Förslag på SA-Ciklider i ett 375

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #16
    Ser sjukt snyggt ut föresten!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • ScreamingBroccoli
      Användare
      • mars 2013
      • 231

      #17
      Ursprungligen postat av DaRe
      Ser sjukt snyggt ut föresten!
      Det enda jag gjort hittills är att hämta det, så får bolla över den på den tidigare ägaren och folket på BTN.

      Kommentar

      • Rasmus E
        Användare
        • augusti 2013
        • 68

        #18
        Jag sitter själv och suktar efter att kunna sparka igång ett 375-liters som står i mina föräldrars källare sedan några år tillbaka. Dock behöver jag först en rymligare lägenhet som inte ligger på sjätte våningen och har en hiss som rymmer typ 374 liter i volym.

        Jag skaffade karet i mina tonår för att ha påfågelciklider i det. Sex stycken baddare fick simma runt i några år tills de drabbades av nån mystisk sjukdom och dog en efter en. Som du är jag insöad på sydamerikanare och jag var ett tag inställd på heros-cikliderna. Speciellt Rotkeil (http://www.ciklid.org/artregister/ar...rt.php?ID=1534) eller den vackra Heros notatus (http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=425). Sen har jag fått upp ögonen för jordätarna. Jag håller med om att Acarichthys heckelii vore intressant att hålla i ett kar. Väldigt tjusig och verkar kunna hållas med växter.

        Just nu är jag dock mest sugen på Uaru. Precis som de Oscars som för lite mer än tio år sedan fick mig att investera i mitt stora akvarium så verkar Uaru verkligen ha personlighet. Dock får man skippa allt vad växter heter, men jag tänker att jag nog kan få utlopp för den akvaristådran i ett mindre apistogramma-kar. I ett gammalt nummer av ciklidbladet har jag läst att det kan funka att låta Uaru gå med kardinaltetror, eftersom de i huvudsak är herbivora. Det låter väldigt läckert. Dock är det kanske bra att jag inte har bostadsmöjligheter för ett 375-kar för tillfället, eftersom Uaru kan vara ganska dyra så fiskkontot kan behöva lite tid att förränta sig!

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #19
          Uaru är grymt snygga helt klart! Kör på det så får vi se lite Uaru bilder framöver
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Cichlid-Power
            Användare
            • november 2006
            • 253

            #20
            De fleste fiskene som nevnes her er jo bra, jeg begynner bestandig med en gruppe på 6 - 10 av cichlider, de føler seg tryggere i en gruppe, de vil skille seg ut i par når de blir kjønnsmodne, og når de skiller seg ut i par kan man jo redusere antallet. Planter kan man jo godt ha i ett kar med Geophaguser, eller andre som blir nevnt her. Fin sand liker jo Geophagusene med bra siden de graver rundt i sanden hele dagen, dette er jo en del av deres naturlige adferd. Ulempen er jo at de spytter ut sammen på samme sted som de tok en munnfull, så det blir jo om møbelering av bunnlaget.Klicka på bilden för större version

Namn: Geophagus pellegrini 2.jpg
Visningar: 2
Storlek: 86,4 KB
ID: 686713Klicka på bilden för större version

Namn: Bujurquina sp Bolivia (2).jpg
Visningar: 1
Storlek: 321,1 KB
ID: 686714Klicka på bilden för större version

Namn: adoketa2 (3).jpg
Visningar: 1
Storlek: 69,6 KB
ID: 686715Klicka på bilden för större version

Namn: G. crassilabris 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 894,7 KB
ID: 686716Klicka på bilden för större version

Namn: 600 liter.jpg
Visningar: 1
Storlek: 774,9 KB
ID: 686717Klicka på bilden för större version

Namn: Utsnitt 3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 725,6 KB
ID: 686718

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #21
              Ett tips är att alltid köpa fiskar som blir något mindre än du tänkt dig. Eller snarare, ett av de vanligaste misstagen är att köpa fiskar som blir liite större än vad som egentligen är lämpligt för akvariet. Minimimåtten i artregister här och på andra sidor är inte vad som blir bra och harmoniskt utan vad som funkar. Lägg alltid på 50% på akvariets föreslagna minimilängd är mitt tips.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • ScreamingBroccoli
                Användare
                • mars 2013
                • 231

                #22
                Eftersom det ändå kommer att ta ett tag för mig att få i ordning karet så kan jag ju lika gärna fortsätta vela om fiskvalet.

                Ni som har lite större kar, vad ger mest underhållning, en grupp med haremlekare eller 2 arter parbildande ciklider. Och finns det någon variant där man kan kombinera dom? Nu gäller det bara småttingarna i karet.

                Dicrossus maculatus förblir förstahandsvalet. Men tankar, idéer och erfarenheter mottas gärna.

                Eftersom det ska gå jordätare i karet så begränsas ju möjligheten till tät inredning och plantering till akvariets kanter och någon eller några mindre "öar" i sanden, men jag hade tänkt försöka utnyttja akvariets höjd så gott det går för att maximera användandet av dessa ytor.
                Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 23 augusti 2013, 12:48.

                Kommentar

                • ScreamingBroccoli
                  Användare
                  • mars 2013
                  • 231

                  #23
                  Var förbi Akvarielagret idag för att köpa lite hårdvara och levandefoder. Kastade ur mig frågan om Guiancaror och det visade sig att de hade ett par Guianacara geayi . Dessa håller nu på att koppas in i deras tillfälliga (och trånga) boende. Otippat men verkligen en trevlig överraskning!

                  Detta medför väl att jag måste revidera listan över tilltänkta fiskar, men det kan det väl få vara värt?

                  Verkar finnas ett sug efter dessa fiskar, så jag får väl hålla tummarna för lyckad lek i framtiden.

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #24
                    Vad kul! Inga fiskar som är vanliga i handeln direkt, min gissning är att de härstammar från DaRe:s par, och att de har bytts in till Akvarielagret. Men jag kan ha fel

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • ScreamingBroccoli
                      Användare
                      • mars 2013
                      • 231

                      #25
                      Helt rätt att det var ett inbytt par. Och DaRe nämndes, men i kontexten att han brukade odla dom förut. Det sas inte direkt att det var från hans par dessa två härstammade, men det känns ju ganska troligt.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #26
                        Kan nog vara mina. Drog upp rätt mycket några omgångar.

                        De vill vi se bilder på! !
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #27
                          Får du ta och bli medlem och läsa min artikel.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • ScreamingBroccoli
                            Användare
                            • mars 2013
                            • 231

                            #28
                            Dom verkar lite missnöjda med mig för tillfället. Mitt 98l är dels inte stort nog, och dels är det inte inrett för så stora fiskar. Men de har ockuperat "slitsen" mellan bakväggen och inredningen och motar bestämt bort allt som kommer i närheten. Men ska försöka få några bilder på dom när dom inte är lika skygga som nu.

                            De verkar fungera bra ihop, både i butiken och på den trånga yta dom har nu, men hur länge vågar jag lämna dom i ett så litet akvarium? (Läs: Hur j*la bråttom har jag att få upp mitt 375?)
                            Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 23 augusti 2013, 22:09.

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #29
                              Jag hade mitt par i ett 112liters i ett år.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • ScreamingBroccoli
                                Användare
                                • mars 2013
                                • 231

                                #30
                                Ah. Bra och dåligt.

                                Bra för att de inte kommer till någon skada och jag kan ta lite tid på mig med att få allt i ordning.

                                Dåligt för att jag antagligen blivit klar tre gånger snabbare om jag haft den pressen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...