina funderingar och förhoppningsvis med er hjälp undvika de värsta fallgroparna.

      Orange head - varianterna verkar ju onekligen spektakulära. Men hur är det med deras krav på temperatur? Är ~30 grader nödvändigt för att de inte ska bli mottagliga för sjukdomar? 30 grader uppfattar jag som att det begränsar mina val av sällskap.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Geophagus obscurus tillhör brasiliensis komplexet och kan säkert vara lite tuffare, men skulle du få tag i en sådan är det bara att slå till riktigt ovanlig

        Jag kan nog tänka mig att alla satanopercor går att hålla i ett 375, men då bara ett par. Rätt mig någon om jag har fel.

        Du behöver inte hålla någon av dessa i 30 grader, 26-30 duger gott. Orange head är väldigt aktiva och rörliga orädda fiskar som jag kan rekommendera till vem som helst. Bitodoman du nämner är en sjukt vacker fisk som jag gärna skulle ha själv., även
        Biotodoma wavrini bör du ha i åtanke om du kan hitta den. Du kan ju också se om du hittar en Guianacara av någon variant, de är alla vackra och intressanta.

        Mer eller mindre vilken apisto som helst går att ha. Min favvo just nu är Apistogramma atahualpa .

        Sedan har du ju den sjukt vackra
        Acarichthys heckelii .

        Alla
        Bujurquina är spännande. De lägger ägg på ett löv och flyttar runt detta. Så gör även Tahuantinsuyoa.

        Spana även in Ivanacara, Nannacara, Laetacara ochKrobia.


        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • ScreamingBroccoli
          Användare
          • mars 2013
          • 231

          #5
          Tack! Det var mycket och matnyttigt. Nu kommer en drös frågor - förhoppningsvis har några av er erfarenheter från nämnda arter och ork och lust att svara på dessa .

          Då kan vi stryka Geophagus obscurus . Möjligheten att hålla lite fler arter i tanken känns (än så länge) långt mer lockande än att hålla något ovanligt .

          Acarichthys heckelii har jag funderat på, men vad jag har förstått kan de bli oerhört aggressiva mot artfränder vid lek. Dessutom har jag fått uppfattningen att de är lite sävliga? Och jag vill hellre hålla en liten grupp av mindre jordätare än ett par av en större art Sataonperca.

          Biotodoma släktet har ju fördelen att vara små. Men jag är lite skeptisk till dem då de beskrivs som skygga. Nu är kanske inte så fallet om man håller en grupp om 10 individer eller så? Dessutom verkar de vara väldigt svårlekta, och det vore ju kul om man kunde få lite smått i tanken.

          Orange head-varianterna verkar ju vara rättframma och vackra fiskar. Att de är munruvare borde ju göra det lättare att samsas med andra i akvariet då de inte behöver vakta reviret i samma utsträckning, dessutom får man förhoppningsvis detta intressanta beteende att se och förundras över. Och att de enligt uppgift dessutom är lättlekta gör ju inte saken sämre. Kan man hålla en grupp på 6-8st i ~340-350l?

          Guianacara släktet är helt klart intressant, men skulle man då hålla dom som komplement till en annan art jordätare i form av ett par, eller är det en grupp som gäller här också? Grottlekare borde väl inte konkurrera om samma områden som munruvande jordätare? Att de sen verkar vara väldigt svåra att få tag i och då betingar ett högt pris talar ju helt klart emot dem.

          Sen vad gäller övrigt sällskap i akvariet

          Både Bujurquina vittata och Tahuantinsuyoa macantzatza finns att beställa, om än till ett (i min mening) ganska högt pris. Men om det bara gäller ett par så skulle det kunna gå. Hur skulle ett par av dessa gå ihop med tapajos vid lek? Sen anges ju Tahuantinsuyoa macantzatza komma från strömt vatten med stenig botten. Hur skulle dessa trivas i ett svagt flöde i akvariet?

          Krobia itanyi finns och är billig, men det verkar vara dåligt med info om den, och jag tycker att den inte ser lika estetiskt intressant som tidigare två nämnda arter,

          Apistios har jag redan i ett annat mindre akvarium, så det känns inte lika aktuellt. Hur är t.ex. Dicrossus maculatus i jämförelse?

          Laetacara curviceps , Nannacara anomala och Ivanacara adoketa ser alla tre ut som mycket trevliga alternativ. Laetacara dorsigera verkar föredra något svalare vatten och ~28 kanske blir i högsta laget?

          Dock så kan man ju inte få allt här i världen. Och jag gissar att jag får banta ner det till en grupp jordätare, ett eller två parbildande ciklider alternativt en grupp haremlekande. Eller finns det någon kombination där man kan skohorna in ytterligare en art utan att det blir för trångt. Det är ju klart trevligare med ett fåtal arter som får utrymme att visa upp så mycket som möjligt av sitt register över beteenden.

          Planen är att hålla utrymmet längs akvariets sidor planterat och täckt med stenrösen och rötter med sämre åtkomst till bottensubstratet och mitten fritt sånär på lite rötter och stenar där jordätarna kan böka runt.
          Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 17 augusti 2013, 21:39.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Acarichthys heckelii kan nog vara ganska sävliga, men knappast tråkiga. Och agressionen är inte värre än för andra ciklider från området vad jag vet. Dock jag har inte haft dem själv så ta det med en nypa salt. Tänk också på att det aldrig finns en sanning i denna hobby. det som fungerar för en kanske inte alls funkar för en annan och vice versa.

