Algproblem vid avsaknad av gödning!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • januari 2005
    • 1042

    Algproblem vid avsaknad av gödning!

    Jag har nu gött med PMDD i bara 2 veckor och växterna bubblar och har det bra men tyvärr så mår även diverse alger och blågröna cyanobakterier lika bra =(

    Vad kan man göra åt detta? Jag kör med KNO3, KH2PO4 och Mikromix med defdacs dosering.

    Hoppas någon har bra erfarenheter för växterna börjar se riktigt risiga ut av alla trådalger och det ser även ut att vara någon form av bruna alger. Det är definitivt cyano på botten. En blågrön sörja som luktar blähä.

    Så här ser polysperman ut:


    Ursäkta kvaliteten på bilden... man ser iaf hur bladen ser ut.

    Hoppas på svar!
  • defdac
    Användare
    • april 2002
    • 865

    #2
    Det brukar alltid vara CO2 som spökar - speciellt med tanke på hur bubbelfri Hygrophilan på bilden är, men du kan även testa att dra ner på mikroblandningen till hälften. Dessutom ser det lite glest ut med växter i bakgrunden vilket ofta är knepigt om man har mycket ljus.

    Försök även separerara doseringarna av KH2PO4-flaskan och mikro-flaskan så du inte dumpar ner blandningarna på samma ställe. Det kan finnas en liten risk för att dom binder med varandra även om den är ganska liten och jag själv ofta doserar allt inom loppet av några minuter vilket alltid fungerat.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • blackened
      Användare
      • januari 2005
      • 1042

      #3
      Jag tog bilden precis efter att jag satt tillbaks den i sanden efter att jag hittade den i ytan och därmed ruskade jag av bubblorna. Jag gjorde även precis ett 50% vattenbyte för att ta ner de eventuellt felaktiga nivåerna. Jag har då dragit ner mikro, och KH2PO4 till 50%. KNO3 tillsatte jag en halv dos direkt då jag antar att KNO3 sällan gör någon skada i normala mängder?

      Så här ser det normalt ut:



      Ni ser även på den bilden hur risig polysperman ser ut.

      co2 nivån är säkerligen helt ok då jag får jättefint bubbel på alla växter ( och cyano ) så det problemet tror jag man kan stryka. I vilket fall borde en lite för låg nivå väl inte spöka så här mkt?

      Det där med KH2PO4 och Mikromix som binder sig låter intressant! Jag har nämligen doserat allt genom samma hål i täckglaset under loppet av några sekunder. Vad händer när de binder sig?

      Jag känner mig lite kluven också när det gäller att vräka i växter. Jag vill självklart fylla upp karet så snabbt som möjligt men jag ville ändå komma ifatt med lite kunskap och bra näringsnivåer innan jag öser i mer. Men om det skulle göra nytta så kan jag fixa mer direkt.



      Där har ni ännu ett problem att klura på... Varför blir bladen på min Ranunculus Limosella så knorriga och fula? På botten ser ni även det som jag antar är cyanobakterier?

      Hoppas någon orkar läsa allt =)

      Kommentar

      • Fildur
        Användare
        • april 2005
        • 68

        #4
        En tanke är att nivåerna är avsedda för ett akvarium fyllt av växter, innan du har fullt med växter testa med att dra ner näringsmängden. Risk annars växterna inte hinner tillgodogöra sig allt och algerna får en hel del att leka med? Jag kör tredjedel ungefär och har funnit balans i mitt akvarium med växter och rötter, mer än så och jag får alger i mängd. Kan bero på att jag inte har så mycket snabbväxande växter också. Fast kör du vattenbyten på 50% och tillsätter näring för den biten ska det ju rent teoretiskt iaf inte vara ngt problem har jag för mig. (Men praktiskt var det det för mig, funkar bättre med 1/3 för mig + co2 och 4 lysrör)

        Vart jag vill komma i mitt svammel är att testa en månad i taget med att ändra ngn parameter (ljus eller näring är mitt tips) tills du finner det som funkar för dig.

        mvh/Peter
        Troffar, centralamerika och sydamerika.

        Kommentar

        • davide
          Användare
          • december 2003
          • 335

          #5
          Jag är dålig på detta område, men de lilla jag kan säger mig att
          "norriga blad" är Ca, Kalciumbrist.

          Och Cyano brukar väl ofta bero på kvävebrist, men det tror jag inte är fallet då dina växter bubblar.
          MVH David
          www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

          Kommentar

          • blackened
            Användare
            • januari 2005
            • 1042

            #6
            Det låter som en bra idé fildur. Jag ska köpa på mig mer R.Limosella för att snabbare kunna bilda matta och sedan köpa rejält med bakgrundsväxter. Det i samband med lite mindre näring kanske kan vara nåt.

