Jaguarciklid - Parachromis managuensis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklidtok
    Användare
    • september 2008
    • 506

    Ursprungligen postat av Micke Jarhl
    Tjena
    Om du har en tanke på att dra upp yngel
    så är det ju läge fånga upp ett gäng annars låt det vara
    Se vad som händer...själv har jag inte varit med liknande
    jag är faktiskt lite sugen på att se vad som händer. Men samtidigt så vill jag inte att de skall äta upp sina yngel, eller att de äldre ynglen äter upp de yngre De har inte lagt rom ännu, men de håller på att putsar på stenen, samma sten som de lade på förra gången.

    jag har ett akvarium på 100 liter i ställningen som är tomt, men jag har ingen pump i det, bara en syresten. Skulle det funtgera för ynglen om jag plockar upp dem ?? Akvariumet är fyllt med vatten och har varit igång några veckor.....
    www.ciklidtok.weebly.com
    *720 liter
    *375 liter
    *300 liter
    *275 liter
    *112 liter

    Kommentar

    • Micke Jarhl
      Användare
      • april 2002
      • 2277

      Ursprungligen postat av Ciklidtok
      jag är faktiskt lite sugen på att se vad som händer. Men samtidigt så vill jag inte att de skall äta upp sina yngel, eller att de äldre ynglen äter upp de yngre De har inte lagt rom ännu, men de håller på att putsar på stenen, samma sten som de lade på förra gången.

      jag har ett akvarium på 100 liter i ställningen som är tomt, men jag har ingen pump i det, bara en syresten. Skulle det funtgera för ynglen om jag plockar upp dem ?? Akvariumet är fyllt med vatten och har varit igång några veckor.....
      I början kan du kanske köra utan filter när de är
      riktigt små men när de börjar växa kräver de mer käk=skitigt vatten
      Det dom tar in kommer ut åxo hehe lycka till...
      Micke Jarhl Med akvarium!

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        Ursprungligen postat av Ciklidtok
        Mina jaguarciklider är i lektagen igen, men de har fortfarande ganska många yngel kvar från förra kullen, som simmar runt i hela akvariumet. är detta normalt, att de leker medans ynglena är såpass små ?? och hur bör jag göra ?? Skall jag flytta undan de "gamla" ynglen , för att de inte skall bli uppäten av föräldrarna ??
        När jag hade mina Dovii inträffade ibland samma situation. Oftast så fick de större ynglena gå kvar och de åt då upp de mindre. Men ibland så tog föräldrarna helt enkelt död på de större.
        De ville ju ha bort de ifrån reviret, men det fanns inget annat ställe att vara på då reviret=akvariet.
        Så det löste sig själv...
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • Ciklidtok
          Användare
          • september 2008
          • 506

          Micke: ja inte är de stora nu inte men då kanske jag flyttar på dem, så får jag se till att fixa en pump längre fram när de har vuxit på sig lite mer Vilken mat är lämpligaste för så små yngel ??

          Jinnarparen: Jag är lite osäker hur jag skall göra, om de skulle käka upp de mindre ynglen är väl inte så farligt, det växer de bra på och förä
          ldrarna lär ju få fler med tiden Nej jag är lite blödig eller sentimental, de har haft flera kullar tidigare, men de har knappt hunnit blivit frisimmande innan de har blivit uppätna, så det är egentligen första kulle som de har lyckats klara så här lång. Ynglen simma fritt i hela akvariumet och verkar trivas bra med det. Än så länge bryr inte föräldrarna sig om att jaga bort dem från stenen där de putsar, men jag vet inte hur de gör om de lägger rom igen
          www.ciklidtok.weebly.com
          *720 liter
          *375 liter
          *300 liter
          *275 liter
          *112 liter

          Kommentar

          • Micke Jarhl
            Användare
            • april 2002
            • 2277

            Jag matade först med frusen artemia som jag
            river med en vass kniv men du kan smula något
            torr foder åxo bara det sjunker tror de äter det mesta..
            Micke Jarhl Med akvarium!

            Kommentar

            • Ciklidtok
              Användare
              • september 2008
              • 506

              Artemia har jag inte hemma, men det är lätt att få tag på. Jag har däremot cycklops och daphnea (stavning??) hemma, skulle det fungera ??
              www.ciklidtok.weebly.com
              *720 liter
              *375 liter
              *300 liter
              *275 liter
              *112 liter

              Kommentar

              • Micke Jarhl
                Användare
                • april 2002
                • 2277

                Funkar säkert dock ingen erfarenhet av det fodret ända viktiga är att du river det
                smått nästan som en dimma i karet och att det sjunker
                De lever ju på botten iaf i början,
                Micke Jarhl Med akvarium!

                Kommentar

                • Ciklidtok
                  Användare
                  • september 2008
                  • 506

                  Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                  Funkar säkert dock ingen erfarenhet av det fodret ända viktiga är att du river det
                  smått nästan som en dimma i karet och att det sjunker
                  De lever ju på botten iaf i början,
                  Jag skall testa med det då Skulle det inte fungera så kör jag på artemia
                  www.ciklidtok.weebly.com
                  *720 liter
                  *375 liter
                  *300 liter
                  *275 liter
                  *112 liter

                  Kommentar

                  • Trilska
                    Användare
                    • september 2011
                    • 170

                    Mina älskade jaggor.

