t8 eller t5 belysning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snabbaville

    t8 eller t5 belysning

    vilket rekomenderar ni att ha....................
    är på väg att inhandla en ny ramp till akvariet
  • Byttorp
    Användare
    • november 2003
    • 1585

    #2
    Jag skulle vilja påstå att det handlar om flera faktorer egentligen men en T5 är väl att föredra då den är mindre och snyggare i de flesta fall. Att det inte har sålts mer sådana ramper beror väl på att dom har varit hyfsat dyra än så länge i förhållande till T8 ramperna. Rören i sig är väl ungefär samma kostnad på (förutom att du kanske har en ramp med fler rör som därmed också kostar mer). Vore skoj vad övriga har att säga om T5 rampens vara eller inte vara. Vad har ni hemma på era kar? Är det bara växtodlare som kör med metallhalogen eller? Nån som är kunnig får gärna komma med fler argument och så...
    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
    Ordförande GCG

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #3
      för mej en svår fråga (faktiskt)!, förut såg jag bara fördelar med t5 men nu i efterhand är ja lite mer spittrad, främst tycker jag att det finns mer intressanta lysrör till t8 men det är förmodligen bara en tidsfråga. Fördelen me t5 är såklart mycket starkare ljus och dessutom mindre storlek på rören men t5 kostar lite mer..Så jag är inte lika lyrisk över t5 idag, hur stort är ditt kar och hur har du tänkt med din ljussetup?
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #4
        Hej!

        T5 ska det vara eftersom de är mycket mer energieffektiva. Jag tycker egentligen det är skandal att det fortfarande säljs T8 ramper för akvariebruk. Det är enbart en fråga om konservativa tillverkare.

        mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Lacustris
          Användare
          • juni 2005
          • 142

          #5
          Man bör nog se över vilka rör som finns att tillgå i T5 innan man bestämmer sig.
          Hursomhelst så verkar utbudet på T5-rör öka vartefter. Skulle tro att även om inte "alla" rör finns som T5 så är det bara en tidsfråga....
          Skulle tro att marknaden går över till T5 men att det nog tar sin tid.
          Det är aldrig för sent att ge upp!

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • februari 2005
            • 2753

            #6
            Aquarelle Philips T8 är det många som förespråkar, det finns även som T5 numera.
            Kolla hos PWSS dom har nästan 4 hela sidor med olika T5-rör.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • jannemannen
              Användare
              • juli 2004
              • 306

              #7
              Ursprungligen postat av olof
              Hej!

              T5 ska det vara eftersom de är mycket mer energieffektiva. Jag tycker egentligen det är skandal att det fortfarande säljs T8 ramper för akvariebruk. Det är enbart en fråga om konservativa tillverkare.

              mvh

              olof
              Nej, T5 HO är inte mer energieffektiva än T8. Möjligvis kan T5 HE vara en aning mer effektiva per watt än T8.

              Anledningen till att T5 anses vara billigare i drift. det är att dom alltid drivs av moderna HF-drivdon som har väldigt lite energiförlust i sig själva. (nästan ingen förlust alls i drivdonet)

              Däremot så är det gammeldags drossel och glimtändare i de flesta T8 armaturer, och där är det en ordentligt förlust i drosseln ! Det är alltså drosseln som är boven i dramat. Inte själva lysröret !

              Driv ett T8 med ett modernt HF-don ! Då får man samma ljusmängd/Watt med detta !

              Enda anledningen enligt mig att köra T5 HO är om man måste ha in väldigt mycket ljus på en liten yta ! Typ till saltvattens, och växtakvarium...


              Mvh/Janne
              Senast redigerad av jannemannen; 14 december 2007, 20:16.
              Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

              Kommentar

              • jannemannen
                Användare
                • juli 2004
                • 306

                #8
                Ursprungligen postat av snabbaville
                vilket rekomenderar ni att ha....................
                är på väg att inhandla en ny ramp till akvariet
                Hur stort är ditt kar ? Vad skall du ha i det ? Växter ?

                Mvh/Janne
                Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                Kommentar

                • snabbaville

                  #9
                  Jag har ett på 700l måtten 100*100*70 ,fisken jag har är malavi ciklider

                  Kommentar

                  • snabbaville

                    #10
                    skulle vilja byta ut det befintliga ljus jag har

                    Kommentar

                    • jannemannen
                      Användare
                      • juli 2004
                      • 306

                      #11
                      Ursprungligen postat av snabbaville
                      Jag har ett på 700l måtten 100*100*70 ,fisken jag har är malavi ciklider
                      Alltså ett helt rektangulärt kar. Jag skulle sätta en 150 Watts MH i mitten och kanske ett par lyrör runtom denna... Beroende hur du har det möblerat i akvariet då vill säga...

                      Många kanske tycker att 150 Watt är lite underkant. Men jag har själv en ensam MH 150 Watt över mitt 960, och jag tycker nästan att det är lite starkt ibland faktiskt !

                      MH är totalt överlägset allt vad lysrör heter ! Fantastiskt vackert ljus !

                      Mvh/Janne
                      Senast redigerad av jannemannen; 16 december 2007, 11:30.
                      Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                      Kommentar

                      • krejsi
                        Användare
                        • september 2005
                        • 13

                        #12
                        som jannemannen säger. en 150w metalhalogen och en sån här reflektor http://www.swedish-growsystems.se/we...&article=10129

                        och ett kelvintal på 10k på lampan. elle vitare ljus mindre kelvintal elle blåare ljus högre kelvintal. men jag hade 10k i min förra bruk och ja va så nöjd med ljuset

                        du kommer få ett sånt underbart ljus i din burk. ett levande ljus som bara går att få med metalhalogen
                        Senast redigerad av krejsi; 01 januari 2008, 13:37.
                        tjohejsan 980 liter fisksoppa

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          #13
                          Ursprungligen postat av krejsi
                          som jannemannen säger. en 150w metalhalogen och en sån här reflektor http://www.swedish-growsystems.se/we...&article=10129

                          och ett kelvintal på 10k på lampan. elle vitare ljus mindre kelvintal elle blåare ljus högre kelvintal. men jag hade 10k i min förra bruk och ja va så nöjd med ljuset

                          du kommer få ett sånt underbart ljus i din burk. ett levande ljus som bara går att få med metalhalogen
                          har en 150 watts mh (14000k) armatur med inbyggda lysrör, tyvärr används den inte just nu, men visst är ljuset grymmt, finns egentligen ingen motsvarighet tycker jag, kan tycka att det är lite meckigt att få till det speciellt vill ja skärma av ljuset så att det inte lyser upp hela rummet
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • krejsi
                            Användare
                            • september 2005
                            • 13

                            #14
                            Ursprungligen postat av specmats
                            har en 150 watts mh (14000k) armatur med inbyggda lysrör, tyvärr används den inte just nu, men visst är ljuset grymmt, finns egentligen ingen motsvarighet tycker jag, kan tycka att det är lite meckigt att få till det speciellt vill ja skärma av ljuset så att det inte lyser upp hela rummet
                            det är normalt inom saltvattens världen att man bygger upp en sarg runt akvariet som skärmar av ljuset lite.
                            tjohejsan 980 liter fisksoppa

                            Kommentar

                            • christer antonsson
                              Användare
                              • september 2002
                              • 183

                              #15
                              fördelen med T5 armaturer är att man kan dimra den vilket kan öppna möjligheter för entusiasten att följa dygnet...
                              Christer Antonsson

                              1800 liter Troffar:
                              Ikola
                              Pemba
                              Duboisi- Mazwa
                              Red Rainbow- Kapere

                              Kommentar

                              Arbetssätt...