            6 Orange head går nog bra. Jag hade lite problem när jag hade dem att de munruvade för fullt men honan släppte aldrig ut ynglen ur munnen då det var lite trångt faktiskt. Jag har nog varit rätt ensam om den erfarenheten så det behöver du inte räkna med.

            Guianacara kan du ha ett par av. du får lite intressantare beteende med två par då de ställer upp sig mot varandra osv. Det gör de inte mot andra arter.

            Jag har haft ett par med bra framgång av Tahuantinsuyoa macantzatza . Dock hade de bättre parbildning då de var två par. Agressionerna gick ut över det andra paret vid lek. Då de var ensamma blev honan så sur på gubben att han inte vaktade ynglen alls utan drog och började förbereda ny lekplats. Två par är därför att rekommendera. Bild på mitt VF par: http://www.ciklid.org/forum/showthre...ht=macantzatza
            mer här:
            Fått erbjudande att köpa den, VF, tänkte höra om någon hållt den!? Och i såfall vad ni vet om den. Förstod att den var rätt ovanlig, han jag pratade med sa att den var från centralamerika. Men när jag googla så påstod en sait att den var sa, liksom denna sida. Är ju ute efter ca... men i vilket fall, all info om den mottages



            Krobia xinguensis är nog den jag tycker är vackrast. Säljs fortfarande under namnet: Krobia sp. "xingu"


            4 olika arter ska nog gå att hålla i det akvariet. Vad tror du om något sånt:
            4-6st: Geophagus sp. "orange head tapajós"
            2 par: Tahuantinsuyoa macantzatza
            2-4st: Biotodoma cupido
            Krobia sp. "xingu".
            3-4 arter ska du nog kunna hålla.
            4st av någon av Dicrossus maculatus , Laetacara curviceps , Nannacara anomala , Ivanacara adoketa eller Laetacara dorsigera

            håll alla i kranvatten, värm det till 26-27 grader så fungerar det för alla. Mata varierat och mycket grönt. Kokta skalacde tillklämda ärtor. olika sjunkande granulat, exempelvis tetra diskus eller nåt sånt så är du hemma. Varva med frysfoder.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • ScreamingBroccoli
              Användare
              • mars 2013
              • 231

              #7
              Är betydligt mer fisk än vad jag hade väntat mig skulle gå. Gissar att förhållandet mellan Geophagus sp. "orange head tapajós" och Biotodoma cupido hänger samman och det blir trångt med för många av dom tillsammans. Om Biotodoman är skygg om man inte har en mindre grupp så är kanske något sånt här att föredra? Det jag oroar mig för är att det blir lite svårare att få till två par orange heads. Det lär väl inte direkt gå att specificera två hanar och två honor vid beställning.

              4st:
              Geophagus sp. "orange head tapajós"

              6st: Biotodoma cupido

              2par:
              Tahuantinsuyoa macantzatza

              2+3 Dicrossus maculatus alternativt 2+2 av någon av de andra arterna om jag känner att budgeten är på väg helt åt h-ete.

              Och även om kranvattnet här i Solna är skapligt mjukt, borde jag inte sträva efter att få ner PH:t från ~8 till 6-7? har hittills fungerat med rötter, eklöv, alkottar och ekextrakt på flaska i vattnet jag tillsätter vid vattenbyte.

              Vad gäller övrigt sällskap tänker jag mig som tidigare nämnt lite tetror och några mindre L-malar. Ska jag försöka hålla nere antalet tetror för att ge cikliderna bättre förutsättningar att få behålla sina yngel?

              Och slutligen kan man komplettera med en lite grupp corydoras när jordätarna växt till sig lite eller kommer dessa små gynnare att dammsuga upp all mat innan jordätarna hinner få i sig något?

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Möjligt att tre arter är mer harmoniskt. Du kan ju börja med det och sedan se vad du tycker.

                Möjligen kan du soeca kön på de du vill ha. Jag tror vi har samma vatten och cdet är rätt mjukt och sjunker i pH direkt efter att du lagt det i akvarium. Jag ligger konstant på 6,9-7,1 och du bör hamna där du med.

                Corydoras går utmärkt också ett gäng tetror går perfekt.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • ScreamingBroccoli
                  Användare
                  • mars 2013
                  • 231

                  #9
                  Då tror jag att det får bli enbart Orange Heads. Men kan jag då utöka gruppen till 8 individer?

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Absolut
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • ScreamingBroccoli
                      Användare
                      • mars 2013
                      • 231

                      #11
                      Finns det någon särskild ordning man borde pytsa i dom med hänsyn till revir och dominans eller är det bara att utöka i den takt jag lyckas få tag i dom? De Tahuantinsuyoa macantzatza och Dicrossus maculatus som finns att beställa för tillfället är vildfångade och de förstnämnda ligger dessutom på 8-11cm vilket borde vara klart vuxna exemplar. Eller är inte vildfångade individer mer benägna att kräva plats än odlade?

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Det bästa är nog samtidigt men det går at pytsa i aftersom.

                        Jag tror de har Tahuantinsuyoa macantzatza på akvarielagret nu.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 3479

                          #13
                          Svarade i jordätartråden

                          /Jocke

                          Kommentar

                          • ScreamingBroccoli
                            Användare
                            • mars 2013
                            • 231

                            #14
                            Då har jag äntligen fått hem karet och det material jag ska använda för att bygga bänken. Ser ut som om jag har en del jobb framför mig. Kan jag konvertera den här tråden till en bygglogg eller bör jag skapa en ny i projekt-delen av forumet?

                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0019.jpg
Visningar: 1
Storlek: 285,2 KB
ID: 686706
                            Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 21 augusti 2013, 16:16.

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Skapa en ny tråd tycker jag.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...