                    (Döpta av min kära dotter )

                    Mammafisken:



                    En riktigt tuff tant som tål det mesta, blir inte upprörd så lätt men när bägaren väl rinner över vill man inte vara i närheten. Ansvarsfull mor, tvekar inte utan hugger direkt på algskrapor, slangar, händer å annat otyg som kommer nära hennes familj. Trots humöret kan man mycket väl hålla en räka mellan fingrarna vid matning, märker knappt när hon tar tag i den.

                    Pappafisken:



                    Den här fisken är en riktig kämpe. För ett tag sedan va han i stort sett 2 sekunder från döden. Han åt inte särskilt mycket, va väldigt slö å till slut blev han blev sjuk. Båda ögonen svullnade upp på honom, det ena såg ut som det skulle ramla av. Han hade blåsor på det svullna ögat. Kollade runt på nätet å fick fram att det va popeye. Varför han blev sjuk har jag ingen aning om, honan har gått i samma vatten utan några tecken överhuvudtaget. Vattenvärdena har alltid varit bra.

                    Medicinerade först med myaxin (eller nåt liknande, glömt namnet) Två hela doser utan resultat. Det blev värre å värre. Flyttade honom till ett mindre akvarium, han kunde knappt vända sig om men i mina öron lät det logiskt, medicinen skulle ju bli mer koncentrerad i mindre vatten. Försökte få honom att ta några räkor, peta honom på nosen med dem men han va inte intresserad. Några dagar gick, jag kom hem å såg honom med stjärten ner å munnen vid ytan, flämtandes som en galning. Jag såg på honom att han skulle dö, kände det på mig.

                    Utan inkoppning eller förvarning tog jag tag i fisken med båda händerna, slängde i honom i det stora akvariet (honan simmade fram till honom direkt, lämnade inte varandras sida) Hällde i mer medicin + ett salt vid namn Sanital. Saltet skulle öka medicinens effekt enligt affären. Det va fan fruktansvärt, så fort saltet hade blandat ut sig i vattnet blev han tokig, simmade in i ruta, stenar, roten å det började blöda lite smått runt ögat. Ja men va fan tänkte jag efter en stund, salt i såret?! Hur dum får man bli?

                    STORT vattenbyte, dagen efter åkte jag till en annan affär å efter att ha pratat med personalen köpte jag Bactopur i tablettform. Redan dagen efter såg jag skillnad på hans ögon, det blev bättre å bättre för varje dag. 4 hela doseringar tog det. Därefter uppehåll i en vecka å sedan 1 dosering till. Det öga som va nära att ramla av sticker ut litegrann fortfarande, tror aldrig det försvinner. Men han ser obehindrat å rör sig obehindrat. Lite skönhetsfel kan man leva med.

                    Vad har jag lärt mig av allt det här?
                    Först å främst har jag lärt mig att ha betydligt bättre koll på mina fiskar, nu studerar jag verkligen dem varje kväll. Kollar ögon, fenor, ser till att de får i sig mat. Aldrig mer bara slänga i käk å gå till soffan. Nu spenderar jag lite tid med dem varje dag(låter knäppt men ja, sån är jag )

                    Jag har lärt mig var jag ska vända mig om något liknande händer igen å verkligen var jag inte ska vända mig.

                    Jag har nu ett litet "lager" av medicin hemma.

                    Jag droppar nu lite fishtamin på räkorna de får. Hikari pellets å skalade räkor står på menyn.

                    Ni kanske undrar varför jag inte frågade här på forumet å sanningen är att jag inte vågade riktigt. Sökte på flera forum om liknande händelser, allt slutade mad avlivning. Det va aldrig ett alternativ för mig.

                    De här två firrarna har också en historia på det här forumet, både varit hos MickeJarl å hos RobinH (fler kanske?) vilket ökar pressen lite känner jag, jag vill liksom inte misslyckas med dem.

                    Hur som helst, för att summera det hela( blev långdraget ) 1,5 månad, medicin för ca 1400 kr, viss missbildning på ena ögat som antagligen aldrig går bort, har jag nu en stolt pappa simmandes i mitt akvarium. Han är aktiv, äter mig ur huset, skvätter ner golvet å är ta mig fan den mäktigaste fisk jag nånsin sett

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      Vilken story. Härligt att han överlevde. Detta med medicinering och sjukdomar är väldigt svårt.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Micke Jarhl
                        Användare
                        • april 2002
                        • 2277

                        Riktigt trevlig läsning trilska kul att du fick rätt på hanen åxo
                        Finaste jaguar paret i manna minne hehe grattis...
                        Micke Jarhl Med akvarium!

                        Kommentar

                        • salmberg
                          NCS Medlem
                          • oktober 2007
                          • 830

                          Jaggahannen kommer från Pangea (Magnus) i Stockholm. Stämmer väl Micke?

