1700 liter plywood kar med djup...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nils
    svarade
    Ser faktiskt ut som jag slipper plocka fram handukarna.. Nu är det fullt, och inga problem så här långt!

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Ursprungligen postat av diccla
    Länspumpen beredd?
    hehe, nej.. blir handdukar om detta går snett... :p

    Lämna en kommentar:


  • diccla
    svarade
    Länspumpen beredd?

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Är det en bra idé att ge sig på att bygga nära 2 kubik plywood akvarium helt utan erfarenhet av snickeri?

    Svaret kommer snart...

    Lämna en kommentar:


  • diccla
    svarade
    Tack för infon, är ju smidigt om man skulle ha sönder något täckglas framöver att själv enkelt fixa ersättning.

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Ursprungligen postat av diccla
    Sobert intryck var isolerplasten svår att bearbeta?
    Nja, gick ganska lätt att såga i med fintandad såg eller skära med rakblandskniv. Beställde även tätningslister vilket döljer alla ojämna kanter man lyckats åstadkomma.

    Återstår att se om det blir något problem med ljusinsläpp, men i så fall byter jag ut isolerplasten mot plexiglas på de ställen belysnigen sitter.

    Lämna en kommentar:


  • diccla
    svarade
    Sobert intryck var isolerplasten svår att bearbeta?

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Har hunnit med lite i helgen, även om det fortf. inte är vatten i baljan...

    Stagen är monterade, likaså lister för att hålla täckglasen. Har även skurit upp täckglas och grundmålat hela lådan.

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Det första av två Stag/täckglashållare klart. U-profil - plastpackning - aluplattstång. Har även beställt isolerplast för att använda som täckglas. https://www.willabgarden.se/produkt/...redd/1969-1283

    Bifogar en liten skiss på hur jag tänkt mig överinning till avloppsstam.

    Idén är att koppla röret till rensluckan på avloppstammen med tankgenomföring. Skulle det visa sig att detta var en dålig lösning på sikt är det ju bara att sätta på ett nytt lock.

    All kritik/feedback är välkommen. Har ingen som helst erfarenhet av pvc...

    Lämna en kommentar:


  • Per_S
    svarade
    Spännande, hoppas att det håller tätt.

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Då var rutan på plats igen. Bättre tre månader för sent än aldrig

    Gick betydligt bättre denna gången. Kan inte se några luftfickor eller övriga misstag. Fogen runtom rutan vinner inga priser för prydlighet men förhoppningsvis fyller den sin funktion. Den är ju inget som kommer synas ändå...

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Tack för din feedback. Kommer nog köra vidare på min plan och experimentera lite med olika typer av mekanisk filtrering i första facket.

    Lämna en kommentar:


  • Per_S
    svarade
    Jag är ingen expert på filtrering men jag har en del erfarenhet. För att det biologiska steget skall fungera bra så anses det vara viktigt att den "grova" smutsen inte når biodelen och skapar syrebrist. Ett innerfilter kan mycket väl fungera bra. En viktig sak att ha i åtanke är att den mekaniska delen bör vara lätt att rengöra (då orkar man göra det ofta). Jag har japanmatta i mitt stora kar och det fungerar ganska bra. Är dock en del jobb med att komma åt filtren då de är i bakkanten på karet. Fördelen med japanmatta är att den är lätt att spola ren då den oftast är ca 4cm tjock men trots det väldigt stabil. Japanmatta är nog egentligen inte tänkt att ha som mekanisk filtrering, utan mer som biologisk filtrering men jag tycker att de fungerar bra för mekanisk rening.
    I mitt 1100L så har jag 10cm tjock grov filtermatta (3 st bitar 20*35 cm) och det tar ganska lång tid innan den sätter igen. Pumpar ca 10 000 L/h igenom dessa. Dessa mattor kräver dock mer jobb att rengöra.

    Jag har inte kommit något längre med mitt filterbygge till 1500L karet men i den tråden (eller är det i den här tråden, har inte riktigt koll på ver jag lagt den) finns det en skiss på mina tankar kring det.

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Funderar lite kring filtrering medans jag väntar på assistans med rutan...

    Planen är att ha ett hemmabyggt internfilter i ena bakre hörnet på karet och ett droppfilter ovanpå i andra hörnan.

    Från början tänkte jag trycka in både mekanisk filtrering och biologisk filtrering i innerfiltret men börjar tvivla lite på hur bra detta skulle fungera. Bifogar en snabbskiss på ungefärligt upplägg.

    Mått ca: längd 80 x höjd 40 x djup 25 cm

    I första facket tänkte jag ta in vatten både uppifrån via överinningskam, men även underifrån via grov filtermatta. Detta för att vattnet alltid skall ha en väg in om den ena mattan sätter igen. Tomrummet mellan mattorna tänkte jag fylla upp med mer grov matta, ev uppklippt för att öka flödet.

    Andra facket kommer innehålla pimpsten och tredje facket doppvärmare, returpump och ev. mer biologisk media.

    Fick feedback på annat håll att denna idén inte kommer fungera. Han menade att mattorna kommer sätta igen och pumpen köra torr. Hans tips var att köra internfiltret som endast biologisk filtrering.

    Är det någon som kör liknande lösning? Kan det fungera? Har sett att det finns japansk filtermatta som skall släppa igenom mer vatten. Kan det vara en idé? Tips på annan vettigt sätta att rena vattnet en aning innan det går in till pimpstenen? Känns spontant som en bra idé att inte få med all skit in i pimpstenen.

    Har sett att du Per_S kör internfilter i din stora balja. Fungerar det bra med filtermatta eller sätter den snabbt igen?

    Kan ju nämna att den planerade pumpen klarar upp till 5500 l/t.

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Tillbaka i Sverige igen! Har bättrat på epoxyn i framkant och städat rent glaset från silikon. Nu väntar jag bara på assistans med att limma rutan, försök nummer två...

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...