Sälja till affärer.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    Det kan ge en fingervisning. Först om man är intresserad går söker man ju aktivt på artbeskrivningar på internet.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      Ursprungligen postat av HazelCR
      Ovanstående är bara en del av Kjell F sjupunktslista för bra fiskuppfödning.
      Punkt 3 innehåller ingen handfast rekommendation om si och så stort akvarium till si och så många yngel till en viss storlek. Det borde vi väl kunna få till om vi hjälps åt. Naturligtvis blir det olika, beroende av art. Men om kör mBunas först ut. Var hamnar vi då?

      50 liter spottkar samt ca 40 st yngel upp till 2 cm

      100 liter 60 st 2-4 cm

      200 liter 150 st 3-5 cm

      300 liter ?

      Är detta för många fiskar eller går det med ännu fler, förutsatt att vattenbyten och bra filtersystem finns? Vad är lagom, så att vi kan kalla det för en bra uppfödning av mBunas?
      Jag tror faktiskt inte att det går att ge generella rekommendationer ens för Mbunas. De har sinsemellan lite olika krav och temprament. Där får man kolla med folk som odlat mycket och har rutin, eller så prova sig fram själv. Jag har knappt odlat några Mbunas, men är ändå helt övertygad om att en del arter går att hålla rätt trångt/tätt och att andra kräver mer utrymme för att bli verkligt fina. Ett krux om man odlar för att dra in lite pengar är avvägningen mellan storlek på karet och att firrarna ska hitta maten hyfsat snabbt. Det är lite lurigt att avgöra hur mycket plats som krävs egentligen, men om firrarna växer dåligt trots bra utfodring och perfekt vattenkvalitet så går de för trångt.

      Tror också att de mest poppis arterna på Zoopet ger en bra fingervisning över vilka firrar som säljer bäst. Helt övertygad om att det inte är ciklider (fjärilsciklider, paletter och scalarer möjligen undantagna). Vi pratar ungfödare, färggranna barber och tetror samt Ancistrus.

      Hilsen,

      P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 02 januari 2007, 08:23.
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Tror också att de mest poppis arterna på Zoopet ger en bra fingervisning över vilka firrar som säljer bäst. Helt övertygad om att det inte är ciklider (fjärilsciklider, paletter och scalarer möjligen undantagna). Vi pratar ungfödare, färggranna barber och tetror samt Ancistrus.
        Hilsen,
        P
        Det ger kanske en någorlunda fingervisning - men långtifrån helt "sanningsenlig". Verkligheten är nog ännu mer utslätad än den är i den listan eftersom de som kollar på Zoopet är betydligt mer akvaristiskt intresserade (dvs också intresserade av okända arter) än "Svensson-akvaristen". I verkligheten är nog intresset t.ex. betydligt större för svärdbärare än för zebra plecon - på Zoopets lista ligger zebra plecon före.

        Kommentar

        • Havs
          Användare
          • december 2004
          • 607

          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Jag tror faktiskt inte att det går att ge generella rekommendationer ens för Mbunas. De har sinsemellan lite olika krav och temprament. Där får man kolla med folk som odlat mycket och har rutin, eller så prova sig fram själv. Jag har knappt odlat några Mbunas, men är ändå helt övertygad om att en del arter går att hålla rätt trångt/tätt och att andra kräver mer utrymme för att bli verkligt fina. Ett krux om man odlar för att dra in lite pengar är avvägningen mellan storlek på karet och att firrarna ska hitta maten hyfsat snabbt. Det är lite lurigt att avgöra hur mycket plats som krävs egentligen, men om firrarna växer dåligt trots bra utfodring och perfekt vattenkvalitet så går de för trångt.

          Tror också att de mest poppis arterna på Zoopet ger en bra fingervisning över vilka firrar som säljer bäst. Helt övertygad om att det inte är ciklider (fjärilsciklider, paletter och scalarer möjligen undantagna). Vi pratar ungfödare, färggranna barber och tetror samt Ancistrus.

          Hilsen,

          P

          Det är ju synd om du har rätt att det inte går eller är svårt att ge generella rekommedationer, eftersom det ofta näms i trådar att fiskarna ska inte gå för trångt under sin uppväxt. Det blir lite av ett uddlöst nämnande, om det inte följs upp med något mer handfast.
          Näe, om det är 95% av oss hobbyodare som ...gör tokigt någonstans, så vore generella råd mycket bra att ha till hands.

