Guianacara Geayi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lotusvira
    Användare
    • november 2012
    • 187

    Guianacara Geayi

    Har äntligen lyckas få tag på en grupp på tre honor och två hanar, skall vara
    första generation efter VF.

    Jag har ju två förut som skall vara varianten Stergiosi?
    den enda skillnaden jag kan se är att dom är mycket
    större och nu är jag ganska säker på att det är två
    hanar.

    Ps. har dom i skilda burkar, törs jag ha dom i samma?

    Mvh Birgitta
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Ursprungligen postat av lotusvira
    Har äntligen lyckas få tag på en grupp på tre honor och två hanar, skall vara
    första generation efter VF.

    Jag har ju två förut som skall vara varianten Stergiosi?
    den enda skillnaden jag kan se är att dom är mycket
    större och nu är jag ganska säker på att det är två
    hanar.

    Ps. har dom i skilda burkar, törs jag ha dom i samma?

    Mvh Birgitta
    Hur stora är burkarna?

    /Jocke

    Kommentar

    • lotusvira
      Användare
      • november 2012
      • 187

      #3
      280L och 315L

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Ursprungligen postat av lotusvira
        280L och 315L
        Min gissning är att det inte blir några som helst problem om du har endel inredning såsom stenar, rötter och växter i karet så det blir lite naturliga revir. Det beror givetvis på vad du har för några andra fiskar i karen. Jag är dock långt ifrån en expert på just Guinicaror, men har haft endel andra jordätare, och vad jag har läst just om andras erfarenheter av dessa fiskar borde det vara lugnt. Framför allt lär du märka ganska snabbt om det inte fungerar och då är det bara att göra en rokad igen i så fall. Men min gissning är som sagt att det bör fungera om bottenytan är fri från andra revirhävdande fiskar.

        /Jocke

        Kommentar

        • lotusvira
          Användare
          • november 2012
          • 187

          #5
          Ok, Men det är väll stor risk för korsning dom i mellan, eller?

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Håller helt med Jocke, de behöver inte mycket yta. 40x60cm per par är lagom, men de kan klara sig på mindre. Kan du lägga upp bilder på de olika så kan vi lättare hjälpa till med ifall det är samma art eller ej. Är det inte samma misstänker jag att det är stor risk att de korsar sig med varandra.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #7
              Ursprungligen postat av lotusvira
              Ok, Men det är väll stor risk för korsning dom i mellan, eller?
              Aha, jag fattade inte att det var två olika varianter av samma art du hade (eller vad du tror du har). Jag hade nog inte blandat varken två olika Guinicara-arter, eller två olika varianter av samma art i ett kar. Fast om du inte har tänkt att spara några yngel spelar det ju ingen större roll.

              /Jocke

              Kommentar

              • lotusvira
                Användare
                • november 2012
                • 187

                #8
                Bilder på mina Guianacarer,suddiga tyvärr.
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Nicke SA
                  NCS Medlem
                  • januari 2007
                  • 290

                  #9
                  Hej
                  Stergiosi och geayi är olika arter. De kan säkert hållas tillsammans, men jag skulle inte rekommendera det dels för den eventuelle korsningsrisken men framförallt för att de konkurrerar om samma revir. Alla kommer vilja bevaka sin grotta och området runtomkring. I 300 liter anser jag det vara lagom med 2-3 par. Jag har både geayi och owroewefi. Om du skulle sätta stergiosi i samma som geayi tror jag att stergiosihannarna kanske kommer dominera eftersom de är större och då får du inte ut lika mycket av geayin som du har olika kön av. Så jag skulle säga att du kan nog, men jag tror det är bättre att låta dem vara i olika burkar. Trevliga firrar Lycka till med dem!
                  Mvh Niklas
                  Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                  Kommentar

                  • Nicke SA
                    NCS Medlem
                    • januari 2007
                    • 290

                    #10
                    Hej
                    Stergiosi och geayi är olika arter. De kan säkert hållas tillsammans, men jag skulle inte rekommendera det dels för den eventuelle korsningsrisken men framförallt för att de konkurrerar om samma revir. Alla kommer vilja bevaka sin grotta och området runtomkring. I 300 liter anser jag det vara lagom med 2-3 par. Jag har både geayi och owroewefi. Om du skulle sätta stergiosi i samma som geayi tror jag att stergiosihannarna kanske kommer dominera eftersom de är större och då får du inte ut lika mycket av geayin som du har olika kön av. Så jag skulle säga att du kan nog, men jag tror det är bättre att låta dem vara i olika burkar. Trevliga firrar Lycka till med dem!
                    Mvh Niklas
                    Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                    Kommentar

                    • lotusvira
                      Användare
                      • november 2012
                      • 187

                      #11
                      Det är som jag trodde,vill gärna få yngel av dom, så dom får stanna i varsin burk.
                      det är bara synd att jag inte får tag i några honor till Stergiosi.

                      Det löjliga är att jag ser mera skilnad på dom på fotona en i burkarna, Haha.

                      Birgitta/

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Nicke såg du på bilderna, igen av dem är geayi, eller hur? Men de två olika som finns där ser väldigt olika ut, dock ser båda ut som stergiosi helt klart i mina ögon, med tanke på huvudformen och var streck och fläckar är placerade samt storlek på fläckarna.

                        Lotusvira, vad vet du om de du har? Var kommer de ifrån?

                        Övriga kommentarer, Jättefina fiskar och den på andra bilden uppifrån ser ut som en riktigt fin hane med tanke på den långa fenstrålarna.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Nicke SA
                          NCS Medlem
                          • januari 2007
                          • 290

                          #13
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Nicke såg du på bilderna, igen av dem är geayi, eller hur? Men de två olika som finns där ser väldigt olika ut, dock ser båda ut som stergiosi helt klart i mina ögon, med tanke på huvudformen och var streck och fläckar är placerade samt storlek på fläckarna.
                          Helt enig DaRe Tror också stergiosi, definitivt inte geayi.


                          Klokt av dig att låta dem gå i olika kar Lotusvira. Tror mer på kombon Guinacara och Geophagus (som jag såg på fotona) eftersom de inte leker på samma sätt.
                          Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                          Kommentar

                          • lotusvira
                            Användare
                            • november 2012
                            • 187

                            #14
                            Dom två stora, är från Akvarie Leasing i Stockholm dom viste ingenting om dom.( fick dom därför )

                            Dom fem andra som skall vara Geayi kommer från Akvarietjänst i Malmö.
                            såld till dom av en privatperson ( Kajjjan )på forumet.Föräldrarna till dom här, skall komma från
                            Tyskland och vara vildfångade.

                            Dom är nya i burken sen i går, kanske därav färgerna och fläckar?
                            Fotona uppifrån är varannan av varje variant.

                            Birgitta/

                            Kommentar

                            • lotusvira
                              Användare
                              • november 2012
                              • 187

                              #15
                              Dom fem är köpta som Geayi!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...