Stigande pH! Varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke M
    Användare
    • november 2006
    • 116

    Stigande pH! Varför?

    Jag har ett 720l som gått 2-3 månader nu. Jag vill hålla ett pH på 6-6,5 och försöker uppnå det på följande sätt: en liten powerhead som filtrerar torvgranulat, knappt en liter bara. Mycket rötter, eklöv som täcker ca 30-50% av botten samt Amtra ekbarkextrakt tillsatt i vattnet. Ekbarkextraktet sänker ju pH:t väldigt effektivt, men problemet är att det inom ett par dygn börjar stiga igen! Jag har ökat och ökat doseringen av ekbarkextrakt till den grad att jag nu knappt vågar hälla i mer utan att fråga "experterna" om vad tusan det är frågan om i min burk. Enligt dunken har jag nu sakta doserat upp till vad som rekomenderas i 3000l vatten, dvs 150ml.

    Efter vattenbyte och tillsatt extrakt har jag ett pH på 6,5, men efter en vecka är det uppe i 7,0 igen, varje vecka. Kranvattnet är på 7,8.

    Det finns inget kalkhaltigt i vattnet så jag fattar inte vad som händer. Bottenmaterialet är Rådasand, inga andra stenar finns.
    Karbonathårdheten (KH) ligger stadigt på 3-4.
    Tillsätter vattenberedningsmedel (aquasafe eller JBL) vid delvattenbytena (15-20% varje vecka).
    Samt PMDD, KN03 och KH2PO4. Plus Tropica plantnäring (fd mastergrow). Doserar relativt svagt.

    En teori är ju att växterna, som får bra med näring, men inget tillsatt koldioxid, förbrukar koldioxiden i vattnet, vilket ju höjer pH om KH är konstant. Men det verkar väl lite långsökt. Det växer visserligen väldigt bra, men så väldigt tätplanterat är det inte.
    Har heller ingen storm på ytan som borde driva ut koldioxiden, men idag riktade jag ner strilröret så det bara rör sig väldigt lite vid ytan.

    Nån som har någon teori om varför pH:t ständigt stiger? Tacksam för alla svar.

    Mvh Micke
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Så länge KH (eller alkaliniteten) inte är "förbrukad" kommer pH att landa i en balans med KH och koldioxiden. Sök på "karbonatsystemet" så kanske du får några bra träffar, det är det som bestämmer pH (om det finns karbonater kvar i vattnet). För att få ner pH:t ytterligare måste KH ner ännu mer. Det är svårt att få ett stabilt pH under 7, men med torv kan det funka. Generellt finns tyvärr inga råd om vilken torv man ska köra med - en del torv ger ruggigt bra pH-sänkning medans annan torv knappt gör något alls. Man får testa sig fram med den torv man har. Ett enkelt torvtest är att lägga en näve torv i ett glas med osmosvatten. Efter ett dygn ska pH ligga mycket lågt, mellan 4-5 ungefär. Ta sedan ur torven och lufta vattnet - om pH inte stiger är torven bra.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • tezz
      Användare
      • februari 2006
      • 1069

      #3
      Kokar du vattnet försvinner hårdheten sen fins det ph- till pol har själv använt det men var försiktig i såfall

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Om du nu verkligen vill ha ph på 6-6,5 och inte lyckas med extrakt så kan du köra med fosforsyra. Köper du på Apotetekt 1 liter ca 100 kr. Ph sänkare för ett helt liv
        Späd syran 1/20. Droppa i lösningen och börja sakteliga justera ner ph. Du kan se till att vattnet förblir stabilt genom att till att börja med slå i ett par teskedar bikarbonat. Växterna blir dessutom glada åt den extra tillgången på kol. Jag kör så i ett kar och det funkar kanon, har loggat ph över dygnet och det är hur stabilt som helst.
        Börja hela processen med ett 50% igt vattemnbyte. Mitt vatten håller sig förvånadsvärt stabilt även vid vattenbytena behöver bara komplettera med lite bikarbonat och syralösning.
        Men mitt kranvatten har Kh på 3 vilket är riktigt lågt. Har man ett hårdare kranvatten så kan man få problem med svängande ph om man inte har ett separat vattenberednings kärl där du kan förbereda vattnet som ska i akvariet.

        Det låter däremot lågt att du har ett ph i kranvattnet på 7,8. Vattenverken vill ligga över 8 för att minska korrosion och materialsläpp på vattenledningarna. Har du ett ph på 7,5 och under så kommer koppardetaljerna i vattensystemet att käkas upp betydligt snabbare än "normalt". I mitt förra hus hade jag egen brunn med ph 7,0 och där kunde man bryta av kranarna redan efter 5år.
        Senast redigerad av LN; 20 februari 2007, 14:04.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Micke M
          Användare
          • november 2006
          • 116

          #5
          Det sägs att Västeråsvattnet ligger runt 8,2. Det sägs även att vattenverket släpper ut mycket kemikalier på Måndagar, som sedan avtar och vattnet blir mer "akvarievänligt" i slutet på veckan. 7,8 har jag fått fram på Söndag eftermiddag, då jag brukar byta vatten. Just nu, tisdag eftermiddag visar det 8,0 i kran.