            Ang kalcium så höjer ju det pH/kH. Man brukar ju säga att växterna trivs bättre under 7 där jag ligger nu... Hur mkt behövs förresten? Jag har kalkhaltigt bottenmaterial liggande som jag skulle kunna gömma i en påse någonstans. Frågan är bara hur mkt?

            Har kalk några negativa effekter på växter?

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              citat:En tanke är att nivåerna är avsedda för ett akvarium fyllt av växter, innan du har fullt med växter testa med att dra ner näringsmängden
              Du blandar äpplen och päron. Nivåerna är en sak och de gäller oavsett hur många växter du har. De nivåerna är de som en eller flera växter behöver för att må bra. Att de skulle vara anpassade efter ett kar med mycket växter är altså inta sant.

              Det andra är hur mycket du tillsätter, dvs mängden. Mängen du behöver tillsätta för att hålla nivåerna beror väldigt mycket på antal växter och hur mycket ljus. De nivåer som finns i defdacs recept är väldigt försiktiga och fungerar förmodligen bara i kar med mycket lite växter och försiktig belysning. Det visar klart och tydligt alla fall av cyanobakterier som drabbar de som använder den. Att dra ner på annat än fosfaten ger bara problem. Om du har alger kan det nämligen vara fosfaten som är för hög.


              Så: nivåerna är anpassade efter alla växter oavsett hur många du har, mängden är anpassad till ett kar med lite växter. Inget av dem är anpassade för ett kar med mycket växter.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • defdac
                Användare
                • april 2002
                • 865

                #8
                citat:
                Jag har då dragit ner mikro, och KH2PO4 till 50%. KNO3 tillsatte jag en halv dos direkt då jag antar att KNO3 sällan gör någon skada i normala mängder?
                Hur menar du att du körde halv dos av KNO3 direkt? Vad innebär isåfall att du kör ner KH2PO4 och Mikro till 50%?

                För mig låter det som du doserar hälften av allt.

                Som tropfrog säger så är en fulldos av alla tre flaskorna redan väldigt svaga och försiktiga och de flesta får dosera dessa dessa blandningar flera gånger i veckan.

                Att bara dosera 50% av mikro/KH2PO4 och hälften av KNO3 (samma sak?) borde därför ge väldigt marginellt bubbel, vilket också din bubbelbild visar. Likaså kommer du få kvävebrister vilket Cyanobakterierna är tecken på.

                Mer CO2 som alltid och fulldospuls efter vattenbytet (eventuellt hälften/50% av mikron) och förmodligen varje dag efter det om du kör runt 1 watt/liter och bra med växter. Med mindre ljusmängd blir inte CO2-behovet lika stort och med färre växter kommer en fulldospuls hålla sig längre, kanske 2-3 dagar.

                En fulldospuls av de flaskor jag brukar rekommendera ger 5 ppm nitrat (minimum, många kör hellre runt 25 ppm, speciellt om man har Cyano), 0.5 ppm fosfat (minimum) och 0.1 ppm järn (ganska bra nivå).

                citat:
                "norriga blad" är Ca, Kalciumbrist.
                Skrynkliga ihopskrumpna blad skulle jag hellre säga:

                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • blackened
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 1042

                  #9
                  Jag har fått höra att mikromixen och KH2PO4 båda kan vara boven så jag bytte 50% av vattnet och doserade sedan en halv fulldos av KNO3 för att ta upp den nivån till den rätta igen efter bytet. Alltså ligger Mikronivåerna och KH2PO4 nivån på 50% just nu. Idag har jag även öst på med 15ml extra KNO3 för att ta upp det värdet lite över den normala doseringen.

                  Jag fixade precis en liten film på bubbeltakten men jag vet inte riktigt var jag ska ladda upp den. Något tips?

                  Kommentar

                  • blackened
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 1042

                    #10
                    Och vad tror du, defdac, om Limosellan som jag la upp bild på? Och för att röra om i grytan ännu mer så kan jag säga att ludwigian tappade sitt första blad idag. I stort sett hela blev brunt först och några av de andra bladen börjar utveckla små prickar precis som polysperman gör.

                    ?

