Inredningstråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malplacerad
    Användare
    • maj 2005
    • 877

    Ursprungligen postat av choffe
    tack va tycker du va snyggast då?
    Rampen längst bak tilltalar mig mest.
    ||||

    Kommentar

    • Jeppe
      Användare
      • oktober 2005
      • 409

      Mm då syns inredningen bäst
      540 Troffar, Callochromis ect
      100 sydamerica, dvärgar
      120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
      40 tomt

      Qui dormit, non peccat

      Kommentar

      • Mikael_S
        Användare
        • maj 2006
        • 246

        Då blir det inte framrutan lika full med alger.
        Mvh Mikael Schöllin

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          Hmm. Smaken är som baken - jag är gladast för att ha rampen långt fram. Bakgrunden blir lite mystiskt dunkel och jag tänker på att "vad som helst kan dyka upp där". Skapar skuggor som gör karet mer levande, enligt min åsikt. Ljuset långt bak gör att karet ser "plattare" ut, tycker jag. Plus att man missar färgen på firrarna. Men, men - det är en klar smaksak. Karet ser verkligt trevligt ut nu i allafall!!

          Fast ett "men" till har jag... *skratt* Vet inte vad du har bakom bakrutan, Choffe? När vattnet klarnar kommer den att synas mer. Ett enkelt/billigt sätt att få en ok bakgrund är att ta lite tjockare papper (skyddspapper till målning funkar bra) och klippa ut en bit som är lite större än bakrutan. Sedan knycklar man ihop papperet kraftigt och vecklar ut det igen. Sätter man detta papper bakom bakrutan så ser det någorlunda ut som en stor klippa. Vill man trixa lite extra köper man en/ett par burkar mörk/svart sprayfärg och sprayar på från sidorna så att det bildas extra skuggor.

          Bra jobbat, Choffe!! Fastna nu inte för mycket i inredning så du river ut karet och börjar om!! *skratt*

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            Då lägger ja in nästa debatt bild. Mitt 540 SA-kar inbyggt i väggen.
            Försökt få fisk i "alla nivåer". Nederst - jordätare, mitten Discus samt överst vinkeltetror.
            Har inte labbat med sten utan med rötter. Försökt flytta fokus till högra delen.
            Dessutom har hag monterat en ramp med ett Marine-glo längst bak som belyser den svarta bakgrunden för att förstärka djupet.

            Vad tycker ni???
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Mikael_S
              Användare
              • maj 2006
              • 246

              Snygg sammansättning av fiskar

              Visst blev det ett stort djup i karet. Är det en pappersbakgrund du har, eller är det målat.

              Tycker att det blev ruskigt bra med djupet. Det känns som att man tittar under vattnet i en riktig sjö men man ser bara en bit framför sig pga av vattnet.. Iaf högst upp på sidorna av karet.

              Mkt snyggt
              Senast redigerad av Mikael_S; 24 juni 2006, 10:59.
              Mvh Mikael Schöllin

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                LN,
                schysst kar, helt klart. Gillar just det där med fisk i alla vattenlager, är också en grundpelare i hempristävlingar - var man än kollar i karet ska det kunna vara fart/rörelse.

                Har inte mycket kritik att komma med, gillar indelningen av karet i två halvor med sand emellan. Det som slår mig spontant (även om jag vet att jordätarna möblerar om det) är att linjen med sand kunde förstärkas med. Flytta sanden vid framrutan så att du får en jämn sluttning som är högst till vänster och precis som den är nu till höger. Kommer att förstärka intrycket av lite grundare vatten till vänster och djupare vatten till höger.

                Ingen pejl på hur det skulle bli, men du kan också testa att sätta i en spegel som bakgrund på höger sida. Dölj kanten på spegeln med en smal rot eller se på något sätt till att kanten inte är rak och jämn. Vinkla den svagt åt vänster eller höger så man inte ser nunan när man kollar in i karet. Med lite flyt så ger spegeln intrycket att vattnet fortsätter någon meter in på högersidan och att det hänger ytterligare rötter där.

