Äntligen lokal + kar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #46
    Ursprungligen postat av eraserx
    Jo du får gärna förklara det där med vattenlås! Hur kommer vattnet att få en hävert effekt utav det? Förstår inte alls...

    Vet inte vad ett vatten lås är heller....
    jag försöker att förklara det på tråden automatiskt vatten byte utan att borra i karen.mvh janne

    Kommentar

    • m[A]use^
      Användare
      • december 2005
      • 909

      #47
      Jo jo... Men jag förstår inte hur själva vattenlåset i sig funkar. Pratade med en rörmockare o han visste inte heller...

      Hur fungerar ett vattenlås? Har du någon länk till några? Där jag kan köpa vattenlås?
      Min zoon
      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
      http://www.malawifreaks.se/forum

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #48
        Ursprungligen postat av eraserx
        Jo jo... Men jag förstår inte hur själva vattenlåset i sig funkar. Pratade med en rörmockare o han visste inte heller...

        Hur fungerar ett vattenlås? Har du någon länk till några? Där jag kan köpa vattenlås?
        läste du tråden om automatiska vattenbyte utan att borra.
        ja om du inte förstår så får du väl göra ett litet studiebeök hemma hos mig.ring mig 0734074110.mvh janne

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #49
          Hej,

          Måste säga att dessa vattenlås som Janne har utan att behöva borra hål i akvariumet blev jag klart nyfiken på. Ut i verkstaden och tillverkade en protyp av 16 mm elrör samt lite trädgårdslang. Blev mycket imponerad över hur bra det fungerade.
          Om jag själv skulle fundera på att installera automatiskt vattenbyte så skulle jag garanterat börja och använda en sådan "budget" lösning och inte borra hål i akvariumet.

          Tack Janne.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #50
            Mycket prat och liten verkstad här nu faktiskt!
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #51
              Ursprungligen postat av Robin
              Mycket prat och liten verkstad här nu faktiskt!
              Det är just därför det finns tid att snacka... hade verkstaden varit stor hade det inte alls funnits tid =)
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #52
                Ursprungligen postat av deelay
                Det är just därför det finns tid att snacka... hade verkstaden varit stor hade det inte alls funnits tid =)
                Haha! Ja det förstås!
                Är det verkligen så stor grej det där med lokal? Det är väl bara att ställa dit karen och köra igång alltihop? Det hade jag gjort.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • m[A]use^
                  Användare
                  • december 2005
                  • 909

                  #53
                  Ok, det lugnar mig en del... Men ändå kanske åka till Janne å hälsa på det skadar inte me lite kött på benen...

                  Ringer dig efter nyår janne.... Tjo tjo
                  Min zoon
                  -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                  Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                  http://www.malawifreaks.se/forum

                  Kommentar

                  • m[A]use^
                    Användare
                    • december 2005
                    • 909

                    #54
                    Har bestämt mig för hur jag ska köra... Blir grundavlopp 50mm o avloppsrör till karen 32mm. Vattenpåfyllningen tar ja när det blir dags... Ska börja me å måla om lokalen så det blir fräscht...
                    Min zoon
                    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                    http://www.malawifreaks.se/forum

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 3111

                      #55
                      Ursprungligen postat av eraserx
                      Har bestämt mig för hur jag ska köra... Blir grundavlopp 50mm o avloppsrör till karen 32mm. Vattenpåfyllningen tar ja när det blir dags... Ska börja me å måla om lokalen så det blir fräscht...

                      se till att ha bra lutning på avloppet om det är långt till golvbrunnen, annars hinner aldrig 50 avloppet svälja det 32 rören skickar ut........ vid fullt flås på vattnet altså, det är ju inga problem om man har 2 meter till golvbrunnen då blir det ju inget motstånd i avloppet alls.......
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #56
                        Ursprungligen postat av Robin
                        Är det verkligen så stor grej det där med lokal? Det är väl bara att ställa dit karen och köra igång alltihop? Det hade jag gjort.
                        Hmm. Gör du på ditt sätt så gör jag på mitt sätt - och så kan jag möjligen kila förbi och hjälpa dig med femtimmarspassen i vattenbyte, efter att jag matat, flyttat yngel, satt några firrar till lek samt hunnit studera vad jag nu vill studera (och även hunnit byta vatten under tiden).

