Hjälp mina fiskar dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens_K
    Användare
    • januari 2007
    • 36

    Hjälp mina fiskar dör!

    Nu har 2 av mina fiskar dött, den första för ungefär en vecka sedan och en dog i början av denna veckan. Nu är det två som ligger nere vid botten och vaggar och gömmer sig under stenarna. De äter inte när jag matar och jag har inte sett att dom är mobbade av någon av de andra fiskarna. Den först fisken som dog var väldigt tjock och rund om magen.

    Jag har följende fiskar i akvariet:
    9 st Ps. sp chilumba yngel (3-4 cm) <----- En sådan dog först.
    9 st M. lombardoi yngel (4-5 cm) <-------- Sen dog en av dessa.
    10 st A. Röd rubin yngell (3 cm) <--------- Dessa sattes i igår
    2 st ansistrus malar och en L001 <- verkar inte påverkade av något.

    Övrig info:
    540 liter, 2 ytterfilter (fluval 403, eheim pro2 2028 )
    Nitrit: 0
    Nitrat: 20 mg/l
    Amonium: 0
    Ph: 7,5 -8.0
    Temp: 28 grader
    KH: 7
    (Startade upp karet innan jul och byter 25-30% vatten varje gång, började även göda med PMDD förra vattenbytet, skippade dock detta idag)

    Idag har jag gjort ett 30% vattenbyte och hällt i 0.5 dl salt / 100 liter.
    Något annat jag borde göra, mäta, förgiftning?

    Var i akvarieaffären och förklarade läget och dom sa att det var bukvattensot. Kan det vara så, det är väl ganska ovanligt?

    Köpte även en medicin dom rekomenderade Furanol med aktiva ämnet NIFURPIRINOL och skulle hälla i det, inte mata första dygnet, byta 50% vatten efter 4 dagar, sedan skulle det vara botat. Tror ni det kommer att fungera ?

    Tacksam för snabba svar från någon med mer erfarenhet!

    / Jens
    540 l Malawi och 70 l yngelkar
  • Gäst

    #2
    dom har troligtvis fått "buken". Måste medicinera karet för att de fiskar som inte är smittade
    sa få det oxå. Buken sprider sig jättefort.

    Tomas

    Kommentar

    • Gabbi
      Användare
      • april 2002
      • 897

      #3
      Rent allmänt skulle jag säga att 3-centimeters fiskar är väldigt känsliga. Jag flyttar inte malawiyngel vid den storleken. (Andra arter som har mindre vuxenstorlek kan såklart vara ok.) Marginalerna blir mindre med bräckligare djur.

      När du säger att fisken var rund om magen menar du som i välfödd eller som i sprängfärdig? Är det det sistnämnda kan det vara bukvattensot. Dessutom säger du att fler fiskar vaggar vid botten och matvägrar, så det låter onekligen som bukis. Jag pesonligen gillar inte nifurpirinol mot bukis, men det finns olika skolor.
      Bukvattenssot är faktiskt ganska vanligt, men man får ta det för vad det är. Det är snarast ett symptom, och inte en exakt diagnos. Tex kolik är också ett vanligt uttryck (men kanske inte på fisk), och det är också ett symptom men ingen diagnos.

      28 grader. Varför har du valt att ha så varmt i karet? Jag skulle försöka ta ner det under 26 grader.
      www.akvarielagret.se/akvarieboken

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • februari 2006
        • 1069

        #4
        Ursprungligen postat av Gabbi
        Rent allmänt skulle jag säga att 3-centimeters fiskar är väldigt känsliga. Jag flyttar inte malawiyngel vid den storleken. (Andra arter som har mindre vuxenstorlek kan såklart vara ok.) Marginalerna blir mindre med bräckligare djur.

        När du säger att fisken var rund om magen menar du som i välfödd eller som i sprängfärdig? Är det det sistnämnda kan det vara bukvattensot. Dessutom säger du att fler fiskar vaggar vid botten och matvägrar, så det låter onekligen som bukis. Jag pesonligen gillar inte nifurpirinol mot bukis, men det finns olika skolor.
        Bukvattenssot är faktiskt ganska vanligt, men man får ta det för vad det är. Det är snarast ett symptom, och inte en exakt diagnos. Tex kolik är också ett vanligt uttryck (men kanske inte på fisk), och det är också ett symptom men ingen diagnos.

