Varför används doppvärmare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nojj
    Användare
    • oktober 2005
    • 90

    Varför används doppvärmare?

    Varför har folk värmare i sina kar?

    Jo jag vet att det är en provocerande fråga, men det är med mening, jag vill dels få svar på en del funderingar och dels väcka eftertanke, jag tror nämligen att många har en värmare bara för att de är vana vid det, "alla" har en.

    De nackdelar jag ser med en värmare: först och främst risken för att den ska gå sönder och koka fiskarna. Ju större och äldre värmare, ju större risk, right?
    De flesta av oss som har sina kar i hemmet har väl knappast för kall innetemperatur för att hålla firrarna. Ja självklart om du har 19 grader hemma bör du ha en värmare, men om du har 23-25?
    I det sistnämnda fallet tycker jag att risken överstiger den marginella nyttan med en värmare för en grad eller två.
    Dessutom höjer du fiskarnas ämnesomsättning, de käkar mer, blir mer aggressiva och skitar ner mer. Personligen har jag hellre lite mer växter, lite lägre temperatur och lite lägre "snurr" i karet, jag tror det ger en bättre balans.
    Sen kostar de ju pengar med. Varför köpa nåt man inte behöver?

    Fördelar: vete fan. Du kan kanske mixtra med temperaturen om du har sjukdom eller yngel i karet eller av andra orsaker. Men för den dagliga driften ser jag inga större fördelar?
    Det måste ju finnas några bra orsaker, så lär mig!

    //John
    //John

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Jag bor i en källare där det ibland kan vara svinkallt så jag tror inte vattentemperaturen går över 20 om jag inte har en doppvärmare så för mig är det solklart.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Det är inte många som har 23-25 grader i hemmet... snarare runt 20-21 vilket ger en en låg temp i burken, att hålla tes malawi i 26-27 grader ökar deras ämnesomsättning vilket skapar mindre "feta" fiskar, många fiskar man ser har onormala kroppar fär deras art pga för mycket mat i för låg temp tex. Resonemanget att man har det för att man är van att ha det låter ju lite skruvat tycker jag, ungefär som att det vore fel att ha det vilket det knappast är. Du skulle öveleva utan problem om du hade 16grader hemma men jag tippar på att du har element... kanske bara för att du e van vid det, vem vet.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Nojj
        Användare
        • oktober 2005
        • 90

        #4
        Tja, det där med hur många som har varmt hemma kan jag inte svara på, men det är inte det som är frågan. Jag kan ju också, som jag skrev i den första posten, räkna ut att det behövs om man har det kallt hemma.
        Men som jag skrev så OM man har det, vad finns det då för fördelar?
        //John

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474

        Kommentar

        • jarinen
          Användare
          • april 2003
          • 1888

          #5
          Fördelar : man kan välja ciklider som vill ha varmt tropiskt vatten.

          Nackdelar: den måste oftast stängas av om man gör större vattenbyten.

          Doppvärmare kan gå sönder, ytterfilter kan börja läcka, ciklider kan hoppa ur karet, algskrapor kan repa rutan om man har otur.... förstår inte riktigt...

          Köp en ordentlig jäger värmare och torrkör den aldrig, då ska det nog mycket till om den ska haverera.

          Mvh Jari

          Kommentar

          • Laesk
            Användare
            • februari 2004
            • 2447

            #6
            Ursprungligen postat av Nojj
            Sen kostar de ju pengar med. Varför köpa nåt man inte behöver?
            //John

            Nu är du nog lite väl nojjig... sen, du ska inte hålla på med en hobby som du inte har råd med.


            Här i mitt datarum har jag ett 500 å ett 720, i 500:at har jag värmare som värmer till 26grader (malawi) Sen värms rummet upp lite av datorn me, så i 720 karet har jag ingen värmare. (heltäckande ramp me som håller tebax värmen lite) - - 25grader!

            För å slippa missöden kan man ju köpa "märkesdoppvärmare" me!
            Lennart "Laesk" Axelsson
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

            With CANON you can!

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Ursprungligen postat av Nojj
              Varför har folk värmare i sina kar?
              Inte vet jag. Jag har normalt sett inte värmare i mina kar - enligt min mening väger risken helt klart upp nyttan. Med belysning ligger akvarierna i rumstemperatur lätt på 24-27 grader, och pga pumparna sjunker det aldrig under 20 på natten, och det har inga fiskar problem med. Rummet håller 18-22 grader.

              Enda gången jag kan köra värmare är när jag försöker odla nåt, en del arter kan behöva få värmen uppdragen ibland för att komma igång, plus att ynglen växer bättre i varmare vatten.

              Kommentar

              • Nojj
                Användare
                • oktober 2005
                • 90

                #8
                Ursprungligen postat av Laesk
                Nu är du nog lite väl nojjig... sen, du ska inte hålla på med en hobby som du inte har råd med.


                Här i mitt datarum har jag ett 500 å ett 720, i 500:at har jag värmare som värmer till 26grader (malawi) Sen värms rummet upp lite av datorn me, så i 720 karet har jag ingen värmare. (heltäckande ramp me som håller tebax värmen lite) - - 25grader!

                För å slippa missöden kan man ju köpa "märkesdoppvärmare" me!