          Jag har själv odlat diverse ciklider, inte bara mBunas, så en del eget prövande har jag gjort genom åren. Att jag valde mBunas som först grupp, kom sig av att det var Kjell F som skrev 7-punktslistan och där kan man skönja lite tankar kring just mBunas på något ställe, tror jag.

          Jag håller med dig om att när de växer dåligt, trots bra med käk och täta vattenbyten, så är det lätt att vara efterklok och konstatera att här var det inte bra, för trångt helt enkelt. Men det är just det vi skall försöka undvika och inte hamna där.
          Det borde vara intressant att kunna undvika, för alla som vill odla lite fisk, oavsett om man tänker sälja till affär eller inte.

          Ett annat sätt att försöka generalisera kan vara att försöka ge ett maxvärde på antal cm fisk per liter.

          Jag roade mig med att se vad jag har i två av mina uppväxtkar mBunas häromdagen.

          I ett 310 liters kar 2,5 cm fisk / liter. Inga som helst problem. Här vet jag att jag haft mer fisk tidigare utan problem.

          I ett 50 liters kar 5,1 cm fisk / liter. Alldeles för trångt. Dålig tillväxt och täta vattenbyten behövdes. ( Dessa firrar har flyttas)

          Hursomhelst så vore det kul om fler kunde försöka bidra med lite tips på vad som är för trångt och vad som är lagom.
          Senast redigerad av Havs; 02 januari 2007, 09:09.
          Min zoon

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            Nee, det är klart att det vore önskvärt med mer handfasta tips. Svårt att ge sådana bara. Finns ju den generella regeln för sällskapskar med ca 1 cm fisk/liter vatten, men då pratar vi dels sällskapskar och dels små firrar. För större firrar behövs fler liter per cm fisk och för verkligt bra/fin tillväxt ska man nog egentligen ligga en bit under 1 cm fisk/liter vatten (förutsätter att all annan skötsel är perfekt). Sedan är ju frågan hur vi ska definiera "bra" - tillräckligt bra i avvägningen den plats/antal akvarier man har till förfogande, vilken tid man har för skötsel, vad man har för mål med odlingen samt kvalitet på fisken? Är målet att kunna dra in lite pengar blir denna avvägning mycket viktig, är målet att dra upp någon/några enstaka kullar för sitt eget höga nöjes skull så kan man ju "överdimensionera" det mesta.

            I den anläggning jag har köpt har det i vart fall tidigare gått ca 30 cm fisk/liter vatten med bra resultat, men jag misstänker att gränsen för mitt system går där någonstans. Hur man får till ett sådant system är en helt annan historia och jag tror inte det går med alla sorters firrar. Rekommenderar INTE att folk testar sådant hemma, jag har mängder med "specialare" för att få det att funka. För sjöciklid-yngel är det definitivt för trångt om de ska bli fina, även i mitt system.

            Oavsett alla andra parametrar (om allt annat är perfekt alltså), så är det något med sizen på själva karet som ger effekt. Testar just nu med ett gäng altifrons, där det går ca 90 st i ett 600-liters kar. De flesta är runt 7-8 cm stora, men det finns några "dvärgar" i det karet (blir nog mat till Channorna tror jag). Släppte ner 12 st altifrons i en egen 600-liters balja också, och föga förvånande så växer de snabbare och mycket jämnare. Vattenkvaliteten är likartad och det matas mängder i bägge karen. Det handlar inte heller bara om vattenvolymen, utan formen på karet också. Klart övertygad om att de flesta ciklider blir finare i ett kar med stor bottenyta än i ett med liten bottenyta, även om antalet liter och skötsel i övrigt är exakt samma. För Scalarer behövs ändå lite höjd på karet om de ska få ut fenorna ordentligt.

