Clas Ohlsons Kolfilter vid Vattenbyte.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Clas Ohlsons Kolfilter vid Vattenbyte.

    Utvärdering av ClasOhlsons kolfilter vid vattenbyte.

    En av mina "nybliven pappa presenter" fick bli ett kolfilter för vattenbyte då jag upplevt att mina fiskar blivit slöa och andats tungt efter vattenbyte,

    Slog till på Clas Ohlson modellen.

    1 Filterhus 169:-
    1 Kolpatron 119:-
    2 "Nipplar" för att göra gängorna utvändiga 84:-(42:-st).
    2 Slangkopplingar 1" hane 38:-(19:-st).
    1 Gängtejp 19:-

    429:-

    Finna säkert 1"slangkoppling med rättvända gängor men orkade inte irra runt efter det.

    Slangkopplingshonor och slang från kran-filter hade jag liggandes hemma.

    När tömningen är klar i dasset fäster jag bara slangen på kolfiltret och fyller upp karet igen

    Smidigt!!!

    Fyller upp just nu återkommer med fiskarnas reaktion!



    Edit 1

    Efter första vattenbytet ser jag en klar skillnad på de fiskar som tidigare stog och flåsade efter vattenbyten jag gjort innan.

    Min Caquetaia Myersi hanne har för första gången på 3 veckor kommit fram och ätit pellets vilket han plötsligt började rata frysfoder har han tagit hela tiden men är nu MYCKET piggare vid matningen och "fightas" om maten.

    Gäddorna slåss och lever jävel vid matningen och även efter vattenbytet.

    Mina nya Oscar ciklider visar lektendenser, dessa känner jag ju inte sen tidigare så vet inte om filtret gjort något för dom.

    Jag kan inte sätta fingret på vad men någon posetiv effekt har filtret utan tvekan haft på mina fiskar!

    Edit 2:

    Har nu kört ett andra vattenbyte med filtret och all fisk visar fortsatt piggare beteende.

    Den jag varit mest orolig för, Caquetaia myersi hannen har verkligen ändrat på sig.

    Idag rusade han fram för att få pellets.

    Han trycker fortfarande i sin grotta om jag rör mig i rummet men har studerat honom på håll då han donderat runt i akvariet.

    Han bossar över alla inklusive Oscar hannen. Dom utmanar han hela tiden och han svarar. Grymt kul att se att han ryckt upp sig.

    Även mina vildfångade L-malar har fått mycket tydligare och kraftigare täckning och har börjat visa sig på helt nya ställen i karet vilket jag också tar som ett sundhets teck
    Senast redigerad av FrePGun; 04 maj 2014, 22:02.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Precis en lösning jag funderar på. Ser verkligen fram emot att höra om du märker skillnad.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • januari 2012
      • 1157

      #3
      Körde alltid med denna lösning till mitt 1000L kar. (dock var mitt filter från Jula )
      Men hade inget att jämföra med så vet ju inte precis om det blev bättre eller sämre, men med tanke på vad prylarna kostar så känns det som en rätt billig "försäkring" måste jag säga.

      För folk som har fiskrum är det ju super smidigt eftersom man bara kan skruva upp den på väggen också, men jag gjorde precis som Punkfredd och plockade fram och bort det varje gång.
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #4
        Nice setup!! Även jag är nyfiken på ifall det blir någon skillnad, ser ut att bli bra det där
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • {_AquA_}
          Användare
          • februari 2013
          • 1299

          #5
          Jag pratade med Clas Ohlson i Malmö och dessa rekomenderade inte filtret för damm eller akvarier... Väldigt idiotiskt med tanke på att det ändå ska rena och få bort lukt och färg från vatten som vi människor dricker... Man kan skruva fast den under akvariet och bara sätta in slangen varje gång man gör vattenbyte
          Jag själv ska investera i ett men vet inte hur effektivt det blir när vatten bara strömmar igenom i snabb hastiget..
          // Nasser H

          Följ mina projekt:

          Tråd 1:
          https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
          Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

          Finns mer gott på följande sida!
          Min Zoon:
          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            #6
            Ursprungligen postat av affealien
            Körde alltid med denna lösning till mitt 1000L kar. (dock var mitt filter från Jula )
            Men hade inget att jämföra med så vet ju inte precis om det blev bättre eller sämre, men med tanke på vad prylarna kostar så känns det som en rätt billig "försäkring" måste jag säga.

            För folk som har fiskrum är det ju super smidigt eftersom man bara kan skruva upp den på väggen också, men jag gjorde precis som Punkfredd och plockade fram och bort det varje gång.
            Det är i princip samma som Jula sålde men deras har utgått ur sortimentet.

            Hur gjorde du med vatten som var kvar i filtret?

            Tänker att de kanske börjat bildas mögel och det vill jag inte ha i karet. Fäste slanghonorna så att de blir mer "slutet". Så får man väll skölja igenom en stund innan varje VB.

            Kommentar

            • affealien
              Användare
              • januari 2012
              • 1157

              #7
              Ursprungligen postat av Punkfredd
              Det är i princip samma som Jula sålde men deras har utgått ur sortimentet.

              Hur gjorde du med vatten som var kvar i filtret?

