Fiskhuset

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ICC
    svarade
    Blev jättebra detta ju. Ljust fräscht och städat. Bra jobbat och gillas tumme på det.
    Är du förtjust i Tropheus?

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Så nu äntligen har jag fått igång belysning till alla kar. När jag orkar gör jag nog en ramp till på varje kar då ljuset är lite svagt längst bak. Jag har även beställt glas till de sista karen som är klart att hämta om några veckor

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Per_S
    Där ser man... Har varit till Aquatropic en del. Ligger inte så långt hemmifrån. Snart dags för en ny tur dit.
    Jag såg när han la ut bilden på FB och ringde direkt och bokade de. Det var första gången jag var där. Han hade fått in rätt mycket Troffar precis, en super fin grupp Kmbwimba och Murago Moba. sen fanns det Lufubu, Caramba, Pemba, Katoto, Muzumi Green, Ikola och fler som jag säkert glömt

    Lämna en kommentar:


  • Per_S
    svarade
    Där ser man... Har varit till Aquatropic en del. Ligger inte så långt hemmifrån. Snart dags för en ny tur dit.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Per_S
    Är de VF? Var hittade du dem? Blir spännande att följa.
    De ska vara sjöodlade. Aquatropic i Sala hade fått in en grupp Muzumi Green. Dessa två gick i den gruppen. Jag la ett bud på paret och fick köpa de. Gruppen med de vanliga går kvar i Sala.

    Lämna en kommentar:


  • Per_S
    svarade
    Är de VF? Var hittade du dem? Blir spännande att följa.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nu har jag hämtat en av mina dröm fiskar. Ett par Muzumi Green Kushangaza. Det är honan på bildenna i akvariet. Hanen har precis börjat sin mutation och har fått gula läppar och gula fenor. Jag har de i varsit kar i karantän. De ska senare slås ihop med min Muzumi Green grupp
    Senast redigerad av Pettap; 04 november 2019, 07:28.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Bara att erkänna
    Köper billigt köper dyrt! Trodde jag var smart när jag beställde genomföringar från Kina. De kostade typ 10% mot de man hittar i Sverige. Tyvärr är kvalitén så undermålig att de inte fungerar till det de ska vara till. Det började med att en koppling läkte och när jag tog i den så gick den rakt av. 300 liter sprutade rakt ut men ingen fara då jag har golvbrunmen som tog det vattnet. Jag kände på nästa koppling (som inte läckte) och fick den också i handen. Så på 2 dagar fick jag tömma, flytta fisk, byta koppling och fylla upp 8 kar. Nu är det gjort och jag kan sova gott om natten. Jag har även fått igång två kar till men saknar 2 kar till ställningen innan den är komplett. Jag har även hittat en super grupp med Dubbar som ska bli väldigt roligt att följa, det är bara 3+13 i gruppen så de får gå lite trångt med Muzumin tills jag fått fram yngel att kompletera med.
    Sen har jag även hittat 2 st super rariteter som jag tror jag kommer vara ganska ensam om att äga. Fiskarna hämtas om ca 2 veckor om allt går som planerat
    Senast redigerad av Pettap; 22 oktober 2019, 11:20.

    Lämna en kommentar:


  • delfin61
    svarade
    Bra gjort! Tack för alla tips!

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ja det blev över förväntan faktiskt

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Grymt, ser ut att bli riktigt bra ljus

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Dessa är i aluminium och 50cm ej vattentäta. Jag har haft dessa i flera år utan problem
    Senast redigerad av Pettap; 21 september 2019, 19:09.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias-D
    svarade
    Dom vanliga stripesen på rulle? Vilken storlek på chipen? har du nån länk till vilken försäljare?

    Jag har faktiskt inte tänkt på att man kan klippa av med anledningen att få in lite grön, blå, röd imellan, smart.
    Känner du att vattentät inte behövs eller att det blir jobbigt med lödande?

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nu har jag gjort ett seriöst försök att bygga led belysning till ställningarna. Jag köpte led strips från Kina i vit (8000k) röd, grön och blå. Jag Klippte alla strips i småbitar, varje bit är tre dioder. Sen tejpade jag de i en Elfa väggskena och lödde ihop alla, detta tar sin lilla tid. Alla ramper är skruvade i ställningen och seriekopplade. Kostnaden för hela bygget (35m) hamnar på 1500 med lödkolv och tenn men då har jag hittat begagnade skenor gratis.
    Senast redigerad av Pettap; 21 september 2019, 13:22.

    Lämna en kommentar:


  • diccla
    svarade
    Underbart projekt

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...