&%**# för koppar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    &%**# för koppar

    Som många vet satte jag igång min källarlokal för drygt ett år sedan. P.g.a. Görans informativa artikel om kopparförgiftning i CB skaffade jag ett Callidusfilter för att ta bort all koppar som eventuellt de nya vattenrören skulle släppa. Under året har många munruvande cikliders tugg blivit till 1, 3 eller 5 yngel, oftast blir det inget alls av dem. De enda som tidigare har lyckats med att producera runt 10 yngel från en lek är mina golden- och Aulonocaragrupper. Mainganon har konsekvent fått 2-3 yngel/lek. Jag byter filterpatron till Callidusfiltret var sjätte månad.

    För nästan en månad sedan bytte jag åter en gång filterpatron. För att verkligen testa om mainganolekarnas futtiga resultat berodde på koppar i vattnet gjorde jag efter filterbytet ett stort vattenbyte (kanske 60%), samt att jag öste ner en hel del vattenberedningsmedel (det har jag nog inte använt på 20 år tror jag). På beställning lekte 3 mainganohonor inom ett fåtal dagar. Två av dem har spottat i dagarna. Resultatet blev betydligt bättre, d.v.s. 12-13 yngel/hona. Den tredje har släppt 2 yngel idag, och resten lär släppas senare (fortfarande en rejäl hakpåse).

    Efter att ha bytt vatten en gång i veckan känns det redan som om filtret har tappat lite effekt. Mina leptosomor lekte för första gången i förgår. Honan tuggade tills idag, nu fanns det inte längre någon hakpåse. Ytterligare två maingano lekte för någon vecka sedan, ingen hakpåse kvar. Detta känns lite frustrerande. Fiskarna mår bra och är i bra kondition, men när man odlar vill man onekligen ha lite resultat. Substratlekare lyckas onekligen (T. eliotti och L. stappersi) att få fram yngel, men munruvare känns inte alls roliga för tillfället.

    Arter som krånglar hittills:

    Copadichromis borleyi- Etablerade vuxna fiskar som har lekt massor av gånger i en kompis lokal. Sväljer efter 3-4 dagar.

    Melanochromis cyaneorhabdos "Maingano"- 3 lekar av 20 (?) har fungerat som det ska. Alla dessa tre var i samband med nytt filter, stort vattenbyte och vattenberedningsmedel.

    Cyprichromis leptosoma "Utinta"- Har iof bara genomfört en lek, så det skulle kunna vara orutin. Tillsammans med andra misslyckanden misstänker jag dock att även detta beror på koppar.


    Nu har jag fått skriva av mig lite frustration här. Om det finns någon vattentekniker på forumet som vet när rören börjar släppa ifrån sig lite mindre koppar vore jag tacksam. De har som sagt varit igång ett år nu, men jag misstänker att jag kommer att hållas med dessa problem ett bra tag fram över. Att alltid avnända vattenberedningsmedel vid alla vattenbyten är nog ohållbart i längden. Har lite väl många kar för det.


    /Jocke
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av Banderad
    Substratlekare lyckas onekligen (T. eliotti och L. stappersi) att få fram yngel, men munruvare känns inte alls roliga för tillfället.
    Det har nog inte med leksättet att göra utan mer varifrån de kommer. Att malawi- och tanganyikaciklide rär känsliga för just koppar är välkännt.
    Ursprungligen postat av Banderad
    Att alltid avnända vattenberedningsmedel vid alla vattenbyten är nog ohållbart i längden. Har lite väl många kar för det.
    Det går tillverka själv för en mindre peng om jag inte minns fel.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Det har nog inte med leksättet att göra utan mer varifrån de kommer. Att malawi- och tanganyikaciklide rär känsliga för just koppar är välkännt.
      Det går tillverka själv för en mindre peng om jag inte minns fel.
      Eftersom stappersin lyckas så borde det inte ha med endast lokaliteten att göra heller, eftersom det onekligen är en Tanganyikaciklid.

      Någon som har några erfarenheter av att tillverka vattenberedningsmedel själv?

      För övrigt släppte den sista tuggande mainganohonan 15+ yngel alldeles nyss.

