Jaguarciklid - Parachromis managuensis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Jarhl
    Användare
    • april 2002
    • 2277

    Ursprungligen postat av Trilska
    Intressant, Micke vet du hur gamla de är ungefär? Å hur gamla brukar jaggor bli?

    Kul att folk läste!
    Hej igen!
    nov 2009 kommer jag ihåg jag fick hem hanen(3st t o m) då var han ca 5 år gammal och ca33-35cm stor honan har jag ingen koll på alls men skulle tippa hon är ca 2 år yngre hur gamla de blir vet jag inte dålig koll på åldern hur gamla de kan bli,, någon??
    Micke Jarhl Med akvarium!

    Kommentar

    • Ciklidtok
      Användare
      • september 2008
      • 506

      Ursprungligen postat av Micke Jarhl
      Hej igen!
      nov 2009 kommer jag ihåg jag fick hem hanen(3st t o m) då var han ca 5 år gammal och ca33-35cm stor honan har jag ingen koll på alls men skulle tippa hon är ca 2 år yngre hur gamla de blir vet jag inte dålig koll på åldern hur gamla de kan bli,, någon??
      Vågar inte gå ed på det, men jag har för mig att jag läst nånstans att Jaggor kan bli uppempt 12-15 år under bra förhållanden. Vad gäller mina två, så är hannen runt 7 och honan runt 6 har jag för mig.
      www.ciklidtok.weebly.com
      *720 liter
      *375 liter
      *300 liter
      *275 liter
      *112 liter

      Kommentar

      • Trilska
        Användare
        • september 2011
        • 170

        Ursprungligen postat av Micke Jarhl
        Hej igen!
        nov 2009 kommer jag ihåg jag fick hem hanen(3st t o m) då var han ca 5 år gammal och ca33-35cm stor honan har jag ingen koll på alls men skulle tippa hon är ca 2 år yngre hur gamla de blir vet jag inte dålig koll på åldern hur gamla de kan bli,, någon??
        Tack Micke, väldigt kul att få veta. Tänkt en del på det hehe!

        Det är säkert som du säger Ciklidtok, beror väldigt mycket på skötsel osv. Vi får hoppas de blir riktigt gamla å grå

        Han har visst kopplat på charmen igen, den gamle gossen:

        Kommentar

        • Ciklidtok
          Användare
          • september 2008
          • 506

          Ursprungligen postat av Trilska
          Tack Micke, väldigt kul att få veta. Tänkt en del på det hehe!

          Det är säkert som du säger Ciklidtok, beror väldigt mycket på skötsel osv. Vi får hoppas de blir riktigt gamla å grå

          Han har visst kopplat på charmen igen, den gamle gossen:

          Hoppas mina blir riktigt gamla och grå också

          Min hane har charmat till sig en ny kull ....det blir bara fler och fler yngel i varje kull.
          www.ciklidtok.weebly.com
          *720 liter
          *375 liter
          *300 liter
          *275 liter
          *112 liter

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            Mitt senaste par som jag hade bodde hos mig i 10 år, sen såldes dom, och så vitt jag vet så var dom åtminstånde i liv i 4 år till
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • Trilska
              Användare
              • september 2011
              • 170

              Hela familjen

              Kommentar

              • Micke Jarhl
                Användare
                • april 2002
                • 2277

                Ursprungligen postat av Trilska
                Hela familjen

                Kul se trycker på gillar knappen ;-)
                Micke Jarhl Med akvarium!

                Kommentar

                • skoda-15
                  Användare
                  • oktober 2012
                  • 231

                  woow snygga fiskar vad många yngel dom får på en gång

                  Kommentar

                  • Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • juni 2008
                    • 1882

                    Det absolut finaste jagga-paret jag sett live går nu hos Lasse i Sandby. Var kommer dessa ifrån?

                    //Kaj

                    Kommentar

                    • RobinH
                      Användare
                      • augusti 2008
                      • 2150

                      Ursprungligen postat av Kajjjan
                      Det absolut finaste jagga-paret jag sett live går nu hos Lasse i Sandby. Var kommer dessa ifrån?

                      //Kaj
                      Honan är stor och fin men hanen är inte så fin i min mening, fjällen sitter oregelbundet på sidorna(gamla skador kanske) och så ser han it att vara puckel ryggad(kanske ålders relaterar då dom såg huffsat gammla ut).
                      Men hyffsat bra storlek på dom, undrar oxå var dom kommer från!
                      CA

                      Kommentar

                      • Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • juni 2008
                        • 1882

                        Jaguarciklid - Parachromis managuensis

                        Jag blev bara så impad av att de var så maffiga så jag granskade dem inte så i detalj. Hade jag haft ett kar till dem så hade jag köpt de på direkten. Och upptäckt skavankerna i efterhand...

                        Kaj

                        Kommentar

                        • fragster
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 85

                          Fantastisk tråd jag hittade. Har nu plöjt alla 72 sidorna och fått ett otäckt begär efter farliga fiskar.
                          Tack alla som bidragit.

                          Snabbkoll på akvarielagrets fisksök tyder på att jaggor finns att få tag på.
                          Nån med koll/tips kring P. loisellei och/eller P. friedrichstalii?

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            Väcker liv i denna tråd!
                            Min jaguarhane som är 30cm tl har skrämt upp mig ordentligt. För drygt en vecka sedan matvägrade han och bar stod still i vattnet. Alla andra jaguarer käkade med frisk aptit, men han bara stod där och verkade som om sista gnistan var på väg bort!
                            Kollade allt och gjorde några vattenbyten, men inget hjälpte. Jag var beredd på det värsta, att jag skulle se honom med buken upp när jag tog min inspektionsrunda varje morgon. Men igår såg jag att han tog sin första räka på evigheter och idag tog han ett antal musslor! Så nu verkar livsgnistan återkommit, precis som hos husse!
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • Pabbe
                              NCS Medlem
                              • september 2006
                              • 1805

                              Ursprungligen postat av Wilhelm
                              Väcker liv i denna tråd!
                              Min jaguarhane som är 30cm tl har skrämt upp mig ordentligt. För drygt en vecka sedan matvägrade han och bar stod still i vattnet. Alla andra jaguarer käkade med frisk aptit, men han bara stod där och verkade som om sista gnistan var på väg bort!
                              Kollade allt och gjorde några vattenbyten, men inget hjälpte. Jag var beredd på det värsta, att jag skulle se honom med buken upp när jag tog min inspektionsrunda varje morgon. Men igår såg jag att han tog sin första räka på evigheter och idag tog han ett antal musslor! Så nu verkar livsgnistan återkommit, precis som hos husse!
                              Så skönt att läsa Wille! Precis den hållningen jag tycker om. Har man haft en firre ett tag, särskilt när det gäller stora centralare. Man blir orolig! Skönt att husse är på bettet också ��

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9122

                                Har haft något mystikt i Jaguarburken. Alla tynade bort utom tre st. En stor hane och två mindre honor. De är från två olika kullar. Det tog flera veckor innan jag fick tillbaka livsgnistan hos dem. Igår var det säkert att de är friska! "Peppar,peppar......" En stor romkaka i ena hörnet och hanen uppvaktar den andra honan i motsatta änden i 720 burken.
                                Ska bli spännande om det blir yngel!
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...