Astaxantin fråga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hagge
    Användare
    • januari 2003
    • 432

    #91
    Ursprungligen postat av Koi-fantast
    Enzymer i fisk bryter ner "Tiamin" eller vitamin B1. Jag tror att det sker sämre ju kallare det blir, men troligtvis fortsätter det i normala frysar på -18 °C, med tanke på att det är en (kemisk)reaktion som startat. En annan faktor är tiden hur länge maten förvaras i frysen.

    Vitamin C och Vitamin B är vattenlösliga och oxideras av syre och värme. Mycket av vitaminen löses upp och förstörs om den värms i kokvatten. Tiamin ingår i sädesslag och grönsaker, och kan därför vara av intresse om man blandar egen räkmix. Vitamin B finns även i växter i akvariumet, så det är också en anledning till ha dem i akvairumet.

    Ps. vid en första anblick ser Ola's och Hagge's diskussion komplicerad ut...

    Haha... ja, jag fattar då knappt vad jag dillar om. Men kanske du kan bringa lite ljus över frågan
    /Fredrik

    Kommentar

    • Koi-fantast
      Användare
      • november 2007
      • 555

      #92
      Fredrik och Ola, kan ni förtydliga detta. Ni skriver ju på greksika..

      Jag hittade det här när jag gjorde Ola's sökning: "In the Baltic region, carotenoids like astaxanthin appear important in the etiology of M74,..."

      Vad innebär det för akvariefiskar??
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
      http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #93
        Ursprungligen postat av Hagge
        levande artemia är fint som tillskott, men inget fullvärdigt foder dock! Men absolut brukar fisken få intensivare färger vid utfodring med artemia.

        det ultimata färgfodret för naturliga fäger var det inte det som efterfrågades......

        huvudfoder kör jag 3 sorter flingor sen har jag räkmix, pelletsX3, granulat, maltabletter beroende på vilken fisk som ska matas, variation tycker jag är viktigast.

        behöver jag tillägga att jag använder mig av både astaxhantin och spirulina i min mix, astaxhantin är ingen ersättning för spirulinan utan ett komplement....

        artemia färgar absolut bleka fiskar mycket och bättre än tillsatser. och har inga nackdelar.
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • Hagge
          Användare
          • januari 2003
          • 432

          #94
          Ursprungligen postat av Koi-fantast
          Fredrik och Ola, kan ni förtydliga detta. Ni skriver ju på greksika..

          Jag hittade det här när jag gjorde Ola's sökning: "In the Baltic region, carotenoids like astaxanthin appear important in the etiology of M74,..."

          Vad innebär det för akvariefiskar??
          Vet ej om detta bevarar din fråga?!

          TIAMINAS:
          "Nästan alla problembestånd bland fiskarna har drabbats av reproduktions- eller rekryteringsstörningar. Så är det för lax, gädda, abborre och sik i Östersjön, för siklöja i Mälaren, och för sik och röding i Vättern. När så många arter drabbas nästan samtidigt och på olika platser kan man misstänka att det finns en gemensam orsak. Inget av fiskproblemen har studerats så ingående som M74 hos lax. Det beror främst på att nordamerikanska laxfiskar också drabbats av M74, fast där kallas sjukdomen EMS (Early Mortality Syndrome). Forskning har visat att honor som har brist på tiamin (vitamin B1) får avkomma som utvecklar M74/EMS. Det beror inte på att födan innehåller för lite tiamin utan sannolikt på att laxens bytesfisk innehåller tiaminas, ett enzym som bryter ner tiamin.

          Tiaminas finns i många marina organismer som blötdjur, skaldjur och fiskar. I Östersjön innehåller strömming och skarpsill tiaminas. Det är oklart vilken roll tiaminas har i naturen och hur enzymaktiviteten är reglerad. Enzymet är normalt inaktivt i sitt värddjur och aktiveras efter att djuret har dött. Studier har visat att vissa kväve- och svavelföreningar, nukleofiler som fungerar som co-substrat, kan aktivera tiaminas. Kanske att nedbrytningsprodukter från det döda djurets protein kan ha den rollen i naturen. Det stora problemet tycks vara att tiaminas har övergått till att vara aktivt i levande fisk. I Finland har man påvisat både aktivt och inaktivt tiaminas i strömming."

          Källa: Skogochfisk
          Senast redigerad av Hagge; 05 februari 2008, 18:47.
          /Fredrik

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #95
            Fiskar som lider av EMS och M74 lägger ägg med mycket lite tiamin och astaxantin. De är ljusrosa snarare än röda. Äggen kläcks men ynglen dör. Svårt drabbade vuxna fiskar har balansrubbningar och har brist på tiamin och astaxanthin. Jag vet inte om man kommit längre när det gäller hur detta är kopplat med varandra.