            Själva rådet med rätt size på karet är det alltså inget fel på i sig, men exakt vilken storlek/form det ska vara på karet till vilka firrar i vilken storlek är lurigare. Folk som kan fisk brukar i vart fall rätt snabbt kunna se på en kull om de går för trångt eller i rätt storlek på karet. Med en del arter är det ändå nästan omöjligt, eftersom de växer ojämnt hur man än bär sig åt. Jag vill gärna veta hemligheten bakom att dra upp en full kull Mosaikgurami i jämn size... *s* ...fast jag är rätt övertygad om att det inte går. Tror baske mig de växer ojämnt i naturen också. Eller ta för den delen Apisto/fler andra dvärgciklider. En del drar helt enkelt ifrån redan från start, även om skötseln är perfekt och förutsättningarna för jämn tillväxt är optimala. Fast det är klart, om varje yngel fick en helt egen balja kanske det skulle funka.

            Hilsen,

            P
            Senast redigerad av PatrikMalmo; 02 januari 2007, 10:12.
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Det ger kanske en någorlunda fingervisning - men långtifrån helt "sanningsenlig". Verkligheten är nog ännu mer utslätad än den är i den listan eftersom de som kollar på Zoopet är betydligt mer akvaristiskt intresserade (dvs också intresserade av okända arter) än "Svensson-akvaristen". I verkligheten är nog intresset t.ex. betydligt större för svärdbärare än för zebra plecon - på Zoopets lista ligger zebra plecon före.
              Sant, de som hänger på Zoopet är nog lite mer akvaristiskt intresserade än genomsnitts-fiskköparen. Det är i vart fall intressant läsning om man ska se vad som går att sälja... Sedan kan man ju alltid diskutera vad som menas med "intresse". Jag undrar om de flesta som köper svärdbärare är intresserade av deras beteende, eller om det är form/färg/tålighet som styr att det köps så många svärdbärare. Färg och teckning verkar styra fiskköp i rätt stor utsträckning, betydligt mer än beteende i vart fall. Där kanske zebra-pleckon ändå kommer in, jag menar varför i all världen vill folk ha en fisk som är rätt känslig, mestadels ligger i en grotta på botten och är aggro mot artfränder? Färg/teckning på en högre nivå bara... *s*

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Havs
                Användare
                • december 2004
                • 607

                Ursprungligen postat av PatrikMalmo

                I den anläggning jag har köpt har det i vart fall tidigare gått ca 30 cm fisk/liter vatten med bra resultat, men jag misstänker att gränsen för mitt system går där någonstans. Hur man får till ett sådant system är en helt annan historia och jag tror inte det går med alla sorters firrar. Rekommenderar INTE att folk testar sådant hemma, jag har mängder med "specialare" för att få det att funka. För sjöciklid-yngel är det definitivt för trångt om de ska bli fina, även i mitt system.


                Hilsen,

                P
                30 cm fisk per liter. Oj det var mycket. Intressant att det går att driva så långt. Det trodde jag inte och definitivt inte om jag skall tro på att det skulle vara "lagom och bra för firrarna".

                Tänk om det vore stora fiskar. Säg 30 cm långa och med en medelradie på 2 cm, å så approximerar vi fisken till en tunna, då blir det;

                3,14 X 0.2 x 0.2 x 3 = 0.38 dm3 fisk

                Alltså 38 % fisk i karet och 62% vatten.

                Det var säkert frågan om mindre fiskar. Intressant iaf.

                Å det är säkert volym vi egentligen skall beakta istället för en sträcka, om vi skall prata utrymme, om volymen räcker m.m. Men det gör vi ju inte, i den gamla reken 1 cm/ liter.
                Senast redigerad av Havs; 02 januari 2007, 14:32.
                Min zoon

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  Ursprungligen postat av HazelCR
                  Ovanstående är bara en del av Kjell F sjupunktslista för bra fiskuppfödning.
                  Punkt 3 innehåller ingen handfast rekommendation om si och så stort akvarium till si och så många yngel till en viss storlek.
                  Det borde vi väl kunna få till om vi hjälps åt. Naturligtvis blir det olika, beroende av art.
                  Men om kör mBunas först ut. Var hamnar vi då?

                  50 liter spottkar samt ca 40 st yngel upp till 2 cm

                  100 liter 60 st 2-4 cm

                  200 liter 150 st 3-5 cm

                  300 liter ?