                          Kommentar

                          • Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • juni 2008
                            • 1882

                            Ursprungligen postat av Trilska
                            Mina älskade jaggor.

                            (Döpta av min kära dotter )

                            Mammafisken:



                            En riktigt tuff tant som tål det mesta, blir inte upprörd så lätt men när bägaren väl rinner över vill man inte vara i närheten. Ansvarsfull mor, tvekar inte utan hugger direkt på algskrapor, slangar, händer å annat otyg som kommer nära hennes familj. Trots humöret kan man mycket väl hålla en räka mellan fingrarna vid matning, märker knappt när hon tar tag i den.

                            Pappafisken:



                            Den här fisken är en riktig kämpe. För ett tag sedan va han i stort sett 2 sekunder från döden. Han åt inte särskilt mycket, va väldigt slö å till slut blev han blev sjuk. Båda ögonen svullnade upp på honom, det ena såg ut som det skulle ramla av. Han hade blåsor på det svullna ögat. Kollade runt på nätet å fick fram att det va popeye. Varför han blev sjuk har jag ingen aning om, honan har gått i samma vatten utan några tecken överhuvudtaget. Vattenvärdena har alltid varit bra.

                            Medicinerade först med myaxin (eller nåt liknande, glömt namnet) Två hela doser utan resultat. Det blev värre å värre. Flyttade honom till ett mindre akvarium, han kunde knappt vända sig om men i mina öron lät det logiskt, medicinen skulle ju bli mer koncentrerad i mindre vatten. Försökte få honom att ta några räkor, peta honom på nosen med dem men han va inte intresserad. Några dagar gick, jag kom hem å såg honom med stjärten ner å munnen vid ytan, flämtandes som en galning. Jag såg på honom att han skulle dö, kände det på mig.

                            Utan inkoppning eller förvarning tog jag tag i fisken med båda händerna, slängde i honom i det stora akvariet (honan simmade fram till honom direkt, lämnade inte varandras sida) Hällde i mer medicin + ett salt vid namn Sanital. Saltet skulle öka medicinens effekt enligt affären. Det va fan fruktansvärt, så fort saltet hade blandat ut sig i vattnet blev han tokig, simmade in i ruta, stenar, roten å det började blöda lite smått runt ögat. Ja men va fan tänkte jag efter en stund, salt i såret?! Hur dum får man bli?

                            STORT vattenbyte, dagen efter åkte jag till en annan affär å efter att ha pratat med personalen köpte jag Bactopur i tablettform. Redan dagen efter såg jag skillnad på hans ögon, det blev bättre å bättre för varje dag. 4 hela doseringar tog det. Därefter uppehåll i en vecka å sedan 1 dosering till. Det öga som va nära att ramla av sticker ut litegrann fortfarande, tror aldrig det försvinner. Men han ser obehindrat å rör sig obehindrat. Lite skönhetsfel kan man leva med.

                            Vad har jag lärt mig av allt det här?
                            Först å främst har jag lärt mig att ha betydligt bättre koll på mina fiskar, nu studerar jag verkligen dem varje kväll. Kollar ögon, fenor, ser till att de får i sig mat. Aldrig mer bara slänga i käk å gå till soffan. Nu spenderar jag lite tid med dem varje dag(låter knäppt men ja, sån är jag )

                            Jag har lärt mig var jag ska vända mig om något liknande händer igen å verkligen var jag inte ska vända mig.

                            Jag har nu ett litet "lager" av medicin hemma.

                            Jag droppar nu lite fishtamin på räkorna de får. Hikari pellets å skalade räkor står på menyn.

                            Ni kanske undrar varför jag inte frågade här på forumet å sanningen är att jag inte vågade riktigt. Sökte på flera forum om liknande händelser, allt slutade mad avlivning. Det va aldrig ett alternativ för mig.

                            De här två firrarna har också en historia på det här forumet, både varit hos MickeJarl å hos RobinH (fler kanske?) vilket ökar pressen lite känner jag, jag vill liksom inte misslyckas med dem.

                            Hur som helst, för att summera det hela( blev långdraget ) 1,5 månad, medicin för ca 1400 kr, viss missbildning på ena ögat som antagligen aldrig går bort, har jag nu en stolt pappa simmandes i mitt akvarium. Han är aktiv, äter mig ur huset, skvätter ner golvet å är ta mig fan den mäktigaste fisk jag nånsin sett
                            Årets bästa story - och med ett jäkla bra slut!!
                            Bra jobbat och bra skrivet Trilska!

                            //Kaj

                            Kommentar

                            • Micke Jarhl
                              Användare
                              • april 2002
                              • 2277

                              Ursprungligen postat av salmberg
                              Jaggahannen kommer från Pangea (Magnus) i Stockholm. Stämmer väl Micke?
                              japp det stämmer sen honorna hittade jag på kungsmässan utanför kungsbacka...
                              Micke Jarhl Med akvarium!

                              Kommentar

                              • Trilska
                                Användare
                                • september 2011
                                • 170

                                Intressant, Micke vet du hur gamla de är ungefär? Å hur gamla brukar jaggor bli?

                                Kul att folk läste!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...