Troffe tråd

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #46
    Tja ! Ville bara säga att vuxna troffar är hur maffiga som helst. Såg ett 540 med 35 VF vuxna troffar på 14-15 cm igår.
    De såg rätt mäktigt ut.
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Robbe
      Användare
      • februari 2003
      • 527

      #47
      Det finns en troffebutik på gång i Köpenhamn,man kan redan nu gå in på http://www.maswa.dk och kolla läget.

      Kommentar

      • Spooky
        Användare
        • januari 2003
        • 37

        #48
        Hej på er alla . Har själv 15st. IKOLA VF i ett 540l . Vad jag har sett under ett halvårs tid så verkar det vara 5 hanar o 10 honor.
        Vad jag undrar över är hur många yngel som dom får normalt . Vissa honor jag har spottar mellan 10-18 st. Medans andra bara spottar 4-7 st. Vad är normalt för dessa. Alla har en storlek på mellan 8-12 cm.

        Jag plockar även ut honorna som tuggar efter ca:14 dar.Har även provat med o låta flera tuggande honor gå i spott karet utan problem.
        Ej heller några problem när man återsätter dom i 540l burken.

        Det jag har upptäckt bland dom 5 hannarna är att dom slåss ganska rejält i mellan åt. Har bara 3 stenhögar o BTN bakgrund. 2 av dessa får stå på sidan om när honorna är leksugna , Men efter 3-4 veckor är det en annan hanne som tagit över just det reviret.O den hanen som har haft det får stå tillbaka ett tag. Efter att den ätit upp sej lite "3-6" veckor i mitt fall , så tar han tillbaka reviret igen o leker av honor igen som om inget hänt.

        Läste även här någonstans att man inte skulle ha för få från början.
        Jag hadde bara 3+4 först , det funkade , införskaffade 2+6 efter nån månad .
        Min erfranhet av Ikola VF , är att det går o tillsätta nya djur i en grupp . men jag kan hålla med om att dom är ganska bitska av sej i mellan åt mot varandra.

        Det var lite från mej.

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • augusti 2002
          • 330

          #49
          hur många har en eller max 2(eller är det vanligt)att man bara nöjer sig med en hane o resten honor?

          Kommentar

          • Christian Alfredsson
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 4122

            #50
            Är det någon som har köpt http://www.dts.202.dk/forum/display_...PagePosition=1 än?

            Är den bra?
            Christian Alfredsson
            http://www.zoopet.com
            http://www.christianalfredsson.com

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #51
              Se på Spookys erfarenheter. VF Ikola som plockats in lite då och då för att forma en grupp, och honor som spottar tillsammans i spottkar och återsättes utan problem. Detta är just vad jag menar, det finns ingen lag längre, vi lever i en anarki.

              mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • Robbe
                Användare
                • februari 2003
                • 527

                #52
                Tänkte byta sand/grus i mitt Tropheuskar,vad har ni andra på botten av ert Tropheuskar?Någon som provat svart sand?

                Kommentar

                • Stelin
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1339

                  #53
                  Jag har till största delen rådasand.

                  Vad är det för tropheus sort du har robin?
                  //Stefan Lindstedt

                  Kommentar

                  • Robbe
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 527

                    #54
                    Har tänkt att skaffa White limespot.Vad har du mer än Rådasand Stefan?

                    Kommentar

                    • Stelin
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1339

                      #55
                      Från början hade jag enbart sand som en gång i tiden var hämtad utanför Simrishamn denna har jag nu blandat upp med Rådasand. Jag har även vid något tillfälle haft sand hämtad vid en strand utanför Landskrona och denna var nog i mitt tycke den snyggaste. Lite opraktisk bara, men förutom detta så verkar vit sand ta fram fiskarnas färger bäst.
                      //Stefan Lindstedt

                      Kommentar

                      • Robbe
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 527

                        #56
                        Har läst någonstans att Tropheusarna visar bättre färg mot vit botten och bakgrund för att dom inte känner sig trygga,stämmer det?För när fiskar i allmänhet känner sig rädda tappar dom ju färgen och då även Tropheus.

                        Kommentar

                        • Stelin
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1339

                          #57
                          Om det är för att dom känner sig otrygga eller ej vet jag inte. Kanske det bara är kontrasten mellan vit sand och fiskar som tex dom lite mörka moliro som gör att vi uppfattar det som att fiskarna får bättre färger, men som sagt jag vet inte.
                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          • Ante
                            Användare
                            • november 2002
                            • 571

                            #58
                            vet inte vad man skall säga, men ibland har man tur...
                            var in till en handlare i en annan stad och där går det 14 vuxna Ikola i en 240 liters burk och ser mycket fina ut.
                            Vid närmare granskning så går två honor och tuggar samt att en tredje är i full fart att börja leka med det som verkar vara "Chefen"
                            När jag står och tittar på dom så ser jag en otrevlig lapp på akvariet "ej till salu"....
                            jag frågar vad dom kostar och dom ringer butiksägaren och han tvekade men jag stod på mig och sade att jag vill ha hela gruppen och jag VILL ha dom!
                            jaja... efter kort betänketid så gick det för sig, och till ett mycket vettigt pris dessutom, häpp!!!

                            nu till det intressanta, jag hade inget ledigt akvarium för dessa, bara ett 540 med mina Kachese.
                            Man har ju hört att man inte skall introducera nya fiskar i en etablerad grupp, samt att man inte skall blanda arter, medan andra säger att det går bra i båda fallen, Ikola och Kachese är ju inte lika varandra annat än till formen, och efter vad jag sett nu idag så har det blivit ett herrans liv mellan mina Kachese, men dom verkar inte ta vidare notis om Ikolorna med undantag för en mindre Kachesehane som blev av med sitt revir efter en timme.

                            Det är förhoppningsvis bara bra att det blev lite fart på Kachesehanarna, dom har simmat omkring som ena dönickar på senaste tiden.

                            Det som jag var mycket nyfiken på var om honorna som tuggade skulle behålla sina yngel under resan i påsen samt vid introduktionen med Kacheserna och det har dom gjort.
                            Hanen som höll på att leka av en hona hos handlaren har återupptagit sina övningar och nu hoppas jag att det går bra hos mig med.

                            om det hela går vägen så tycker jag det är rena askungesagan, och om det resulterar i 29 st. döda troffar så får jag väl skylla mig själv.
                            Den som lever får se...

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1339

                              #59
                              Ante:
                              Det låter som du haft riktigt "flyt" med ikolan. Och förhoppningsvis/troligen så slutar det inte med 29 döda tropheusar. Men en del problem kan ju komma efter en tid även om det ser bra ut till att börja med, så det är kanske en god ide att ha medicin hemma som du kan sätta in snabbt om det blir problem(kanske överflödigt tips men iaf).

                              Skriv gärna här och berätta om hur det hela avlöper. (Själv så tycker jag det är kul att läsa även om man inte alltid har något vettigt att svara.)
                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              • Fredrik H.
                                Användare
                                • april 2002
                                • 1884

                                #60
                                Jag tror att det kan gå jättebra. När man varnar för att "introducera nya i en etablerad grupp" så menar man i regel av samma sort. När det gäller introduktion av en annan variant så blir det bara lite trångt mellan reviren eftersom de nya inte ska ta plats i den existerande hierarkin. Den dominante hanen brukar inte se nya hanarna av annan sort som rivaler.

                                Det ska bli spännande att höra om fortsättningen. Jag har själv något liknande på gång i just 540 liter.

                                mvh,
                                Fredrik H.
                                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                                www.cichlidgallery.org
                                www.tropheini.com

                                Kommentar

                                Arbetssätt...