Malawitråden 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    Malawitråden 2004

    citat:Ta täten Robin!
    Och täten tar jag!

    Fortsätt gärna här nu?

    Larssonn: Har du kollat upp L.Fuelleborni? En mycket fin fisk som blir ganska maffig för att vara mbuna.


    Den finns i många varianter också.
    Mvh
    Robin
  • Niclas Larsson
    Användare
    • januari 2004
    • 546

    #2
    man blir ju sugen på att ha några större mbunas...

    en fråga kan blanda mbunas med några alonocara
    har sneglat på Aulonocara maylandi


    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

    Kommentar

    • malawi_voodoo
      Användare
      • juli 2002
      • 790

      #3
      Aulonocara går inte så bra med mbunas, speciellt maylandi. det är att kassta pengarna i sjön...

      Vad har du för firrar nu å så larssonn?? jag kan ge dej lite tips på firrar som funkar.
      /Glenn Wouda

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

      Kommentar

      • Niclas Larsson
        Användare
        • januari 2004
        • 546

        #4
        Malawi_voodoo jag är på väg attt starta ett akvarium så jag har inga hämningar eller begränsningar... läs tillbaka lite i tråden är du hygglig så slipper jag skriva om historien
        Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

        Kommentar

        • terjfan
          Användare
          • februari 2004
          • 16

          #5
          jo...då var de la dags för mig att berätta min "akvaristhistoria".
          intresset för akvarium började redan när jag var liten, familjen hade ett akvarium på 60l (har kvar det än ida) stående på en bokhylla. det var befolkat av sälskapsfirrar och några scalarer. minns inte riktigt vad som hände me akvariet sedan men firrarna dog väl kan jag tänka mig och akvariet ställdes upp på vinden. där fick det stå i några år tills jag var typ 9 år. en av mina kompisar"Kalle"
          hade ett akvarium hemma hos sig med några levande-födare i. han kände en kvinna som hade en zooaffär. efter ett tag lärde jag oxå känna henne och jag o kalle bestämde oss för att börja odla levande-födare. så jag startade upp den gamla 60litaren som stog uppe på vinden. köpte mig ett antal olika levande-födare och så var odlingen igång. men efter några hade kalle och hans pappa köpt ett 200liters som de hade malawi i. hmmm..man kan undra vad som hände när jag fick se detta akvarium...jag blev helt köpt av det ofantligt stora akvariet(tyckte jag då) och de stora fiskarna som bodde i de. klok som jag var började jag att läsa mkt om malawifiskar. och så en dag såg jag ett 250liters akvarium i med tillbehör i GP för bara 500kr. jag tjatade på min mamma och pappa att vi skulle åka o köpa det. det gjorde vi...som ni kan förstå =). kalle trötnade på sina malawisar och jag fick köpa dem av honom för lite pengar. sedan dess har det bara blivit mer o mer...ska snart införskaffa ett 720liters :=P

          Kommentar

          • Niclas Larsson
            Användare
            • januari 2004
            • 546

            #6
            Är det alltid stängda dörrar mellan Malawi och Tanganyika eller är några som har t. ex. både Malawi och troffar tillsamans

            eller är detta att häda....
            är kanske ute på djupt vatten nu...
            Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 1913

              #7
              Det är juh endel som hållt Malawi och troffar ihop så endel troffar går väll ihop med endel malawi...Likaväll som endel malawi går ihop med endel malawi och vissa malawi går inte ihop med andra malawi...
              Sen att det är ruskigt osmakligt är min egna åsikt

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Jag har hållit Malawi (C.Afra,L.Caeruleus,M.Estherae och L.Hongi) tillsammans med Tropheus Kasanga en stund pga tillfälliga utrymmesproblem och jag kan inte säga att jag tyckte det var en bra lösning. Det gick, men det kändes inte rätt då många av Malawi-arterna tappade färger och leklust.

                Nu tillsattes Tropheus i ett redan etablerat Malawi-kar...

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  jag har det eftersom mina troffar annars slår ihjäl varandra. 10 ikola som är riktigt sura har fått besök av 5 hongi och 4 12cm+ Labotropheus fuelleborni katale-hannar. Detta eftersom mina ikola annars slagit ihjäl varandra.

                  Hade det fungerat hade jag gärna haft mina ikoa och malawi för sig själva men vad gör man när man förlorat mer än hälften av alla sina troffar i soten. Det bästa jag anser att man kan göra är nog att skippa troffar helt om man inte är riktigt säker på vad man håller på med. Nu skall denna tråd ju hålla sig till malawi så fler frågor bör ställas i troffe-tråden angående tropheus.
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    ju mer fanatisk man blir ju smalare blir vägen =====----.......

                    Det va enklare i början då blanda man ju allt man hitta så som grodor/tetror/zebraciklider/salamandrar/guramis ja i princip allt fick jag ner i min första burk på 70talet.

                    Det va tider det =)hehe

                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 4526

                      #11
                      För er som levde då ja!
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        På den tiden fanns inga forum så man fick prova sig fram efter bästa förmåga vilket kunde innebära ren katastrof ibland som när jag skaffade min första M.chipokae o han grävde upp hela mitt sällskaps akvarium så det såg ut som om en bomb hade landat där,vardenda gruskorn låg vid framrutan o alla växter på ytan o resten av fiskarna i hörnen =)då kom jag fram till att ett 64liters inte va nog för Malawi =)
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 4526

                          #13
                          Jag hade också ett litet kar när jag började 70 liters...tänkte ha några av pappas trewavasae där i men det gick ju inte så bra...de var 10 cm när jag slängde i dom. Vände upp och ner på allt.

                          Är det någon som har nån erfarenhet av att hålla M.Auratus i ett 450 liters...nått tips på inredning?
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • medion
                            Användare
                            • augusti 2003
                            • 243

                            #14
                            Robin..

                            citat:Ursprungligen skickat av spec "mats"

                            Till medion: Jag håller även mbunas som tropheus, dvs enbart en art i varje akvarium-som exempel så har jag ett 450 l med enbart M.Auratus, 26 st, ungefär hälften honor/hannar. Anledningen till det är att aggressionen "späds" ut och dessutom så har hannarna max-utfärgning nästan hela tiden, sedan tycker jag att det blir mer estetiskt tilltalande med enbart några fåtal färger istället för att blanda för mycket.
                            Där har du en iaf..

                            Kommentar

                            • Henrik Dehlin
                              NCS Medlem
                              • september 2002
                              • 1913

                              #15
                              Jag tycker att Aruatus ryckte om att vara en mördare och tok aggresiv är lite fel,jag tycker dom är rätt lugna faktiskt...
                              Roligt med auratus är även att om man har 2hanar så kan den mindre (underlägsna) färga sig exakt som en hona!Försök hålla så många honor du kan och hälst bara 1 hane i ett sånt akvarium!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...