          Igår kväll tillsatte jag ytterligare 20ml ekbarkextrakt och kom då ner i 6,2. Nu, snart ett dygn efter, ligger det på 6,7 igen. Så att byta från Fluvals torv till Akvavitals torvgranulat samt rikta ner strilröret gjorde ingen skillnad än iallafall. Men jag har på tok för lite torv med.

          Kan ett litet co2 system hjälpa mig att hålla ett konstant lågt pH tro? Eller är det bättre att lägga pengarna på ett till ytterfilter och enbart köra torv där? Har dock inte riktigt plats för det...

          För några år sedan körde jag ett 100l med pH runt 6, enbart med torv och rötter. Då hade jag visserligen en hel torvbotten... Kanske ska fixa det i stora burken med.... Blir så förbannat jobbigt att göra rent å byta torv bara.

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • februari 2006
            • 1069

            #6
            Ursprungligen postat av Micke M
            Det sägs att Västeråsvattnet ligger runt 8,2. Det sägs även att vattenverket släpper ut mycket kemikalier på Måndagar, som sedan avtar och vattnet blir mer "akvarievänligt" i slutet på veckan. 7,8 har jag fått fram på Söndag eftermiddag, då jag brukar byta vatten. Just nu, tisdag eftermiddag visar det 8,0 i kran.

            Igår kväll tillsatte jag ytterligare 20ml ekbarkextrakt och kom då ner i 6,2. Nu, snart ett dygn efter, ligger det på 6,7 igen. Så att byta från Fluvals torv till Akvavitals torvgranulat samt rikta ner strilröret gjorde ingen skillnad än iallafall. Men jag har på tok för lite torv med.

            Kan ett litet co2 system hjälpa mig att hålla ett konstant lågt pH tro? Eller är det bättre att lägga pengarna på ett till ytterfilter och enbart köra torv där? Har dock inte riktigt plats för det...

            För några år sedan körde jag ett 100l med pH runt 6, enbart med torv och rötter. Då hade jag visserligen en hel torvbotten... Kanske ska fixa det i stora burken med.... Blir så förbannat jobbigt att göra rent å byta torv bara.
            Co2 hjälper säkert slog en gång i 1l kolsyrat vatten i ett 720l för att kolla bufrings förmågan det föll från 8,3-7,3 men steg ej tillbaka till 8,3 alltså mitt vatten var för mjukt så du bör kunna styra hårdheten med co2 men akta så du inte kväver fisken

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              En schysst CO2-anläggning kan du hålla pH:t nere med. Annars är fosforsyra, som LN nämner, ett bra "trick". Har du inte plats till ett ytterfilter med torv kan du testa med en torvstrumpa - en hel (eller kapad) nylonstrumpa som man fyller med torv och låter ligga i karet. Inte särdeles snyggt, men funkar.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                TESTA MED ETT ANNAT MÄT-KIT!

                Kiten har en begränsad hållbarhet. Dessutom, använder du nån form av stickor, så kan jag i stort sett garantera att de visar kraftigt fel - testa ett dropp-test istället, de är betydligt bättre (fast fortfarande inte mer än att felmarginalen är 0.5 enheter eller så, och de har också begränsad hållbarhet).

                Det enda andra alternativet är att, jo, du har nåt kalkhaltigt material i akvariet. Om pH stabiliserar sig på 7.5 så är det en stark indikation på att du har kalk i akvariet.

                Kommentar

                • Micke M
                  Användare
                  • november 2006
                  • 116

                  #9
                  Jag kör med digital pH penna som är nykalibrerad så den bör visa rätt, men har även ett färskt JBL dropptest som ger samma resultat.

                  Jag tycker också allt tyder på kalk i karet. Men kan inte komma på vad det skulle vara.

                  Här är ALLA ingridienser:
                  #Botten består av 3 sorters sand, Råda sand 0,8-1,2 mm, Råda sand 0,4-0,8 mm och svart råda sand 0,2-1,5 mm.
                  #Bakgrund, aquarock rot.
                  #Lite frigolit under bakgrunden.
                  #JBLs "liggunderlag" i botten.
                  #Gamla "mangrove" rötter.
                  #En stor ny rot, lite skeptisk till vad det är då jag tycker den känns lite för "färsk" för att säljas som akvarierot. Den liksom mjuknar lite på ytan, och skrapar man kommer ett ljusare trä fram. Dock köpt för 650kr på akvarieaffär så den ska väl funka, och fiskarna mår ju bra.
                  #1 nergrävd liten skifferplatta och 1 liten grå natursten, med svart plastbuntband , för att hålla ner roten som flöt i början. Naturstenen har droppats med ettika innan den lades i för att säkerställa att den inte är kalkhaltig.
                  #Torv(granulat), bara knappt en liter dock, i plstbehållare med liten powerhead.
                  #1 liten BTN modul, som också hålls nere av små nergrävda skifferplattor
                  #Växter, några med medföljande "blyband" som sänken.
                  #4 st kokosnöthalvor.
                  #Eklöv på botten.

