Cryptoheros nanoluteus - vilka andra ciklider kan tänkas i samma burk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewa
    NCS Medlem
    • mars 2013
    • 457

    #46
    En hjälpsam akvaristvän har lyckas att skrämma ut nanoluteus hanne som hamnade bakom akvariet, (död) medan jag var borta. Hur det gick till när de har så många grottor att gömma sig i? Himla tråkigt, han tyckte att jag hade för mycket växter. Svårt att hitta en kille åt henne... har någon en kille över? Gärna i Stockholm eller i närheten. Alternativet bli att hitta ett hem åt henne med artfränder... ett tråkigt alternativ.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #47
      Tråkigt att höra
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        Användare
        • september 2006
        • 796

        #48
        Ursprungligen postat av ewa
        helt fel tycker de som vill inte blanda SA och CA men det verkar gå bra
        Det är bara akvaristerna som bekymrar sig (men dom kan bli väldigt upprörda). Fiskarna bryr sig inte om varifrån de andra fiskarna kommer bara att de själva inte tar skada och att miljön är OK. Fiskar som kommer från samma plats är oftast foder eller rovfisk och sällan någon bra kombination. Däremot kan det vara enklare att samla fiskar från likartade områden av två skäl. Dels om man vill manipulera t ex vattenvärden kan det vara praktiskt att ha t ex extrema svartvattensfiskar tillsammans - men det är ju bara om man har anpassat vattnet. Dels kan det vara lättare att kombinera territoriella fiskar som är ungefär lika aggressiva, t ex bara mbuna.

        Sedan vad som verkligen går att kombinera är något som man hela tiden får experimentera sig fram med. Det finns inget facit, och fanns det det, skulle fiskarna ändå inte ha läst det. De mest konstiga kombinationer kan gå jättebra, och sådant som fungerat för andra går inte alls. (Och akvariefiskarna fungerar inte likadant i butikens akvarier som hemma.)

        EDIT: Upptäckte att ämnet redan var ganska debatterat i tråden...
        Senast redigerad av Erik Åhlander; 15 juli 2013, 10:21.

        Kommentar

        • ewa
          NCS Medlem
          • mars 2013
          • 457

          #49
          Honan som kompisen skaffade är en hane - trots en mörk rand på ryggfenan. De har lagt ägg som är INTE mögliga dag 2.

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #50
            Ursprungligen postat av ewa
            Honan som kompisen skaffade är en hane - trots en mörk rand på ryggfenan. De har lagt ägg som är INTE mögliga dag 2.
            Då hoppas vi på att det blir yngel Mina går med frisimmande nu igen. Efter varje lek förundras jag över hur snygga dessa fiskar verkligen kan vara. Helt sjukt.

            /Jocke

            Kommentar

            • timebandit
              Användare
              • januari 2013
              • 186

              #51
              Ja där ser man. Inte alltid koderna i generna blir 100%-iga

              Får verkligen hoppas på yngel, kul med yngel.
              Är själv väldigt övertygad att våra har lagt ägg minst igår iaf. Honan är väldigt fin. Gul, Grön och svart. Masken över ansiktet gör henne väldigt fin.
              Hon vaktar som satan och äter sämre. Hon blockerade ingången med hela kroppen mot en annan fisk som försökte trycka bort henne men hon rubba sig inte.

              Dem har större lekområde/vaktområde än vad Orange Head verkar ha iaf. Dock så tror jag inte att ev. yngel kommer överleva i akvariet tillsammans med Orange Head fiskarna... Blir kanske att försöka norpa 4st från föräldrarna när dem släpper yngelvården och sätta i det lilla karet tillsvidare. Men om man flyttar yngelna så förstör man yngelvården för föräldrarna som kan börja slarva å förstöra för sig själva?
              Inneboenden i akvariet:
              L-134, Ancistrus
              Botia Striata
              Filterräckor av olika sorter

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #52
                Ursprungligen postat av timebandit
                Ja där ser man. Inte alltid koderna i generna blir 100%-iga

                Får verkligen hoppas på yngel, kul med yngel.
                Är själv väldigt övertygad att våra har lagt ägg minst igår iaf. Honan är väldigt fin. Gul, Grön och svart. Masken över ansiktet gör henne väldigt fin.
                Hon vaktar som satan och äter sämre. Hon blockerade ingången med hela kroppen mot en annan fisk som försökte trycka bort henne men hon rubba sig inte.

                Dem har större lekområde/vaktområde än vad Orange Head verkar ha iaf. Dock så tror jag inte att ev. yngel kommer överleva i akvariet tillsammans med Orange Head fiskarna... Blir kanske att försöka norpa 4st från föräldrarna när dem släpper yngelvården och sätta i det lilla karet tillsvidare. Men om man flyttar yngelna så förstör man yngelvården för föräldrarna som kan börja slarva å förstöra för sig själva?

                Då har du säkert snart yngel Jag tror nog också att du behöver plocka bort yngel från det karet om några ska överleva.

                /Jocke

                Kommentar

                • timebandit
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 186

                  #53
                  Ursprungligen postat av Banderad
                  Då har du säkert snart yngel Jag tror nog också att du behöver plocka bort yngel från det karet om några ska överleva.

                  /Jocke

                  Tyvärr så verkar dem troligen ätit upp ev. ägg eller ej befruktade. Har inte kollat i deras bo om det finns något men troligen inte.
                  Både honan och hanen har släppt på vaktområdet helt verkar det som nu när jag kom hem. Ingen är i närheten och alla kommer å äter vid matning. Visserligen första gången som dem lekt men men...
                  Har inte hjärta att sära på fiskarna och sätta dem i ett mindre kar bara för att odla, tycker synd om fiskarna då
                  Vill gärna ha ett eget akvarium till alla Cryptosarna men vet inte om jag vill flytta dem alls nu när dem trivs =)
                  Kanske bättre å låta dem få så många försök dem behöver och stjäla 50% av yngelna när det går istället. Funderar på att skaffa en ställning med 2st ~170L akvarium som ev. yngel skall kunna få bo å växa upp i...
                  Inneboenden i akvariet:
                  L-134, Ancistrus
                  Botia Striata
                  Filterräckor av olika sorter

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #54
                    De behöver nog bara lite övning, håller tummarna till nästa gång.

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • timebandit
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 186

                      #55
                      Ursprungligen postat av Banderad
                      De behöver nog bara lite övning, håller tummarna till nästa gång.

                      /Jocke
                      Tack Vill också tro så.
                      Inneboenden i akvariet:
                      L-134, Ancistrus
                      Botia Striata
                      Filterräckor av olika sorter

                      Kommentar

                      Arbetssätt...