                    Kommentar

                    • Johan1
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 390

                      #11
                      Utan vara någon expert. Jag fick samma problem och jag testade med "trial and error". Jag ökade på min järnhalt och så minskade jag mängden nitrat i formlen till en faktor av 0,5. Då försvann min alger igen.
                      https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 1827

                        #12
                        Om du docerar nitrat efter den stamlösning defdac rekomenderar enbart efter den vattenmängd du bytt kommer det endast att ge 2,5 ppm, för att få ordning på dina bekymmer skulle tiodubbla dosen inte vara några problem. Du har riktigt fet brist av framförallt kväve. Jag skulle köra fulldos av allt utom kväve som jag skulle docera dubbel dos två gånger i veckan till att börja med. Inte för att jag är någon expert, men det är vad jag skulle gjort .

                        citat:Utan vara någon expert. Jag fick samma problem och jag testade med "trial and error". Jag ökade på min järnhalt och så minskade jag mängden nitrat i formlen till en faktor av 0,5. Då försvann min alger igen.
                        Menar du att du blev av med cyanobakterier genom att minska kvävedosen? Du måste vara den första!!
                        MVH
                        Magnus

                        Kommentar

                        • blackened
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 1042

                          #13
                          Okej.. nu har jag justerat så att jag har fulldos av mikroämnen och fosfat, och sedan 5ggr nitratdosen. I förrgår bytte jag till dubbla mäskflaskor som nu kommit igång ordentligt och min co2-mätare är ljust snorgrön så nu ska det väl bli fart!

                          (som en liten parentes vill jag bara påpeka att H. Corymbosan har växt 5cm från förrgår till idag?! Däför känns kvävebrist fortfarande lite märkligt men vi får se vad som händer.)

                          Inga funderingar kring limosellan?

                          Kommentar

                          • defdac
                            Användare
                            • april 2002
                            • 865

                            #14
                            citat:
                            Jag har fått höra att mikromixen och KH2PO4 båda kan vara boven så jag bytte 50% av vattnet och doserade sedan en halv fulldos av KNO3 för att ta upp den nivån till den rätta igen efter bytet. Alltså ligger Mikronivåerna och KH2PO4 nivån på 50% just nu. Idag har jag även öst på med 15ml extra KNO3 för att ta upp det värdet lite över den normala doseringen.
                            Det låter som du tror att nivåerna du doserar inte går åt.
                            Problemet är inte för höga nivåer av något utan för låga.

                            Istället för att småfippla med knappt mätbara halter och ligga på fisens mosse med alla nivåer tycker jag du ska testa att göra tvärtom typ en dubbelfulldospuls av allt, skruva upp CO2:n och luta dig tillbaks och se vad som händer.

                            Nu är det två experter här som tjatar och tjatar och tjatar om att det är för låga nivåer, och ändå är du inne på att ge växterna mindre näring när du ser att dom mår dåligt. Så hade du aldrig gjort med dina fiskar.

                            Alger på växter = Någon form av begränsning. Istället för att gissa dig till vilken begränsning det är så kör du ett stort vattenbyte och sedan fulldos, eller dubbelfulldospuls och håller CO2-nivåerna bra.

                            Återigen: Det är begränsningar som får algerna att titta fram, inte tvärtom.

                            En halvering av en redan nästintill obefintlig nitratmängd som Johan1 föreslår är tyvärr helt fel väg.

                            citat:
                            Och vad tror du, defdac, om Limosellan som jag la upp bild på? Och för att röra om i grytan ännu mer så kan jag säga att ludwigian tappade sitt första blad idag. I stort sett hela blev brunt först och några av de andra bladen börjar utveckla små prickar precis som polysperman gör.
                            Skulle jag slita mitt hår för varje blad som trillar av i min burk skulle jag varit flintskallig

                            Blad har en livslängd och blad som sitter skuggigt ser växten till att åternavända snabbt varpå dom blir fula och trillar av. Växer den 5 cm om dygnet kommer ditt problem inte att vara enstaka blad som trillar av här och där utan att hålla akvariet fritt från ogräs.



                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • defdac
                              Användare
                              • april 2002
                              • 865

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Johan1

                              Utan vara någon expert. Jag fick samma problem och jag testade med "trial and error". Jag ökade på min järnhalt och så minskade jag mängden nitrat i formlen till en faktor av 0,5. Då försvann min alger igen.
                              För att peta ännu djupare i det här såret så innebär inte bara en halvering av KNO3-dosen att kvävenivåerna går ner (och dom är redan för låga med tanke på Cyanobakterierna) utan även ett lika, om inte viktigare, näringsämne ryker nämligen Kalium.

                              Utan varken kväve eller kalium kommer näringsintaget vara nära nil vilket kommer göra att om du skjuter på med järn så kommer stressen på växterna göra att dom stressläcker ammonium. Höga fina mikronivåer och ammonium = Fet trådalgsodling.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...