            Den här typen av symptom har alltså kopplats till "överintag" av sillfiskar. Då känns det ju inte bra att ge sillfisk till ciklider som kanske aldrig äter sillfisk i naturen. Sill och skarpsill är ju de billigaste fiskarna och det är kanske lätt hänt att någon tycker "fisk som fisk".

            Om enzymet påverkas av frysning har jag ingen aning om men protein denatureras inte av frysning.
            Senast redigerad av Ola Svensson; 05 februari 2008, 20:30.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Koi-fantast
              Användare
              • november 2007
              • 555

              #96
              Min slutsats, rätt eller fel ?!

              Med tanke på att Tiamin är vattenlösligt så borde det vara svårt att överdosera. Det är troligen mycket lättare att underdosera tiamin. Vill man ha friska fiskar så är det bra att ge en varierad kost med rätt samansättning vitaminer etc.

              Tiaminbrist för fiskar ger, aptitlöshet, ödem, förändrad hudfärg-mörkare, samt nervinflammatoriska processer, balansrubbningar, andningsbesvär, kramper etc. Ev. även hämmad tillväxt och muskeförtvining. Den nödvändiga mängden tiamin stiger med ett ökat intag av kolhydrater i kosten. (Källa: Levande foder, Kjell Bo Larsen) Det är alltså troligt att våra akvariefiskar behöve mer tiamin med tanke på att de ofta matas mycket med kolhydrater som är billigare än proteiner.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #97
                Vad vet jag men produkten Naturose Astaxanthine inehåller inte bara astaxantin utan också tiamin.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Hagge
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 432

                  #98
                  I princip samma symptom ses hos människor vid tiaminbrist. Den mänskliga kroppen har en vädigt begränsad mängd tiamin "på lager" så brister kan lätt uppstå (ex kan det ses hos alkoholister). Är det lika hos fisken så kan tiaminets antagonist tiaminas påverka ganska snart.

                  Och vi vill inte ha akvariefiskar med tiaminbrist
                  /Fredrik

                  Kommentar

                  • endymion

                    #99
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson

                    Den här typen av symptom har alltså kopplats till "överintag" av sillfiskar. Då känns det ju inte bra att ge sillfisk till ciklider som kanske aldrig äter sillfisk i naturen. Sill och skarpsill är ju de billigaste fiskarna och det är kanske lätt hänt att någon tycker "fisk som fisk".
                    Isf borde ju NLS vara ett av de sämsta fodren, med tanke på att det innehåller sill.
                    Senast redigerad av Gäst; 05 februari 2008, 20:40.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      Ursprungligen postat av endymion
                      Isf borde ju NLS vara ett av de sämsta fodren, med tanke på att det innehåller sill.
                      Jag vet som sagt inte hur stabilt enzymet är men upphettning plus torkning lär det ju inte klara.
                      Senast redigerad av Ola Svensson; 05 februari 2008, 20:38.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Hagge
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 432

                        Tiamin är ett vattenlösligt vitamin. Endast små mängder kan lagras i kroppen. Proteinbundet tiamin i födan frigörs och absorberas tillsammans med fritt tiamin i födan i tunntarmens övre del. Alkohol hämmar upptaget. Kroppen har dålig förmåga att lagra vitaminet i större mängd och s.g.s. daglig tillförsel krävs därför. Hos en vuxen person finns sammanlagt cirka 30 mg tiamin, varav hälften i muskulaturen. Andra organ som har höga halter är hjärta, lever och njurar. Överskott av tiamin utsöndras med urinen. Urin-drivande ämnen som t.ex. alkohol ökar förlusterna av vitaminet. Vitamin B1 behövs bland annat för omsättningen (metabolismen) av kolhydrater, för att muskler och nerver ska fungera normalt och för att kroppens energiproduktion skall vara normal. Det anses också att tiamin har en direkt roll i nervimpulsöverföringen. Vitamin B1 förekommer vitt spritt i många olika födoämnen, men de flesta innehåller endast låga koncentrationer. De rikaste källorna är olika jäster (bryggerijäst och bakjäst), lever och griskött. Fullkornssädesslag är en rik källa men malning och siktning tar bort större delen av vitaminet. Siktade mjölsorter är därför berikade med tiamin. Andra rika källor är sojabönor, bruna bönor, jordnötter och färska gröna bönor.

                        källa: Medical Link
                        /Fredrik

                        Kommentar

                        Arbetssätt...