                  Är detta för många fiskar eller går det med ännu fler, förutsatt att vattenbyten och bra filtersystem finns? Vad är lagom, så att vi kan kalla det för en bra uppfödning av mBunas?
                  ja nu är inte kjells 7 punkters lista det optimala för att dra upp yngel, det finns säkert 1000 olika alternativ till att dra upp yngel på.
                  för det första, spottkar har man inte om man odlar mbunas i stor skala , man lyfter upp honorna och låter dom spottar i en bunke.
                  sedan om nu kjell sätter upp sju kriterier hur man ska göra göra för att man ska få bra yngel, vilket är bra, så tror jag nu inte kjell skulle tacka nej till 20 st knallröda rödzebra, även om han inte visste hur dom var odlade, enligt hans kriterier, nej han köpte dom säkert.
                  fast jag får nog lägga in en passus, på den tiden kjell hade zooaffär så var nog rödzebran bara lite orange med en del sot på pannan, till skillnad vad han kan få tag idag för samma pris.
                  men tillbaka till huvudämnet om hur många liter man måste ha för att dra upp div mbunas.
                  det har inte alls med om hur många liter man har, det har med att göra om hur mycket vatten du byter,och hur ofta du byter vatten, plus om du har förberett vattnet, så att det har samma värden, samma temperatur på vattnet, hur ofta du matar, sist men inte minst se till att du har bra syresättning i baljorna, så kommer du att se att du kan dra upp fler fiskar, mer än du kan tro.
                  på tal om att en del växer sämre än andra, det kommer alltid att finnas eftersläntare, släng dom, dom hade aldrig överlevt i naturen.mvh janne

                  Kommentar

                  • calle-hallabro
                    Användare
                    • juli 2005
                    • 303

                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    ja nu är inte kjells 7 punkters lista det optimala för att dra upp yngel, det finns säkert 1000 olika alternativ till att dra upp yngel på.
                    för det första, spottkar har man inte om man odlar mbunas i stor skala , man lyfter upp honorna och låter dom spottar i en bunke.
                    sedan om nu kjell sätter upp sju kriterier hur man ska göra göra för att man ska få bra yngel, vilket är bra, så tror jag nu inte kjell skulle tacka nej till 20 st knallröda rödzebra, även om han inte visste hur dom var odlade, enligt hans kriterier, nej han köpte dom säkert.
                    fast jag får nog lägga in en passus, på den tiden kjell hade zooaffär så var nog rödzebran bara lite orange med en del sot på pannan, till skillnad vad han kan få tag idag för samma pris.
                    men tillbaka till huvudämnet om hur många liter man måste ha för att dra upp div mbunas.
                    det har inte alls med om hur många liter man har, det har med att göra om hur mycket vatten du byter,och hur ofta du byter vatten, plus om du har förberett vattnet, så att det har samma värden, samma temperatur på vattnet, hur ofta du matar, sist men inte minst se till att du har bra syresättning i baljorna, så kommer du att se att du kan dra upp fler fiskar, mer än du kan tro.
                    på tal om att en del växer sämre än andra, det kommer alltid att finnas eftersläntare, släng dom, dom hade aldrig överlevt i naturen.mvh janne
                    Blir lite förvånad över att du bara nämner vattnets betydelse, inte vad man matar med!?
                    Spelar det inte så stor roll?

                    //Calle
                    **********
                    En Mal idiot!
                    www.goc.se

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      Ursprungligen postat av calle-hallabro
                      Blir lite förvånad över att du bara nämner vattnets betydelse, inte vad man matar med!?
                      Spelar det inte så stor roll?

                      //Calle
                      självklart så spelar det roll vad du matar med,
                      men det jag skrev, så var det en kommentar till vattnets betydelse. sedan finns det säkert väldigt många sätt att odla ciklider på, som inte kommer fram på kjells 7 punktslista.mvh janne

                      Kommentar

                      • calle-hallabro
                        Användare
                        • juli 2005
                        • 303

                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        självklart så spelar det roll vad du matar med,
                        men det jag skrev, så var det en kommentar till vattnets betydelse. sedan finns det säkert väldigt många sätt att odla ciklider på, som inte kommer fram på kjells 7 punktslista.mvh janne
                        Vi har upplevt stora skillnader när det gäller , vad man matar med, filter, bottenmaterial, cirkulation och vattenbyte.
                        Så det är nog bra att man tänker på att finna en kombination som fungerar ihop.
                        Som alltid är det helheten som ska vara bra/optimal.