              Tänker att de kanske börjat bildas mögel och det vill jag inte ha i karet. Fäste slanghonorna så att de blir mer "slutet". Så får man väll skölja igenom en stund innan varje VB.
              Eftersom filtret inte precis är tätt när man tar bort slangarna så ställde jag det alltid upp och ner i diskhon så det fick rinna ur medan jag plockade ihop allt annat. Man använde det ju 1 gång i veckan så han ju inte direkt bildas nått otrevligt på det.

              Hämtade mitt från förrådet tidigare i dag och det har legat 3 månader nu. Fortfarande vatten droppar på insidan men inget synligt mögel eller liknande.
              Mvh
              //Alf

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Om man har väggmonterat, finns då någon nackdel om systemet ständigt är vattenfyllt? Urlakas kanske kolen om den ligger i blöt?
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Mreque
                  Användare
                  • juni 2011
                  • 348

                  #9
                  Tror det är bättre om du sätter i ett partikelfilter och sedan fyller med aktivt kol, den lilla ytan som det är nu bör vattnet cirkuleras över ett tag innan det åker i akvariet för att göra någon större skilnad. Är jag fel ute ?

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mreque
                    Tror det är bättre om du sätter i ett partikelfilter och sedan fyller med aktivt kol, den lilla ytan som det är nu bör vattnet cirkuleras över ett tag innan det åker i akvariet för att göra någon större skilnad. Är jag fel ute ?
                    Allt jag vet är att folk har använt dessa filter innan med posetiva reaktioner.

                    Dom är ju till för dricksvatten som bara passerar som snabbast så de ska ju fungera.

                    Har man aktivt kol i ett ytterfilter är de knappast mer än här i (om man kör en platta typ) och där passerar ju vattnet ännu fortare i min mening.

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • mars 2009
                      • 2410

                      #11
                      En uppdatering som jag även klistrade in i första inlägget:

                      Edit*

                      Efter första vattenbytet ser jag en klar skillnad på de fiskar som tidigare stog och flåsade efter vattenbyten jag gjort innan.

                      Min Caquetaia myersi hanne har för första gången på 3 veckor kommit fram och ätit pellets vilket han plötsligt började rata frysfoder har han tagit hela tiden men är nu MYCKET piggare vid matningen och "fightas" om maten.

                      Gäddorna slåss och lever jävel vid matningen och även efter vattenbytet.

                      Mina nya Oscar ciklider visar lektendenser, dessa känner jag ju inte sen tidigare så vet inte om filtret gjort något för dom.

                      Jag kan inte sätta fingret på vad men någon posetiv effekt har filtret utan tvekan haft på mina fiskar!

                      Kommentar

                      • GraTis
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 414

                        #12
                        Mina troffar börjar fightas redan då jag rullar ut slangen på golvet (faktiskt sant) Ännu vildare blir dom när jag stoppar i slangen. Normalt byter jag 80% av vattnet när jag sen drar upp slangen hoppar dom efter fingrarna mina och vill ha mat. Detta utan kolfilter men då finns det 0% klor/kloramin tillsatt i mitt vatten.
                        Det är kloraminet som kolfilter är bra mot om jag förstått saken rätt.

                        Mina troffar börjar fightas redan då jag rullar ut slangen på golvet (faktiskt sant) Ännu vildare blir dom när jag stoppar i slangen. Normalt byter jag 80% av vattnet när jag sen drar upp slangen hoppar dom efter fingrarna mina och vill ha mat. Detta utan kolfilter men då finns det 0% klor/kloramin tillsatt i mitt vatten.
                        Det är kloraminet som kolfilter är bra mot om jag förstått saken rätt.

                        Kommentar

                        • FrePGun
                          Användare
                          • mars 2009
                          • 2410

                          #13
                          Ursprungligen postat av GraTis
                          Mina troffar börjar fightas redan då jag rullar ut slangen på golvet (faktiskt sant) Ännu vildare blir dom när jag stoppar i slangen. Normalt byter jag 80% av vattnet när jag sen drar upp slangen hoppar dom efter fingrarna mina och vill ha mat. Detta utan kolfilter men då finns det 0% klor/kloramin tillsatt i mitt vatten.
                          Det är kloraminet som kolfilter är bra mot om jag förstått saken rätt.

                          Mina troffar börjar fightas redan då jag rullar ut slangen på golvet (faktiskt sant) Ännu vildare blir dom när jag stoppar i slangen. Normalt byter jag 80% av vattnet när jag sen drar upp slangen hoppar dom efter fingrarna mina och vill ha mat. Detta utan kolfilter men då finns det 0% klor/kloramin tillsatt i mitt vatten.
                          Det är kloraminet som kolfilter är bra mot om jag förstått saken rätt.
                          Mycket intressant! Och häftigt att dom känner igen slangen hehe.

                          Hittade mätningar av mitt kranvatten från 2012, hittar inget on kloramin, men klorider. Får mitt vatten från Dösebacka och möjligen lite från Lysegården.

                          Kommentar

                          • GraTis
                            Användare
                            • januari 2013
                            • 414

                            #14
                            Det där är väl vattenverkets mätningar inte vad du har i din kran, frågan är väl vad dom tillsätter för att vattnet skall hålla hela vägen hem till dig. Klor eller kloramin?

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #15
                              Om man kontaktar vattenverket där man bor, så får man info om vilka vattenvärdena är vid närmste station där värdena mäts.
                              Säger de att man kan gå in på deras hemsida o kolla, så bör man begära senaste utförda mätning.
                              Tjat brukar löna sig.
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...