        28 grader. Varför har du valt att ha så varmt i karet? Jag skulle försöka ta ner det under 26 grader.
        ett yngel på 3cm tål mer än ett på 6cm, tycker själv att dom blir känsligare när dom närmar sig könsmognad

        Kommentar

        • Gabbi
          Användare
          • april 2002
          • 897

          #5
          Jaha. Så tycker inte jag.
          www.akvarielagret.se/akvarieboken

          Kommentar

          • blackened
            Användare
            • januari 2005
            • 1042

            #6
            Ursprungligen postat av tezz
            ett yngel på 3cm tål mer än ett på 6cm, tycker själv att dom blir känsligare när dom närmar sig könsmognad
            Hmm det där lät lite klurigt i mina öron

            Kommentar

            • Jens_K
              Användare
              • januari 2007
              • 36

              #7
              Ursprungligen postat av Gabbi
              28 grader. Varför har du valt att ha så varmt i karet? Jag skulle försöka ta ner det under 26 grader.
              Jag vet inte riktigt, värmaren står på 26, men tempen är 28 grader. Ska nog sänka den ett par grader då.

              Den fisken som var tjock var närmst sprängfärdig, så då kan jag väl anta att det är soten.

              Jag tänker köra på med den medicinen jag köpt, men alla filterbakterier kommer också att dö. Ska man ta bort filtret till ett annat kar eller ska man låta bakterierna dö och sedan tilsätta nya? Man kan väl även bara ta ut filtermaterialet och ha det i en hink med vatten i de 4 dagarna ? Står även att man ska rensa vattnet med aktivt kol i filtert efter behandling. Är detta nödvändigt?

              / Jens
              540 l Malawi och 70 l yngelkar

              Kommentar

              • Jens_K
                Användare
                • januari 2007
                • 36

                #8
                Ännu en död!

                Nu har ännu en av mina lombardoi dött :,(
                Den fick spassmer och simmade helt okontrollerat sedan damp den ner till botten och kunde inte röra sig, den andaddes väldigt snabbt!

                Om det jag köpt inte var bra/funkar, vad är bra att behandla dom med då?
                540 l Malawi och 70 l yngelkar

                Kommentar

                • Johan F
                  Användare
                  • mars 2006
                  • 2439

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jens_K
                  Jag vet inte riktigt, värmaren står på 26, men tempen är 28 grader. Ska nog sänka den ett par grader då.

                  Den fisken som var tjock var närmst sprängfärdig, så då kan jag väl anta att det är soten.

                  Jag tänker köra på med den medicinen jag köpt, men alla filterbakterier kommer också att dö. Ska man ta bort filtret till ett annat kar eller ska man låta bakterierna dö och sedan tilsätta nya? Man kan väl även bara ta ut filtermaterialet och ha det i en hink med vatten i de 4 dagarna ? Står även att man ska rensa vattnet med aktivt kol i filtert efter behandling. Är detta nödvändigt?

                  / Jens
                  Tag bort allt filtermaterial och kör med kraftig cirkulation. Efter ca 4 dygn sätt tillbaka filtermaterialet och tillsätta goa bakterier.
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

                  Kommentar

                  • Gabbi
                    Användare
                    • april 2002
                    • 897

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jens_K
                    Nu har ännu en av mina lombardoi dött :,(
                    Den fick spassmer och simmade helt okontrollerat sedan damp den ner till botten och kunde inte röra sig, den andaddes väldigt snabbt!

                    Om det jag köpt inte var bra/funkar, vad är bra att behandla dom med då?
                    Jag har sett mest lyckade behandlingar med Flagyl/Metronidazole. Ofta verkar furanköret bara vara en fördröjning. "Alla" rekommenderas den först, testar, spiller tid, fiskarna fortsätter att dö, man köper metro, och lyckas rädda det som finns kvar. Nu finns det säkert några här som sett resultat med nifurpirinol, en del samkör det med octozin vet jag.
                    www.akvarielagret.se/akvarieboken

                    Kommentar

                    • Jens_K
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 36

                      #11
                      Ursprungligen postat av Gabbi
                      Jag har sett mest lyckade behandlingar med Flagyl/Metronidazole. Ofta verkar furanköret bara vara en fördröjning. "Alla" rekommenderas den först, testar, spiller tid, fiskarna fortsätter att dö, man köper metro, och lyckas rädda det som finns kvar. Nu finns det säkert några här som sett resultat med nifurpirinol, en del samkör det med octozin vet jag.
                      Jag har nu börjat med nifurpirinol behandlingen, tagit ut allt filtermaterial och satt igång pumparna på max, samt dragit igång en luftpump för ännu bättre cirkulation.
                      Jag hoppas att det kan ta död på bakterierna... jag får väl se om 4 dagar vad statusen är då.

