Mera Guianacaror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ScreamingBroccoli
    Användare
    • mars 2013
    • 231

    #16
    Det är helt klart roligt, men tvivlar starkt på att det är något jag kan syssla med när min sjukskrivning är över. Men vi får se vad livet bjuder på. =)

    Kommentar

    • ScreamingBroccoli
      Användare
      • mars 2013
      • 231

      #17
      Nu har det gått tre veckor sen senaste filmen. De som hamnat bakom bakgrunden och därefter flyttats till ett separat kar har nu växt till sig så pass att de fått flytta tillbaka till föräldrarna. Börjar undra lite smått vad jag ska göra med dom, hade väntat mig att betydligt fler skulle gå åt på vägen. Verkar som om jag behöver fler kar som de kan växa till sig i.

      Här är ett klipp på "bollen" innan/under matdags.

      Kommentar

      • ewa
        NCS Medlem
        • mars 2013
        • 457

        #18
        Oj vad mycket mat!
        Kul att de växer, ja de kommer att behöva mer plats, annars kan du sälja till nån odlare för 10 kr. styck när de bli 1 cm.
        Det är det första tiden som är kritisk, sen växer de bara ;-)
        De är lite kräsna och vill inte äta vad som helst så det kostar att dra upp en stor grupp. Både mat och stora akvarier.
        Jag kan gärna ta hand om lite yngel, snart har jag en 160 liters tömt på fisk. Betalar förstås.
        Lycka till!!

        Kommentar

        • ScreamingBroccoli
          Användare
          • mars 2013
          • 231

          #19
          Haha. Ja det blev rätt mycket i det lasset men sen fick de klara sig hela dagen på det då jag inte varit hemma. Så jag ville att de skulle ha något att böka rätt på under dagen. Och verkar inte som om det går att provocera fram nitrat i det karet. Hela bakgrunden full med filtermatta, två ytterfilter och ett ton valisneria. Ibland är jag nästan sugen på att skippa vattenbyten ett tag för att se hur lång tid det tar innan det börjar ge utslag, men vågar inte chansa.

          Och jag upplever inte mina Geayi som kräsna i maten, de verkar äta i stort sett vad som helst. Vad är det du haft problem med?

          Kommentar

          • ewa
            NCS Medlem
            • mars 2013
            • 457

            #20
            Mina äter levande med stor aptit, men vägrar räkmix och en del torrfoder (granulat), får hackade räkor ibland, men de små är lite kräsna. Till exempel fryst cyclops ratar de, av de frysta krypen är bara mysis som äts med stor aptit (av större yngel och vuxna).
            Tyvärr blev det bara 10 stycken yngel sist, jag flyttade hela familjen när yngel var riktigt små, det verkar som pappa börjar intressera sig av de (som mat) så de bli färre med varje dag. Igår var de 6 stycken.... de är så pass stora ( nästan 2cm ) att jag trodde faran var över.
            Nästa gång ska jag separera ett gäng yngel för att vara säker att ha drygt 26 stycken kvar. Lite över 20 stycken är lagom för större yngel i ett akvarium på 160 liter.
            De äter bara animalisk mat, inga grönsaker medan andra ciklider älskar brysselkål och maltabletter.
            Jag har inte märkt att de påverkas så mycket av sämre vattenkvalite. Kanske tillväxten bli sämre.

            Kommentar

            • ScreamingBroccoli
              Användare
              • mars 2013
              • 231

              #21
              Matade dom från start med fryst rotifer uppblandat med nykläckt artemia. Nu tar de allt jag släpper i, om så det är fryst rotifer, smulat (eller hela flingor av) torrfoder eller spirulinagranulat, de går även loss på det jag ger föräldrarna som discuspellets och diverse fryst, även om det är större än de själva. De biter loss bitar och verkar inte fara illa av det. De största börjar nå över en centimeter nu.

              Kommentar

              • ewa
                NCS Medlem
                • mars 2013
                • 457

                #22
                Mycket fina yngel, och många.
                Mina 10 yngel blev 3 stycken, pappan är ständigt hungrig, han upptäckte att de är goda..... hoppas på ny yngelsvärm när jag kommer hem om 2 veckor. Då ska jag ta hand om en del för säkerhetens skull.
                Ha fortsatt odlarglädje- visst är det kul med en massa glada yngel?

                Kommentar

                • ScreamingBroccoli
                  Användare
                  • mars 2013
                  • 231

                  #23
                  Ny kull med frisimmande. Får se hur många dagar det tar för deras storasyskon att äta upp alla.

                  Är det normalt att de leker oavbrutet?
                  Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 15 oktober 2014, 18:45.

                  Kommentar

                  • Tindra
                    Användare
                    • december 2013
                    • 18

                    #24
                    Nej,nej se till att de inte blir uppätna! Jag vill så gärna köpa en flock av dig

                    Kommentar

                    • ScreamingBroccoli
                      Användare
                      • mars 2013
                      • 231

                      #25
                      Är ju en fråga om plats också, men i den takt de leker så lär det komma fler kullar. Och i vilket fall har jag en rätt stor kull runt 1-1,5cm. Har svårt att förstå hur de kan vara så sällsynta med tanke på hur lätta de verkar vara att dra upp. Men är väl inte tillräckligt färgglada kanske. Har börjat mata med nykläckt artemia igen så får vi se om några av de nya klarar sig.

                      Kommentar

                      • Tindra
                        Användare
                        • december 2013
                        • 18

                        #26
                        Säljer du?

                        Kommentar

                        • ScreamingBroccoli
                          Användare
                          • mars 2013
                          • 231

                          #27
                          Förutsatt att inget händer kullen innan de blivit stora nog kommer jag att göra det. Men de är ännu små och växer långsamt, så vet inte när det kan tänkas bli.

                          Kommentar

                          • ewa
                            NCS Medlem
                            • mars 2013
                            • 457

                            #28
                            Växer långsamt. Jag har 24 grader i akvariet och de leker lagom. Du kan sälja de när de är 1.5cm om någon vill ha. De är tåliga men gillar att vara en grupp.

                            Kommentar

                            • Tindra
                              Användare
                              • december 2013
                              • 18

                              #29
                              Köper gärna ett gäng!

                              Kommentar

                              • ScreamingBroccoli
                                Användare
                                • mars 2013
                                • 231

                                #30
                                Nu börjar vissa dra iväg i storlek rätt ordentligt. Största är nog ~3,5 och några andra ~3cm, minsta ligger kvar på ~0,5cm. Matar nu främst med smulat torrfoder, kan vara orsaken? Får väl börja pytsa i lite smått igen och se om de tar sig. Ska gallra ut de största och flytta till ett större kar inom kort, börjar bli lite trångbott där de går nu.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...