                  Tillsatt i vattnet:
                  #Totalt 180ml Amtra ekbarkextrakt
                  #Aquasafe
                  #kan finnas kvar lite SERA fishtamin som jag droppade i för några veckor sen.
                  #PMDD och tropicas växtnäring. Några bottengödningstabletter.

                  Teknik:
                  #Eheim 2080 pro3 med orginalslangar etc, fylld med
                  Ehfimech 4l, Eheim Substrat pro 8l, samt filtermattor.
                  #Hydorvärmare kopplad på ytterfilterslang.

                  #fisk.

                  Såvitt jag vet innehåller inget av detta kalk. Den finaste rådan är ju dock lite ljusare än 0,8-1,2 rådan.... Men inte är den kalkhaltig?

                  Angående fosforsyra, varför skulle inte pH:t stiga med det? Ekbarkextraktet jag kör med sänker ju enkelt pH:t, problemet är att det sedan stiger igen.

                  Mvh Micke
                  Senast redigerad av Micke M; 21 februari 2007, 22:00.

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    OK, då kör vi...

                    Först av allt, jag skulle tippa detta är skurken:
                    "1 liten grå natursten"

                    Alternativt har du skalrester i rådan. Rådasand i sig innehåller inte kalk, det är kiselsand, men den kan tänkas innehålla skalrester, och de är av kalk. Inget av det andra du listar borde vara pH-aktivt (om du inte har en hemmagjord bakgrund med husfix eller nåt sånt).

                    Nästa: Att koka vattnet hjälper inte ett dugg. Det går inte att permanent ändra KH på det sättet tyvärr.

                    Amtra ekbarksextrakt och fosforsyra är drar ned pH plus att de buffrar pH't vid det läge du ställer in.

                    Men de kan inte heller hålla emot om det finns kalk i karet. Har man kalk i karet får man pH 7.5 och vad-det-nu-blir för hårdhet vid det pH't, oavsett vilka syror man använder för att ställa in pH't. Det är alltså där du måste nysta, och med lite tur så är det din lilla grå sten som är boven - då är det ju rätt lättfixat. Är det skalrester i rådan (titta om du kan se vita platta korn) är det förstås lite värre, då får du nog antingen byta sand eller investera i en CO2 anläggning om du vill dra ned pHt'.

                    Kommentar

                    • Micke M
                      Användare
                      • november 2006
                      • 116

                      #11
                      Snäckskal! En tanke slog mig plötsligt. Jag har fått en snigelinvasion utan like. Plockar dem så fort jag kan men hinner inte med. Ska köpa några snigelfällor så snart jag hittar dem. Är även dessa sniglars skal kalkhaltiga?

                      Hittar nämligen inget i rådan som ser ut att vara snäckskal.
                      Den lilla grå stenen tror jag inte är kalkhaltig. Men ska ta upp den ändå ifall att. Hoppas inte roten flyter bara, då har jag trubbel Stenen håller ju ner den nu.

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Ah... snäckor. Deras skal är mestadels kalk, så där ligger det något. De snäckor jag har haft i lägre pH får tunna skal, när man plockar dem krossas de ofta. Testa och plocka några. Döda snäckors skal kan nästan se genomskinliga ut när de fått ligga ett tag i surare vatten. Innebär att skalen sakta men säkert löses upp.

                        Har testat JBL:s snigelfälla, men tyckte inte den var någon höjdare. Betydligt enklare att samla upp dem med ett salladsblad eller en liten bit äpple. Låt det ligga på botten en stund, snäckorna kommer att samlas där.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #13
                          Fast snäckor som växer till sig i karet tillför inget kalk, utan har bara det med sig som redan finns där, dvs det är inte de som buffrar pH't...
                          Man kan tillochmed använda dem för att exportera kalk ur akvariet, genom att samla in och göra sig av med snäckor.

                          Att du över huvud taget har snäckor tyder på att du har kalk i akvariet, annars tål de inte låga pH'n.

                          Hmm.... Skifferplattorna, vad är det för färg på dem? Är de svarta?

                          Kommentar

                          • Micke M
                            Användare
                            • november 2006
                            • 116

                            #14
                            Japp, de är svarta, eller mörkgråa, svarta i vatten.
                            Min första teori, att växterna förbrukar för mycket koldioxid tack vare bra gödning, är det för långsökt? Har nämligen aldrig använt PMDD förr, och är förvånad över hur galet bra det växer! Växterna fäller till och med ut lite syrebubblor på kvällen, vilket jag trodde bara brukade ske med co2 tillförsel..

                            Ska försöka hinna plocka ur den grå stenen i helgen å se vad som händer.

                            Kommentar

                            • Micke M
                              Användare
                              • november 2006
                              • 116

                              #15
                              Matar föresten en hel del med fryst artemia, kan dessa små kräftdjur innehålla tillräckligt med kalk för att påverka vattnet?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...