                      Kan man köra igång med någon ny medicinering innom den närmsta tiden (hur länge ska man titta efter symptom) om detta inte hjälper?

                      Edit: Nu har jag hittat lite mer info om "soten" och kostaterat att den medicineringen jag startat är värdelös då den inte tar dör på flagelatern utan på bakterier... vilken skit! Så nu är frågan bara när kan jag börja med metronidazol?
                      Senast redigerad av Jens_K; 12 februari 2007, 01:11.
                      540 l Malawi och 70 l yngelkar

                      Kommentar

                      • Havs
                        Användare
                        • december 2004
                        • 607

                        #12
                        Ursprungligen postat av Gabbi
                        Rent allmänt skulle jag säga att 3-centimeters fiskar är väldigt känsliga. Jag flyttar inte malawiyngel vid den storleken. (Andra arter som har mindre vuxenstorlek kan såklart vara ok.) Marginalerna blir mindre med bräckligare djur.

                        När du säger att fisken var rund om magen menar du som i välfödd eller som i sprängfärdig? Är det det sistnämnda kan det vara bukvattensot. Dessutom säger du att fler fiskar vaggar vid botten och matvägrar, så det låter onekligen som bukis. Jag pesonligen gillar inte nifurpirinol mot bukis, men det finns olika skolor.
                        Bukvattenssot är faktiskt ganska vanligt, men man får ta det för vad det är. Det är snarast ett symptom, och inte en exakt diagnos. Tex kolik är också ett vanligt uttryck (men kanske inte på fisk), och det är också ett symptom men ingen diagnos.

                        28 grader. Varför har du valt att ha så varmt i karet? Jag skulle försöka ta ner det under 26 grader.
                        Gabbi, är en skola att inte medicinera alls, utan bara försöka få till bra vattenkvalite, mindre stressmiljö samt bra foder ?
                        Åtgärda orsaken, inte bara symptomen alltså.
                        Eller är det alltid både medicin samt försöka åtgärda orsakerna?

                        Jag har ringa erfarenhet av buken, men jag har aldrig drabbats av att i princip alla fiskarna går hädan.

                        I Jens_K akvarium behövs säkerligen medicin, eftersom det gått flera dagar med problem och flera dödsfall. Men i ett tidigt skede, så borde det väl gå att försöka åtgärda orsakerna eller?
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Gabbi
                          Användare
                          • april 2002
                          • 897

                          #13
                          Att åtgärda orsaken är såklart jätteviktigt, men jag tror inte det är möjligt att behandla sjukdomen på detta sätt, annat än i väldigt tidiga fall. Det förutsätter ju också att man vet den exakta orsaken, och oftast gör man nog inte det på rak arm, för då hade man ju inte utsatt fiskarna för det i första hand.

                          Däremot är en bra levnadsmiljö urviktig för att hindra att liknande sjukdomar dyker upp överhuvudtaget. Jag tycker ofta man ser att många kompromissar hejdlöst med fiskarnas behov, för att de JUST DÅ inte ser några tecken på sjukdom, och så kommer den dagen då fisken står där och rullar på botten, och då har den redan fel pH, fel hårdhet, fel tankkompisar, fel möjligheter att gömma sig, fel temp, fel foder, fel cirkulation osv. Det blir mycket svårare att hjälpa den fisken tillbaka till livet, än en som hade haft de flesta parametrar rätt.
                          www.akvarielagret.se/akvarieboken

                          Kommentar

                          • Gabbi
                            Användare
                            • april 2002
                            • 897

                            #14
                            Ursprungligen postat av Jens_K

                            Edit: Nu har jag hittat lite mer info om "soten" och kostaterat att den medicineringen jag startat är värdelös då den inte tar dör på flagelatern utan på bakterier... vilken skit! Så nu är frågan bara när kan jag börja med metronidazol?
                            Jag skulle kört ett vattenbyte och sedan börjat ganska omgående. Det är sällan jag lyckats ta ihjäl fisk med medicin.
                            www.akvarielagret.se/akvarieboken

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              ang. filtermatrealet så har Kent i Nol sagt att det ska ligga kvar löst i akvariet, troligt för att de "nyttiga" bakterierna inte ska dö. Kan de va så att "buken" bakterien kan sitta i filtermassan? Skulle va intressant att veta.

                              Tomas


                              Har du någon kunskap om det Gabbi?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...