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #57
                          Ursprungligen postat av eraserx
                          Jo jo... Men jag förstår inte hur själva vattenlåset i sig funkar. Pratade med en rörmockare o han visste inte heller...

                          Hur fungerar ett vattenlås? Har du någon länk till några? Där jag kan köpa vattenlås?
                          Ett vattenlås fungerar enligt principen kommunicerande kärl. Tänk dig att du har två hinkar med vatten, och en av hinkarna står lite lägre än den andra. Ta sedan en slang och fyll med vatten, sätt den sedan så att båda ändarna är nere i varsin hink. Viktigt att det inte är någon luft i slangen. Fyll sedan på vatten i den hinken som står högst. Vad händer? Vattnet i den lägre hinken kommer rätt snabbt att rinna över - men vattennivån i den övre hinken förblir oförändrad.

                          Jannes vattenlås funkar på exakt samma sätt, fast där är akvariet en av "hinkarna" och elröret den andra "hinken". När du byter vatten använder du delvis samma princip, fast utan det ena kärlet - du tar ju en slang och suger i den, vattnet sugs upp över kanten på akvariet och rinner ut. Alldeles utan hål i akvariet. Om du kör med en kortare slang och en hink, sätter slangen i hinken och låter den fyllas, så svämmar den över. Vattennivån i akvariet kommer att sträva efter att lägga sig på samma nivå som vattennivån i hinken. Lyfter du den fulla hinken en bit över akvariet, och slangen fortfarande är i, så kommer vattnet att rinna tillbaks till akvariet. Vattennivåerna i akvariet och hinken "kommunicerar" - trots att slangen går upp en bit över vattennivån.

                          Vet inte om det blev klarare, ett studiebesök hos Janne är hur som helst alldeles rätt!!

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Perikles
                            Användare
                            • december 2005
                            • 658

                            #58
                            Detta med att byta vatten i en massa burkar samtidigt, det förutsätter att man har ett avlopp som orkar svälja en hel del vatten. Jag har inte, det svämmer över vid vattenbyte på högt belägna akvarium. Jag har min fiskverkstad i källaren i mitt eget hus.
                            Kolla avloppet först.
                            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                            Cicero (106-43 f.kr)

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #59
                              Ursprungligen postat av Perikles
                              Detta med att byta vatten i en massa burkar samtidigt, det förutsätter att man har ett avlopp som orkar svälja en hel del vatten. Jag har inte, det svämmer över vid vattenbyte på högt belägna akvarium. Jag har min fiskverkstad i källaren i mitt eget hus.
                              Kolla avloppet först.
                              ja det är klart om man brukar få stopp i sna avlopp spelar det nog ingen roll vilka olika vatten bytarsystem man har, det blir stopp ändå.
                              men med det systemet jag visade så har det inte med hur många baljor man kopplar till.
                              för det enda som i princip är viktigt det är hur mycket tryck du har i ledningen och hur mycket vatten det ger, (nu känns det som när man gick på brandskolan i revinge).
                              så kan brunnen svälja det som kommer i inkommande ledning, så går det bra.mvh janne

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • november 2005
                                • 3217

                                #60
                                [QUOTE=malawijanne]ja det är klart om man brukar få stopp i sna avlopp spelar det nog ingen roll vilka olika vatten bytarsystem man har, det blir stopp ändå.
                                men med det systemet jag visade så har det inte med hur många baljor man kopplar till.
                                för det enda som i princip är viktigt det är hur mycket tryck du har i ledningen och hur mycket vatten det ger, (nu känns det som när man gick på brandskolan i revinge).
                                så kan brunnen svälja det som kommer i inkommande ledning, så går det bra.mvh janne[/QUOTE
                                jag skulle till och med påstå att om man använder mitt vattensytem, så rinner det mindre vatten i brunnen.
                                än om man tex slangar ut från ett akvarium som står 2 meter upp i luften, med en rätt så grov slang, då kan jag tänka mig att brunnen inte mäktar med och vattnet rinner ut.
                                men självklart andvänder du en havtums slang så går det bra att slanga ut det,
                                men vem orkar stå ch vänta på det. mvh janne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...