Mera Guianacaror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ScreamingBroccoli
    Användare
    • mars 2013
    • 231

    Mera Guianacaror

    Ett av mina Guianacara geayi -par leker konstant och har fått fram flertalet kullar med frisimmande. Men bortsett från några få på 0,5-1cm som lever bakom BTN-bakgrunden har inga klarat sig då jag inte haft möjlighet att mata dom så ofta som krävs. Så nu när en tids sjukskrivning sammanföll med den senaste svärmen tänkte jag göra ett försök att få fram några fler överlevare.

    Nu är det nog en dryg vecka sen jag först såg dom och här är det matdags med lite fryst rotifer och levande nykläckt artemia.

    Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 11 september 2014, 17:47.
  • ewa
    NCS Medlem
    • mars 2013
    • 457

    #2
    Kan inte se videoklippet- det står " Det här videoklippet är privat" ska byta webläsare.

    Kommentar

    • ewa
      NCS Medlem
      • mars 2013
      • 457

      #3
      Hjälpte inte... jag är så nyfiken

      Kommentar

      • ScreamingBroccoli
        Användare
        • mars 2013
        • 231

        #4
        Kan ge mig f-n på att jag valde "olistat", men tydligen inte. Ska göra om och göra rätt.

        Edit: Ändrade till olistat, borde funka nu.

        Kommentar

        • ewa
          NCS Medlem
          • mars 2013
          • 457

          #5
          funkar

          Kommentar

          • ewa
            NCS Medlem
            • mars 2013
            • 457

            #6
            Kul att se syskonen till mina fiskar
            Hoppas många överlever den första månaden,riktigt kul.
            Går de fortfarande i stora akvariet?
            Lycka till
            P.S. Du kan odla moina - det äter mina små som är lite drygt 1 månad, Du kan få en startsats av mig.

            Kommentar

            • ScreamingBroccoli
              Användare
              • mars 2013
              • 231

              #7
              Jag har svårt att avgöra hur många som försvunnit då föräldrarna, främst honan, är mycket bättre på att valla ihop dom nu. Och de går kvar i ett 375-liters där det finns en del yngeltjuvar, främst har jag sett andra G.Geayi braka in och knycka några yngel innan de blir resolut bortkörda. Men oftast håller det här paret, som inte är de största individerna, sin 1/3-del av karet i ett järngrepp. Var en hel del hål i mina corys innan de insåg att det var bäst att hålla sig därifrån och nu är det nästan aldrig någon som vågar sig dit. Är väl en tjurig L015 på 8-10cm och en Geayihane som försöker då och då.

              Jag har haft planer på att flytta det här paret till ett eget kar, men för att fånga in dom utan att blanda ihop dom med resten av gänget måste jag nog dela av karet med filtermatta eller något liknande, och lathet har kommit emellan.

              Det finns tre stycken (vad jag sett) lite större yngel bakom BTN-bakgrunden och där har jag rivit ur lite filterkuddar för att ge dom plats, men alla försök att fånga in dom har hittills varit fruktlösa. Helt sjukt att något så litet kan vara så snabbt. Men jag matar även dom direkt nu, så förhoppningsvis är de stora nog att inte kunna gömma sig så att jag kan fånga dom om två-tre månader. Hur långsamt växer de här sakerna egentligen?

              Jag har aldrig haft några ambitioner att dra upp yngel, men börjar sakteligen att förstå tjusningen.
              Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 11 september 2014, 18:37.

              Kommentar

              • ewa
                NCS Medlem
                • mars 2013
                • 457

                #8
                Tyvärr så växer de relativt långsamt, efter 3,5 månader är mina yngel lika stora som de fjärilciklider som säljs.
                De som jag fick först, födda i slutet på februari, ca 6 månader gamla är större, lite större än våra när vi köpte de ( om man jämför med nanoluteus yngel som är nästan dubbel så stor).
                De börjar uppvakta varandra och man börjar se vad som är hane resp hona, mest på beteendet, men även på kroppsformen, hanar är större och har kraftigare huvud.
                Jag behöll en grupp av de första och har en större grupp 3.5 månaders yngel plus ett tiotal drygt en månad gamla som simmar runt med de äldre.
                Riktigt kul att se de växa och bli stora o starka välmående fiskar.
                Ja, de är snabba, speciellt de mindre.
                De som gömmer sig bli svåra att fånga, ibland känns det som om de var smartare än jag. Bättre att göra en öppning så de kan simma ut, om det går.
                God fortsättning på fiskäventyret


                .

                Kommentar

                • ScreamingBroccoli
                  Användare
                  • mars 2013
                  • 231

                  #9
                  Lyckades fånga det största ynglet (~1,5cm) bakom bakgrunden med en liten ryssja jag byggde av en 0,5l petflaska agnad med lite frysmat, så nu har hen fått flytta till ett annat kar för att underlätta matningen.