                Skoj att experimentera med ljus också. Hur många rör är det över karet? 2 eller 3? Det blåa längst bak tycker jag ger en lite spöklik effekt som jag inte helt gillar - har du provat med det blå röret längst fram? I mitt Tanganyika sitter de längst fram, och det har gjort att det knappt syns att jag har blå rör i karet - annat än i firrarnas färger.

                Nå - ta absolut inte mina ord som något allvarligt, men det var mina funderingar.

                Hilsen,

                P
                Senast redigerad av PatrikMalmo; 24 juni 2006, 14:15.
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Lutt
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 1919

                  en bild på mitt ca/sa yngelkar

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    Tack Micke o Patrik
                    Bakrutan och sidorna är svartmålade.
                    Har provat spegel utan gott resultat med jag ska testa igen Patrik.
                    Ska även prova med att finta horisonten genom att limma sand på en skiva och luta den snett. Placera den mellan växter och rötter.
                    Har fem stora jordätare som i princip flyttar all sand inom 48 timmar i byttan.
                    En klar fördel är att jag aldrig behöver slamsuga botten trotts att i vissa perioder matar jag kopiöst i karet. Men det tråkiga är att allt jag formar i sanden är helt utraderat på två dar.
                    Har provat att ha blått fram i karet men tyvärr uppfattas vattnet då som mycket mera skitigt.
                    Just nu har jag tre rör på. Ett rött ett vitt o ett blått.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Prayerman
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 1314

                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Hmm. Smaken är som baken - jag är gladast för att ha rampen långt fram. Bakgrunden blir lite mystiskt dunkel och jag tänker på att "vad som helst kan dyka upp där". Skapar skuggor som gör karet mer levande, enligt min åsikt. Ljuset långt bak gör att karet ser "plattare" ut, tycker jag. Plus att man missar färgen på firrarna. Men, men - det är en klar smaksak. Karet ser verkligt trevligt ut nu i allafall!!

                      P
                      Får instämma. Sen har jag hellre alger på framrutan än bakrutan eftersom det är bra mycket lättare att göra rent.
                      Tomas Wallengren
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                      Kommentar

                      • malplacerad
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 877

                        Tipsa på.

                        Denna tråd är jättebra, måga tips och ideér luftas.
                        Har nu fått för mig att försöka snygga till mitt slitna kar med en smakfull inredning efter att tråden inspirerat mig.

                        Det jag har att leka med är följande:
                        Gråsten: c:a 20 kilo i olika storlekar.
                        Blästersand c:a 30kilo
                        Grus 1-2mm c:a 20 kilo. använder inget av gruset just nu
                        Rötter i diverse form och storlek. 2 större bitar runt 40cm långa samt 3 mindre
                        4 crinum lökar
                        1 stor ful kruka =)
                        2 lysrör 1powerglo 1aquaglo

                        Lägger upp en bild på hur det ser ut nu, bilden är lite mörk pga klen akvariebelysning.
                        Vad kan jag göra för att förbättra karet?
                        ||||

                        Kommentar

                        • Lutt
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 1919

                          intressant kar du har malplacerad...ska köpa till lite mer växter bla flytväxter och i med mer sten å rötter

                          Kommentar

                          • Micke H
                            NCS Medlem
                            • oktober 2003
                            • 144

                            Inredning

                            Hejsan

                            Här kommer en bild på mitt 225 liters akvarium där jag har köpt en spot från Ikea
                            som jag satt precis ovanför akvariet på väggen. Rampen har jag väldigt långt fram
                            Jag har innerpumpen så att ytan rör sig en hel del och då får man en ganska läcker effekt i vattnet från spoten.

                            Micke
                            540 liter +222 +222 +100

                            Kommentar

                            • Micke H
                              NCS Medlem
                              • oktober 2003
                              • 144

                              stora akvariet

                              Här kommer en halvtaskig bild med massor av reflexer men ni kanske ser ändå

                              Micke
                              540 liter +222 +222 +100

                              Kommentar

                              • malplacerad
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 877

                                Micke H hur stark är spotten?
                                Trevliga kar du har =)
                                ||||

                                Kommentar

                                Arbetssätt...