Sälja till affärer.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #46
    Jag måste säga att denna tråd får mig att rysa av elände.

    Trodde att akvaristik var en hobby och inget halvtidsjobb (undantag för ncs styrelse). Anledningen till att jag håller på med fiskar är att jag tycker dom är intressanta och fina (många gånger iaf) inte att tjäna pengar.

    Jag springer inte omkring och kränger fisk i affärer som om jag ville tjäna pengar på min hobby. Visst vore det kul att kunna finansiera sin hobby så att ens utgifter blev minimala men det skulle ju ta ett tag innan man skulle komma upp i den summan. Om jag nu skulle få fina och färgstarka yngel av mina stipendiefiskar så vill ju jag först och främst "uppgradera" min egen grupp och sen kanske byta bort dom mot andra fiskar. Jag tycker nog att det är onödigt att behöva gå med pengar i handen från affären.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #47
      citat:Jag tycker nog att det är onödigt att behöva gå med pengar i handen från affären.
      Jag tycker nog att det är onödigt att behöva gå med pengar i handen från affären.

      I Sverige är det så olönsammt att odling aldrig sker på annat än hobbynivå. Men visst hade det varit kul om det var lönsammhet i fisk med god kvalité. Tänk om vi kunde köpa Svenskodlad fisk av kvalité i Sverige till samma pris som dom asienodlade fiskarna. Ingen skulle bli gladare än jag om det växte upp en akvariefiskindustri i Sverige.

      citat:Håller helt med och jag har inte ovan skyllt den dåliga kvalitén på odlarna utan definitivt också på affärerna som köper in skräpet (ofta kanonbilligt eftersom de betalar med lite foder) istället för att säga nej.
      Och helt plötslig är jag och Kjell Fohrman totalt överens. Problemet ligger i att affärerna betalar för lite för fisken och det är därför dom säljer "skräpet". Om man började att odla sådanna fiskar som affärerna/kunderna vill ha och inte såna som dom inte vill ha så skulle det inte vara några problem att sälja till priser lite över 1/3 av utpriset. Jag säljer faktiskt själv växter till 1/2 utpriset, men bara dom folk vill ha, dom andra slänger jag.

      citatS: Lite av poängen med att jag lite förändrade inriktningen på denna tråd var att jag hoppades att det skulle uppstå en diskussion om de krav jag ställde på mina "odlare".
      Jag anser att det alltid är rätt av en köpare att ställa krav på sina försäljare/leverantörer. Ibland består dom kraven av kvalité krav i bland av priskrav. Oavsett vilket är det alltid rätt att ställa krav, det gäller även i förhållandet mellan odlare och återförsäljare.
      Hurvida dina krav är rätta eller inte kan jag säga att 1: Dina krav är alltid rätta, för att det är dina. Detta gäller självklart inte bara Kjell Fohrman, det gäller alla. 2 det är inte säkert att jag tycker att alla är rätt formulerade, jag skulle kanske ställa andra krav eller andra formuleringar om jag hade affären.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #48
        citat:Ursprungligen skickat av bs

        En kamrat hade för några år sedan en zooaffär, jag hjälpte till ibland på min fritid. Det fanns inget jobbigare än dessa personer som skulle kränga fisk till affären (allt från marmorgurami,guppy till Riftciklider.You name it).
        Ett av dom stora problemen var när man ville sälja yngel från lättodlade men ack så svårsålda fiskar. Zebraciklid,rödzebra,sajka m.m.
        De flesta hemodlade fiskar (för att inte säga alla) var av urusel kvalitet precis som Kjell skriver (för att inte tala om alla möjliga och omöjliga korsningar). Jag är övertygad att det finns seriösa odlare som vill sälja direkt till butik men man ser dom mycket sällan (aldrig).
        Den vanligaste "hemodlaren" som kommer för att kränga sin fisk är oftast
        mamman till barnet som fått platy yngel i sitt 20/l kar eller Riftfantasten som inte fär plats med spontanlekta yngel i sitt redan överfulla "Malawikar".
        Man tröttnar ganska fort.....
        Jag kan inte hålla med dig här BS. Du säger att nästan alla som har fisk hemma och vill sälja den till affär innehar "skitfisk" ?
        Jag tror att det finns många kompetenta hobbyodlare och akvarister i dett avlånga land. Att hålla fisk kräver engagemang och tid, och många samt jag lägger ner hela sin själ i det. Sen tror jag att många akvarister sitter på mycket fin fisk hemma. Jag som sagt säljer inte fisk till affärer utan till privatpersoner som jag vet har intreesset för hobbyn. Själv har jag mkt fin fisk här hemma och är mkt noga med att plocka ut just de finaste exemplaren som går till salu.

