t8 eller t5 belysning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jannemannen
    Användare
    • juli 2004
    • 306

    #16
    Ursprungligen postat av christer antonsson
    fördelen med T5 armaturer är att man kan dimra den vilket kan öppna möjligheter för entusiasten att följa dygnet...
    Mycket bra påpekande ! Men då måste armaturen vara utrustad med drivdon som är dimbara ! Långt ifrån alla drivdon är dimbara tyvärr !

    Mvh/Janne
    Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #17
      Vilka drivdon är dimbara?
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • jannemannen
        Användare
        • juli 2004
        • 306

        #18
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Vilka drivdon är dimbara?
        Osram tillverkar HF-drivdon som är dimbara ! Det står på modellbeteckningen om dom är dimbara. Det står "dim" i slutet på modellbeteckningen då..

        Det enda kruxet är att dom är dyra ! Jag tror dom är dubbelt så dyra som vanliga drivdon.

        Kolla i deras produktkatalog.



        Mvh/Janne
        Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

        Kommentar

        • Robbe
          Användare
          • februari 2003
          • 527

          #19
          Vet inte riktigt var ni får det ifrån att T5 rör skulle vara mer energisnåla när det gäller akvarie belysning?
          Vanliga T8 rör t ex 58w (i en 1500 mm armatur) ersätter man med T5 80w så enligt vad jag lärt i fysiken i skolan så borde det isåfall vara tvärt om,eller?
          På kontoret har vi T5 lysrör och där sparar man enrgi eftersom ett T8 rör på 58w ersätts med ett T5 rör på 49w(om man går efter hur långa lysrörsarmaturerna är) hoppas jag inte är ute på alldeles för tunn is nu

          Kommentar

          • jannemannen
            Användare
            • juli 2004
            • 306

            #20
            Ursprungligen postat av Robbe
            Vet inte riktigt var ni får det ifrån att T5 rör skulle vara mer energisnåla när det gäller akvarie belysning?
            Vanliga T8 rör t ex 58w (i en 1500 mm armatur) ersätter man med T5 80w så enligt vad jag lärt i fysiken i skolan så borde det isåfall vara tvärt om,eller?
            På kontoret har vi T5 lysrör och där sparar man enrgi eftersom ett T8 rör på 58w ersätts med ett T5 rör på 49w(om man går efter hur långa lysrörsarmaturerna är) hoppas jag inte är ute på alldeles för tunn is nu
            Självfallet drar ett 80 Watts rör mer ström än ett 58 Watts...

            Det finns 2 olika sorters T5 rör ! T5 HE, och T5 HO. T5 HE står för High Efficency och det är dom som normalt sitter i armaturer på kontor och arbetsplatser. Dom är konstruerade för att ge så mycket ljus som möjligt för varje watt dom drar... Dom drar ganska exakt eller kanske lite mindre än vanliga T8 under förutsättning att dom drivs av samma sorts drivdon !

            T5 HO står High Output, och dom är konstruerade för att ge så mycket ljus som möjligt för sin längd ! Fast då på bekostnad av att dom inte är lika effektiva. Det är T5 HO som oftast sitter i akvariearmaturer.

            Mvh/Janne
            Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

            Kommentar

            • Mattias Nilsson
              Användare
              • april 2002
              • 467

              #21
              Ursprungligen postat av Robbe
              Vet inte riktigt var ni får det ifrån att T5 rör skulle vara mer energisnåla när det gäller akvarie belysning?
              Vanliga T8 rör t ex 58w (i en 1500 mm armatur) ersätter man med T5 80w så enligt vad jag lärt i fysiken i skolan så borde det isåfall vara tvärt om,eller?
              På kontoret har vi T5 lysrör och där sparar man enrgi eftersom ett T8 rör på 58w ersätts med ett T5 rör på 49w(om man går efter hur långa lysrörsarmaturerna är) hoppas jag inte är ute på alldeles för tunn is nu
              jovisst men ett 80w t5 rör ger mer ljus/w än 58w t8. Ljusmängdsmässigt kan man alltså använda svagare t5 rör än t8 och få ut mer ljus, men rören blir då kortare
              Mvh
              Mattias

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

              Kommentar

              • Niclas Larsson
                Användare
                • januari 2004
                • 546

                #22
                Har följt denna tråd med intresse, då jag själv håller på att brottas med ett belysnings problem. Håller på att iordning ställa ett kar med måtten L x B xH 220 x 85 x 75 cm, som det skall gå CA i, men så nu passar inte standard T8 ramperna längre.