      /Jocke

      Kommentar

      • Christian Alfredsson
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 4122

        #4
        Jag har samma problem som du. Har dels filter men öser även i massa vattenberedningsmedel. Köper dem i storpack och på dunk för att kunna förhandla om priset.
        Christian Alfredsson
        http://www.zoopet.com
        http://www.christianalfredsson.com

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Ursprungligen postat av Banderad

          Nu har jag fått skriva av mig lite frustration här. Om det finns någon vattentekniker på forumet som vet när rören börjar släppa ifrån sig lite mindre koppar vore jag tacksam. De har som sagt varit igång ett år nu, men jag misstänker att jag kommer att hållas med dessa problem ett bra tag fram över. Att alltid avnända vattenberedningsmedel vid alla vattenbyten är nog ohållbart i längden. Har lite väl många kar för det.


          /Jocke
          Varför är det ohållbart? Köper du Aqua+ kostar det typ 300 spänn som räcker till 14000 liter. Aquarium münster variant kostar ca 700 kr och räcker till 25000 liter.

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Ursprungligen postat av Banderad
            Copadichromis borleyi- Etablerade vuxna fiskar som har lekt massor av gånger i en kompis lokal. Sväljer efter 3-4 dagar.

            /Jocke
            Borleyi är knepiga att få att leka antingen får man yngel så in i eller så funkar de inte alls. Att de sväljer efter 3 dagar tyder på att äggen inte är befruktade.

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Det kan ju vara annat i vattnet som orsakar problemen oxå.

              Testa att köra något sort vattenbyte o tillsätt askorbinsyra. Det ska tydligen knäcka kloraminer.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Sitter o grunnar lite,,, har du provat att salta ner ett kar o se om det hjälper, om det ökar vitaliteten helt enkelt.
                Axalsalt tabletter är ett kanonsalt, finns att köpa på granngården 100SEK/25 kg.
                Jamenar att det kan ju vara värt o testa.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #9
                  Tack för alla bra ideér, ska testa lite. Tveka inte på att brainstorma lite mer, vill gärna knäcka den här nöten.... Var köper du Aqua+ Albin, varför kan det märket vara så billigt jämfört med alla andra? Saknar det något eller är det bara en märkesfråga? Att salta ner Malawikar vet jag är lugnt för fiskarna. Hur är det med Tanganyika? Det borde fungera med tanke på vattenvärden och så, men men vill gärna inte ta död på en massa fisk...

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 2439

                    #10
                    Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                    Jag har samma problem som du. Har dels filter men öser även i massa vattenberedningsmedel. Köper dem i storpack och på dunk för att kunna förhandla om priset.
                    Christian, (eller någon annan) har du/ni även konstaterat att kullarna blir betydligt större vid användande av vattenberedningsmedel?
                    Läste en artiklel i går om just detta med varför ruvande cikliders romantal minskar med antalet dagar dom tuggar med 50-100 procent.

                    Johan
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Ursprungligen postat av Banderad
                      Tack för alla bra ideér, ska testa lite. Tveka inte på att brainstorma lite mer, vill gärna knäcka den här nöten.... Var köper du Aqua+ Albin, varför kan det märket vara så billigt jämfört med alla andra? Saknar det något eller är det bara en märkesfråga? Att salta ner Malawikar vet jag är lugnt för fiskarna. Hur är det med Tanganyika? Det borde fungera med tanke på vattenvärden och så, men men vill gärna inte ta död på en massa fisk...

                      /Jocke
                      Aqua+ finns i båda stora butiker i Växjö och den är minst lika bra som alla andra medel.

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #12
                        Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                        Jag har samma problem som du. Har dels filter men öser även i massa vattenberedningsmedel. Köper dem i storpack och på dunk för att kunna förhandla om priset.
                        Förresten Christian. Hur ofta byter du din patron? Märkte du stor skillnad när du började med vattenberedningsmedel? Vilket fabrikat använder du? Beställer du vattenberedningsmedel från något särskilt ställe eller köper du det lokalt? Har du också kommunalt vatten? Hur längesedan var det dina vattenrör byttes, samt hur lång sträcka har du dragit? Många frågor där

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • endymion

                          #13
                          Förresten en sak har jag märkt, spola ledningarna ordentligt innan man byter vatten. Jag brukar tvätta ett par filter först innan jag börjar byta.

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            #14
                            Hur bär du dig åt när du tvättar filtret? Bara spola under kran där ledningarna inte är nybytta eller?

                            Spola ur ledningarna brukar jag göra några minuter innan varje byte. Jag försöker även byta med så kallt vatten som möjligt (dock inte bara kallvatten).

                            /Jocke

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              #15
                              Måste säga att det har varit en fantastisk respons i denna tråd. Det bevisar vilken härlig förening vi är medlemmar i för övrigt

                              /Jocke

                              Kommentar

                              Arbetssätt...