        Mvh
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #49
          citat:Men visst hade det varit kul om det var lönsammhet i fisk med god kvalité. Tänk om vi kunde köpa Svenskodlad fisk av kvalité i Sverige till samma pris som dom asienodlade fiskarna
          Förutsättningarna finns redan - tänk på att frakten är oerhört dyr från Asien (från andra ställen också för den delen) och ofta utgör priset för den billigaste fisken 2/3 av "inköpspriset".
          En fisk som i Asien kostar 2 kr/st kostar därmed in 6 kr och nog kan man ta ut åtminstone 8 kr för en likvärdig svenskodlad fisk - så det innebär alltså att man kan få ut 8 kr för en fisk där den asiatiske odlaren bara får 2 kr. Visst el och hyra är något dyrare här, men det är marginellt (om man sätter det i relation till fiskpriset) så nog har redan den svenske odlaren en gigantisk konkurresnfördel framför den asiatiske.
          Vad som felar är istället kunskapen och proffessionalismen i själva odlandet.
          Det finns ju redan idag grossister som har heltidsanställda odlare som drar fram det mesta av deras fisk. Dessa odlare har avtalsenliga löner (t.o.m. en bit över), 8-timmars arbetsdag, OB-ersättning (helgjourer nödvändiga), semesterersättning etc. och ändå grossiten så pass ekonomi i det hela att de anser att odlingen är mer lönsam än att ta in odlad fisk från Asien.

          citat:Och helt plötslig är jag och Kjell Fohrman totalt överens. Problemet ligger i att affärerna betalar för lite för fisken och det är därför dom säljer "skräpet".
          Nja inte riktigt men nästan - felet är att de överhuvudtaget köper skräpet, inte att de betalar för lite. Men jag ser i resten av vad du skrev "Om man började att odla sådanna fiskar som affärerna/kunderna vill ha och inte såna som dom inte vill ha så skulle det inte vara några problem att sälja till priser lite över 1/3 av utpriset. Jag säljer faktiskt själv växter till 1/2 utpriset, men bara dom folk vill ha, dom andra slänger jag." att det väl antagligen är ungefär så du menar och där är vi överens.

          citat:Jag tror att det finns många kompetenta hobbyodlare och akvarister i dett avlånga land. Att hålla fisk kräver engagemang och tid, och många samt jag lägger ner hela sin själ i det. Sen tror jag att många akvarister sitter på mycket fin fisk hemma.
          Tror också att det är många som "sitter" på mycket fin fisk i Sverige, däremot så tror jag att det är betydligt sämre ställt med kunnadet vad gäller avelsurval, odlande och uppdragande av yngel.

          Jag har alltid hävdat att det utan större problem med en rätt liten investering skulle kunna gå att göra en odling på 20 kvm så lönsam att det skulle räcka till att täcka en avtalsenlig skattad lön.
          Däremot kommer det in en annan faktor i det hela - nämligen det som Robin skriver - "Trodde att akvaristik var en hobby och inget halvtidsjobb. Anledningen till att jag håller på med fiskar är att jag tycker dom är intressanta och fina (många gånger iaf) inte att tjäna pengar."
          Så är det nog för de flesta av oss och detta är orsaken till att vi inte odlar speciellt proffesionellt utan näjer oss med att det är en kul hobby, som t.o.m. kan få kosta lite
          Ciklidhälsningar
          Kjell

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • oktober 2002
            • 405

            #50
            Ja det finns det kanske.
            Men problemet är att det är dålig kvalitet på "hemodlad" fisk.
            Den är dessutom svårsåld. Det finns ingen anledning till att köpa in "hemodlad" fisk för en handlare.
            Jag förstår inte att just 1/3 av utpriset skall vara normgivande.
            Om Ni tittar i en grossistprislista så ser Ni att det inte stämmer med 60% av utpris, grossisterna är billigare. Ex) neontetra in: 1.40 + moms
            ut: 11.50 (lååångt till 60%.

            Kommentar

            • Jolo
              Användare
              • september 2003
              • 35

              #51
              Va f.. e detta för tråd?

              Jag tror jag skall sluta med ciklider nu, för skulle jag få yngel på mina igen så är ju - "95% av det som "privatodlarna" drar fram och levererar till affären är skräp och aldrig borde säljas"!

              Snacka om att vara dömd på förhand och vad skall det bli av mina yngel som jag vårdar så ömt - foder?