                  Men undrar även hur stora övriga yngel ska bli innan jag kan börja övergå till lite större mat som t.ex. cyklops?
                  Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 16 september 2014, 16:31.

                  Kommentar

                  • maltandis
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 1567

                    #10
                    Ursprungligen postat av ScreamingBroccoli
                    Ett av mina Guianacara geayi -par leker konstant och har fått fram flertalet kullar med frisimmande. Men bortsett från några få på 0,5-1cm som lever bakom BTN-bakgrunden har inga klarat sig då jag inte haft möjlighet att mata dom så ofta som krävs. Så nu när en tids sjukskrivning sammanföll med den senaste svärmen tänkte jag göra ett försök att få fram några fler överlevare.

                    Nu är det nog en dryg vecka sen jag först såg dom och här är det matdags med lite fryst rotifer och levande nykläckt artemia.

                    Grattis Kul att se alla småttingar, och gömställen ser ju ut att finnas.
                    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                    Kommentar

                    • ewa
                      NCS Medlem
                      • mars 2013
                      • 457

                      #11
                      Mina minsta som är drygt 1 cm äter moina, så din skulle säkert kunna svälja cyklops.
                      Moina luktar fis i hela lägenheten, men funkar för de små. (En sorts daphnia, men de vanliga funkar också för odling).
                      Du kan håva lite dafnier i Råstasjön, jag fick lite sånt i bäcken mellan Lötsjö och Råstasjö. Bara hälla i akvariet- de finns i olika storlekar, de minsta funkar som mat för de små, de större "spottar" ut sina bebisar. De kallas även vattenloppor.
                      Googla på http://sv.wikipedia.org/wiki/Daphnier
                      Se till att inga konstiga djur följer med som sländlarver och iglar.
                      Mina små äter fortfarande artemia förutom moina.
                      Senast redigerad av ewa; 16 september 2014, 22:09.

                      Kommentar

                      • ScreamingBroccoli
                        Användare
                        • mars 2013
                        • 231

                        #12
                        Den på ~1,5 ger sig på vita mygglarver och är de av den lite smalare varianten går de ner efter lite strid.

                        Vad gäller svärmen i det större karet börjar de allt oftare att hamna bakom BTN-bakgrunden de med. Och i takt med att de gör det så suger jag upp dom och flyttar till ett litet kar i vilket jag cirkulerar vatten från det stora. Dels orkar jag inte jaga rätt på dom bakom bakgrunden varje dag och dels har de börjat vandra lite väl långt från boplatsen, så risken att bli mat är nog större. Men har säkert 30+ i lilla karet nu, så förhoppningsvis överlever ett gäng.

                        Verkar även vara ett bra sätt att sortera ut de mindre ynglen då de större dels verkar kunna hantera strömmen och så börjar några av dom bli lite i överkant för att komma igenom rastret. Vissa har börjat likna små fiskar snarare än yngel som ser ut att bestå till 75% av huvud.
                        Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 18 september 2014, 12:53.

                        Kommentar

                        • ewa
                          NCS Medlem
                          • mars 2013
                          • 457

                          #13
                          De är tåliga och överlever alla om de får mat.
                          Bättre att ge de lite mindre matbitar tills vidare, också. Testa om de äter cyklops.
                          De bli självständiga tidigt och helt orädda, honan har svårt att samla de, små rebeller.
                          Så fort de färgar ut och ser ut som små miniatyr fiskar lämnas de ifred av artfränder, här simmar de minsta med sina äldre syskon och de vuxna utan att bli uppätna.
                          Men om de äldre bli riktigt hungriga ... då vet jag inte hur det skulle sluta.
                          Av alla yngel jag haft så är guianacara den tåligaste, smartaste och glad i mat.
                          Inga krav på vatten, bara det är hyfsat rent.
                          Inga sjukdomar och av första kullen har alla jag flyttade till yngelkaret överlevt. De som var kvar blev uppätna.
                          Den andra kullen gick med de vuxna och blev drygt 26-30 stycken små fina fiskar.
                          Det räcker för mina odlarambitioner ;-)
                          Jag har inte plats för fler akvarier hemma, de kräver mer plats medan de växer.
                          Senast redigerad av ewa; 18 september 2014, 13:05.

                          Kommentar

                          • ScreamingBroccoli
                            Användare
                            • mars 2013
                            • 231

                            #14
                            De minsta får fryst rotifer och levande nykläckt artemia. Den enda på 1,5 och äter allt hen kommer över. Matar även med cyklops, men det verkar som om mygglarverna är mer frestande.

                            Kommentar

                            • ewa
                              NCS Medlem
                              • mars 2013
                              • 457

                              #15
                              Klart det som rör sig är roligast ;-)
                              Ge hen lite artemia också.
                              Kul att du tycker det är roligt att odla fisk.
                              Fast man tröttnar ibland, när artemian tar slut eller om man vill resa.
                              Och när antal akvarier bli fler än vad man har plats för.
                              Janne fick fina mygglarver igår.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...