                Eh, jag har väl råd att lägga några hundra på en doppvärmare, men varför, om det inte är någon nytta med det? =)

                @jarinen jag har ingen värmare i mitt kar just nu, och inte heller Laesk eller Mike. Vi håller alla ciklider, utan värmare. Varför ska jag då ta en, i mitt tycke *ONÖDIG* risk? Det är just det som är grejen - jag kan inte på något sätt komma runt risken med att ett kar läcker, för det är nödvändigt med ett kar. Jag måste ha ett filter, fiskar osv. De riskerna kan jag bara försöka minimera, men inte helt undvika. Jag hävdar att i vissa fall är en värmare inte nödvändig, och jag ser ingen egentlig fördel med att ha en.

                Jag har fortfarande inte hittat något som talar för att ha en värmare då rummet och lampor osv håller temperaturen uppe. Risk vs. Reward helt enkelt.
                //John

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Nojj!
                  Märker du ingen skillnad så behöver du ju inte ha en värmare... ganska enkelt. Jag märker en viss skillnad på mina fiskar(malawi) när dom går i 23 grader mot 27 och i mitt fall så föredrar jag lite action och att kunna mata lite mer utan att få feta fiskar plus att jag inte har växter i burken.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Björn
                    Användare
                    • april 2002
                    • 787

                    #10
                    Jag förstår inte frågan..

                    Naturligtvis finns det ingen anledning att ha en värmare, vars uppgift är att värma upp vattnet, om du inte anser att vattnet behöver vara varmare.

                    Av precis samma anledning är våra element här hemma alltid avstängda, vi har det tillräckligt varmt utan.

                    Ursäkta min franska, men om jag inte missat något vässentligt i tråden så tycker jag hela frågeställningen verkar rätt korkad.

                    Mvh
                    Björn
                    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                    Kommentar

                    • jarinen
                      Användare
                      • april 2003
                      • 1888

                      #11
                      Håller egentligen med dig, men jag köper inte att du ändå försöker generalisera. Har jag tåliga CA ciklider så brukar jag aldrig ha doppvärmare, det är skönt med en mindre pryl i karet. Jag kanske får en medeltemp runt 24c om jag kör utan och min erfarenhet av ex. Uaru amph är att de är inte så roligt att ha i den tempen, rent av riskabelt! En högre temp får en del kinkiga ciklider att må bättre i och med att parasiter o dylikt verkar ha svårare att få fäste på fisken.

                      Det diskuteras ju huruvida Discus skall hållas i så varmt vatten som är vanligast men jag tror det blir betydligt svårare att ha att göra med en Discus om den går i ex 24c. Tänker inte prova.


                      Mvh Jari

                      Kommentar

                      • Buckshot
                        Användare
                        • april 2002
                        • 244

                        #12
                        Jag har inte använt doppvärmare på åratal.
                        Akvarietempen går aldrig under 24 grader.
                        Tempen i lägenheten ligger på 20-21 vintertid men pumparna och metallhalogenen räcker tydligen till som värme.
                        Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

                        Kommentar

                        • deathdealer
                          Användare
                          • augusti 2004
                          • 1639

                          #13
                          oj då *asg*
                          Först - det med temperaturen hemma....25-28 grader har INGEN friska människa hemma, och det är väl om jag inte missminner mig den temp fisken trivs bäst i?
                          Nackdelar ser jag inga, för dels så "ger" du ditt hus/lägenhet värme med karet = element, och inte tvärtom (detta var IRONI)!

                          Grejen är väl fullständigt naturlig, vill man ha, så köper man doppvärmare, och att olyckan skulle vara framme, är väl inte större än att akvariet spricker, fisken blir sjuk osv osv.

                          Men att tropiska fiskar inte mår bra av värme, och för att det hela ska gå lättare....så är det väl så att man tagit fram denna produkt till de som inte bor i tropikerna eller har en Malawisjö runt knuten!

                          DD
                          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                          Kommentar

                          • Laesk
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 2447

                            #14
                            Ursprungligen postat av Björn
                            Ursäkta min franska, men om jag inte missat något vässentligt i tråden så tycker jag hela frågeställningen verkar rätt korkad.
                            Mvh
                            Björn
                            Kunde inte sagt de bättre själv!
                            Lennart "Laesk" Axelsson
                            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                            With CANON you can!

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              Upp till var och en. Under en oherrans massa år har jag struntat stort stycke i doppvärmare eftersom jag kört mer eller mindre växtkar där firrarna ofta varit ytlevande och därmed trivs med de små temperaturförändringar som det blir utan värmare. Ljuset och pumparna tillsammans med temperaturen i bostaden har gett tillräckligt med värme (landat på mellan 20-25 grader beroende på kar och placering). För övrigt är det förvånansvärt många firrar från regnskogsförhållanden som inte ens naturligt går i värme över 21-22 grader max.

                              Idag har jag frångått min princip och har EN värmare - i Tanganyikakaret. Även vid vattenbyten är den under vatten, då jag fyller på och tappar ur samtidigt. Tror inte den slits så mycket då den är lite overkill för karet. Annars gör jag som Mike, om det är någon firre jag vill odla kan jag använda en värmare, likaså till en del yngel. Annars inte.

                              Tycker du att temperaturen är ok i dina kar utan värmare - kör på det.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...