              Är det då någon idé att anstränga sig och köpa vildfångat eller F1r? Jag vill ju tro att reproduktionen är en del av livet! Det får bli enkönat fr.o.m idag! Monokulturen har segrat och avslutar både hobbyn och den här webbsajten med den logiken.

              Skulle det vara så ..vla farligt om en akvariehandlare sponsar på alla de inköp en sann akvarist gör över året som tack för en lyckad parning?

              Mer sådant knorr och vi "privatodlarna" börjar byta all vår fisk över nätet och köper in fodret och växterna från samma forum. Sedan kan ju zoohandlarn leva på minnerna........[B)]

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #52
                citat:Jag tror jag skall sluta med ciklider nu, för skulle jag få yngel på mina igen så är ju - "95% av det som "privatodlarna" drar fram och levererar till affären är skräp och aldrig borde säljas"!
                Snacka om att vara dömd på förhand och vad skall det bli av mina yngel som jag vårdar så ömt - foder?
                Det är väl i för sig du som i så fall dömer ut dig själv - det är väl bara att se till att man tar fram yngel i tillräckligt hög kvalité för att tillhöra dom 5% då.

                citat:Är det då någon idé att anstränga sig och köpa vildfångat eller F1r?
                Visst kvalitén på avelsmaterialet är i och för sig viktigt, men bara en liten del och bara för att avelsdjuren är VF eller F1 så innebär inte ens det automatiskt att ynglen blir bra eller ens går att sälja.
                Ciklidhälsningar
                Kjell

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #53
                  Helt riktigt jolo, redan nu så köper och säljer "sanna" akvarister stora delen av sina djur på nätet. Zoohandlarna får mer och mer leva på familjen som har ett litet sällskapsakvarium i vardagsrummet, jag ni vet dom som köper nya fiskar och byter vatten varje höst. Det ser jag som en urlakning av seriösiteten i hobbyn.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 2437

                    #54
                    haleluleja! praise the Kjell! man har ju åkt på ett par näsbrännor när man glad i hågen och naiv som få köpt nå odlat som senare visat sig vara skräp, konstiga kroppsformer och totalt avstannad tillväxt. Tänk om alla butiker var som Kjells gamla! utopia!

                    däremot vore det bra om butikerna köpte in hemmaodlat snorbilligt å sålde det lika billigt som foderfisk ..... "feeders" som är vanligt "over there" finns inte i sverige. bra användningsområde för de där 95% enligt mig.
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • Jolo
                      Användare
                      • september 2003
                      • 35

                      #55
                      Den här är en sajt som borde uppmana deltagarna att utveckla och vårda sin hobby, inte försöka slå ner dem. Dina procenttal ger jag inte mycket för. Ditt kunnande i övrigt skulle jag aldrig ifrågasätta men nog drar du väl en vals idag Kjell? Du kan väl upprepa din ståndpunkt vid tidpunkten för nästa medlemsinbetalning......

                      Snacka om att generalisera och se ner på hemodlare, här frodas inte fakta utan fördomar som inte genererar vare sig kunskap eller uppmuntran. Skall vi ciklidägare reduceras till enbart konsumenter?

                      Därför medion, som ställde en fråga om priset i början:

                      Odla och var stolt över ditt arbete och låt ingen "guru" döda dina ambitioner - sälj och ta bra betalt......

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • oktober 2002
                        • 405

                        #56
                        Den "vanliga" zoohandeln går inte under av att NCS medlemmar säljer sin fisk på internet.
                        90% av zoofackhandeln lever på "familjen" med svärdbärare.platy etc.
                        Det är nästintill omöjligt att sälja Riftciklider med namn som knappt går att utala, hur många jaguarciklider har den vanlige akvarieinnehavaren?
                        Även vi här med ett gediget intresse för akvaristik är ju mer intresserade av tillbehör modell Aquaclear mots. än kvalitetsmärken som Tunze,Aqua Medic,Deltec etc.
                        Det säljs många "Moby Dick akvarium" men ack så få Aqua Medic Perkula motsv.
                        Det är svårt att få avsättning för ciklider i en "vanlig" zooaffär var glada att man överhuvudtaget tar emot fisken.
                        I affären där jag "hjälpfuskade" tog vi emot 50 rödciklider (lillfalili) dom gick i två år ingen blev såld.(Dåliga försäljare,ja kanske men ändå...).Till sist blev dom orm - oxh ödlemat. Med detta vill jag säga att jag tycker inställningen "vad vi hemmaodlare har rätt att kräva" är löjlig och orealistisk.
                        Topfrog pris anges inkl.moms om inget annat anges).