                Har funderat på att bygga en egen T5 ramp, men drivdon är till T5 inte billigt samt att det är en outforskad djungel detta med med T5. har läst en hel del på saltvatten killarnas/tjejernas forum då dom är rätt duktiga på detta med belysning men dock utan att bli mycket klokare. Dom flesta där verkar föredra metallhalogen.

                Så nu funderar jag på metallhalo med typ 6500 K i kombination med T5. Har kollat lite ramper från aqua-tec men dom går ju loss på en 12-14000 kr.
                funderar lite på att köpa rampen som heter "PRO 1800,
                150 W" från http://www.aquastyle.se och byta ljuskällor till lampr och rör med mer sötvatten anpassade Kelvintal.
                Någon som har erfarenhet av ramperna från Aquastyle ?
                Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                Kommentar

                • Robbe
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 527

                  #23
                  Ursprungligen postat av Mattias Nilsson
                  jovisst men ett 80w t5 rör ger mer ljus/w än 58w t8. Ljusmängdsmässigt kan man alltså använda svagare t5 rör än t8 och få ut mer ljus, men rören blir då kortare

                  För dom flesta så är det väl ganska så svårt att ersätta längden på lysrörsarmaturerna man redan har med kortare,eller?

                  Har själv för ca 2 år sen gjort bytet till T5 och ångrar det starkt eftersom det tar alldeles för mycket ström och ger på tok för mycket alger.
                  Jag gjorde bytet från dubbelt T8 58 w till dubbelt T5 80 w och tyvärr så går det inte att bara ha ett rör i gång ens för skruvar jag ut det ena så slocknar även det andra

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4594

                    #24
                    Ursprungligen postat av Niclas Larsson
                    Någon som har erfarenhet av ramperna från Aquastyle ?
                    Jag har inte använt sådana själv, men har jag klämt en hel del på den armaturen. Den känns stabil och bra med aluminiumchassi, och det är extremt mycket ljus den ger. Det sitter väl dessutom tre vinklingsbara diod-spottar i 180-rampen som ger ett trevligt "kvällsljus".
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4594

                      #25
                      Ursprungligen postat av Robbe
                      Jag gjorde bytet från dubbelt T8 58 w till dubbelt T5 80 w och tyvärr så går det inte att bara ha ett rör i gång ens för skruvar jag ut det ena så slocknar även det andra
                      Klart som korvspad att det blir ruskigt myket ljus. En 2x80w T5 ger ju lika mycket ljus som 5 styck 58w T8. Fanns det ingen med lite färre watt att välja på?
                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • snabbaville

                        #26
                        o jag som tänkte beställa en t5 ramp med 8 t5-rör
                        då lär man väll få algblommning så det stänker om det
                        vilket besluts ångest man får nu , sen man började med denna tråd

                        Kommentar

                        • Pieter
                          Användare
                          • augusti 2004
                          • 251

                          #27
                          dom som e intreserade av köpa T5 ramper, ta kontakt med Kent Nol.
                          när jag var i köp tankarna för 1 årsedan så höll han på att ta in från en Dansk tillverkare, tror det var en dansk skall inte svära på det.
                          och dom kunde då mått tillverka storlekarna på ramperna samt antal rör i ramperna.
                          sedan det bästa av allt Priserna skulle vara REJÄLT konkurenskraftiga mot dom andra märkerna.

                          detta var det som Kent sa till mig väntade ca:6 månader sedan kunde jag inte hålla mig å hittade beggat MH billigt.

                          men som sagt kolla av med honom, säg att ni hörde det från Pieter i Alingsås (han den stora typen) så vet han vem det är.

                          //Pieter
                          Senast redigerad av Pieter; 03 januari 2008, 18:52.

                          Kommentar

                          • jsl
                            Användare
                            • oktober 2004
                            • 31

                            #28
                            Jag har för mig att jag läst att T5 skall ge dubbelt så mycket ljus per längdenhet jämfört med T8. Nån som kan verifiera det?
                            http://umea.akvarieforening.se/

                            Kommentar

                            • jannemannen
                              Användare
                              • juli 2004
                              • 306

                              #29
                              Ursprungligen postat av jsl
                              Jag har för mig att jag läst att T5 skall ge dubbelt så mycket ljus per längdenhet jämfört med T8. Nån som kan verifiera det?
                              Nej inte dubbelt så mycket ! Ett T5 HO ger klart mycket mer ljus än ett T8 per cm rör. Men att det skulle ge dubbelt så mycket ljus stämmer inte.


                              Mvh/Janne
                              Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...