                        //Calle
                        **********
                        En Mal idiot!
                        www.goc.se

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          Ursprungligen postat av calle-hallabro
                          Vi har upplevt stora skillnader när det gäller , vad man matar med, filter, bottenmaterial, cirkulation och vattenbyte.
                          Så det är nog bra att man tänker på att finna en kombination som fungerar ihop.
                          Som alltid är det helheten som ska vara bra/optimal.

                          //Calle
                          ja jag var ute efter att man måste inte ha så stora baljor för att dra upp yngel, det var var faktiskt att vatten kvaliten var viktigare.
                          annars så håller jag med dig.mvh janne

                          Kommentar

                          • calle-hallabro
                            Användare
                            • juli 2005
                            • 303

                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            ja jag var ute efter att man måste inte ha så stora baljor för att dra upp yngel, det var var faktiskt att vatten kvaliten var viktigare.
                            annars så håller jag med dig.mvh janne
                            Är av samma uppfattning.

                            Drömmen är att ha ett stort centralfilter kopplat till ett gäng kar.
                            Då kan man minska mycket på vattenbyte med bibehållen hög vattenkvalité = mindre kostnad och mindre jobb.

                            Ska se när vi får plats att kunna göra ett sådant bygge, för nu är det för fullt

                            //Calle
                            **********
                            En Mal idiot!
                            www.goc.se

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              Ursprungligen postat av HazelCR
                              30 cm fisk per liter. Oj det var mycket. Intressant att det går att driva så långt. Det trodde jag inte och definitivt inte om jag skall tro på att det skulle vara "lagom och bra för firrarna".

                              Tänk om det vore stora fiskar. Säg 30 cm långa och med en medelradie på 2 cm, å så approximerar vi fisken till en tunna, då blir det;

                              3,14 X 0.2 x 0.2 x 3 = 0.38 dm3 fisk

                              Alltså 38 % fisk i karet och 62% vatten.

                              Det var säkert frågan om mindre fiskar. Intressant iaf.

                              Å det är säkert volym vi egentligen skall beakta istället för en sträcka, om vi skall prata utrymme, om volymen räcker m.m. Men det gör vi ju inte, i den gamla reken 1 cm/ liter.
                              Som jag skrev i mitt inlägg så funkar det inte med alla firrar, vi pratar mestadels smått här. Grunden är också att firrarna inte ska dras till fullvuxen size, utan enbart _säljbar_ size. Snackar vi t ex Scalarer så ska de alltså upp till en dryg femkrona i kroppsstorlek innan de åker ur systemet. Tror faktiskt det går att pusha gränserna ytterligare en bit upp, och även med stora firrar - fast då måste det till en del andra lösningar än vad jag har. Tål att räknas lite på fiskmängd i en del Troffekar i allafall - ta t ex ett 540 där vi har 30-40 fullvuxna Troffar, med den matning de kräver. En hel del folk får sådana kar att funka ok ändå, utan speciella lösningar. Ett krux är att det inte verkar vara så många som är helt på det klara med varför sådana kar funkar. Kanske spelar mindre roll, för funkar gör det ju...

                              Instämmer annars med Janne att vattenkvaliteten är ruggigt viktigt. Att sköta vattenbytena ser jag som viktigare än storleken på karet. Fast tillägger ändå att det är något med själva utrymmet som förr eller senare begränsar tillväxten, olika för olika firrar.

                              Calle, har du varit någonstans och fått inspiration?! *s*

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • calle-hallabro
                                Användare
                                • juli 2005
                                • 303

                                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                                Calle, har du varit någonstans och fått inspiration?! *s*

                                Hilsen,

                                P
                                Norrköping kanske ?

                                Har faktiskt varit hos ett antal odlare som har centralfilter, dock så ställer det stora krav på att man verkligen har frisk fisk, annars så kan det bli stora problem.

                                Om jag har fattat det rätt så är det bra med stora filter, MEN att man har svårt att bli av med fosfat!?, så därför måste man göra vattenbyte för att bli av med fosfat, men det finns nog någon lösning på detta, men frågan är till vilken kostnad.

                                Helt klart ska vi planera en test av centralfilter, har redan diverse prylar såsom en 100L tunna, biobollar, pumpar mm.
                                Dock så är ett av de största problemen PLATS , men med kofot och vasselin så

                                //Calle
                                **********
                                En Mal idiot!
                                www.goc.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...