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #57
                          citat:Helt riktigt jolo, redan nu så köper och säljer "sanna" akvarister stora delen av sina djur på nätet. Zoohandlarna får mer och mer leva på familjen som har ett litet sällskapsakvarium i vardagsrummet, jag ni vet dom som köper nya fiskar och byter vatten varje höst.
                          "Sanna" akvarister har aldrig i huvudsak köpt sina fiskar i affärer utan av föreningskompisar, odlare eller i speciaffärer i utlandet.
                          Det vet jag som föreningsmänniska mycket väl jag har alltid varit aktiv i olika föreningar men de som jag umgåtts med i föreningarana har aldrig varit bra kunder. Det är inte för att vara tjäna pengar som jag varit föreningsaktiv utan för att det är kul - och det tycker jag fortfarande efter 25 år.
                          De kunder som man tjänar pengar på är helt andra är helt andra än de som är med i föreningarna. Inte desto mindre tycker jag att föreningarna fyller en stor funktion även för akvarieaffärerna genom att förmedla kunskap, stimulera andra att skaffa akvarium, ta upp frågor till debatt etc. etc. - själv är jag med i ett antal olika akvarieföreningar och organisationer.
                          citaten här är en sajt som borde uppmana deltagarna att utveckla och vårda sin hobby, inte försöka slå ner dem.
                          Snacka om att generalisera och se ner på hemodlare, här frodas inte fakta utan fördomar som inte genererar vare sig kunskap eller uppmuntran. Skall vi ciklidägare reduceras till enbart konsumenter?
                          Se ner, tvärtom, jag försöker dra igång en diskussion om att höja kvalitén på det som odlas så att man kan vara stolt över sina odlingsresulat och för att höja nivån på det som säljs i affären - det har väl alla glädje av. Det är sådan odling vi vill se mer av, eller hur?
                          För övrigt intressant att ingen har velat ta upp min "tappade handske" och diskutera detta som jag skrev ovan
                          "Lite av poängen med att jag lite förändrade inriktningen på denna tråd var att jag hoppades att det skulle uppstå en diskussion om de krav jag ställde på mina "odlare". Anser ni som odlare dom vara korrekta och följer ni dom? Om inte motivera varför?"
                          Vadan detta?

                          citatu kan väl upprepa din ståndpunkt vid tidpunkten för nästa medlemsinbetalning......
                          Inga problem, jag avgår ur styrelsen om en vecka och är därefter en vanlig medlem (även om det är rätt ovanligt med vanliga medlemmar som inte missat en ciklidstämma på 23 år) och den kommande styrelsen har inte lagt sig i denna diskussion så skyll inte på dom
                          Ciklidhälsningar
                          Kjell



                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #58
                            Den dagen "hemodlarna" ska börja ställa krav o sätta priser så går dom väll vidare från att vara hobbyodlare till profesionella odlare vilket innebär att det är dags att börja bokföra fiskarna, betala skatt o moms på sin försäljning vilket knappast kommer hända.Det tar många år för att se hur man lyckats med sin odling det visar sig inte efter 4månader, sedan krävs det en ganska lång erfarnhet för att kunna göra den bedömningen angående om fisken har blivit bra i tex färg o proportion för det räcker inte med att den överlever och kan simma fram o tillbaka det är en del annat som ska bli rätt med.Vissa drar upp yngel där alla dör efter 4-5år fast dom borde blivit 8-9år.Det är lätt att bli blind och bara vilja ha utan att veta exact vad man ger.Sedan är det lite dubbelmoral det där med att man vill ha massor för sina yngel men man vill inte betala fullpris i butiken för stora djur utan man köper dom på nätet till reducerade priser vilket inte direkt hjälper hobbyn på sikt.Personligen så ger jag hellre bort mina yngel till handlarn med krav på att inte sätta så högt pris på dom så fler kan ha råd sammtidigt som affären kan överleva så jag har någonstan att gå o strosa o titta på nya fiskar regniga dagar.

                            Se inte bara på vad du kan få utan se mer på vad du kan ge.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • Robin
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 4526

                              #59
                              Jag tycker att det vore kul med en "checklista" som visar hur man får kvalitetsfisk. En artikel om detta i CB hade inte varit fel.
                              Rubrik tex: Odla kvalitetsfisk
                              Mvh
                              Robin

                              Kommentar

                              • Cutekid
                                Användare
                                • januari 2003
                                • 3368

                                #60
                                Ja .. kan inte BS skriva den? Han har ju "koll" på grejerna
                                Carl

                                Besök petrochromis.com´s forum:

                                http://petrochromis.com/phpbb3/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...