teknik för att effektivisera vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Jarhl
    Användare
    • april 2002
    • 2277

    #16
    Jag köpte en länspump på en båt tillbehörs firma kopplat till ett bilbatteri och den suger som attan 700 Liter tar en 15-20min =).Men som sagt funkar bara vid vatten byte inte i sanden hehe..

    MJ
    Micke Jarhl Med akvarium!

    Kommentar

    • matek
      Användare
      • december 2004
      • 32

      #17
      Finns det några förslag på slangar att använda vid vattenbyte. Jag har alltid använt trädgårdsslang men dom är ju så knöliga att använda (beter sig inte alltid som man vill mm). Finns det någon som erfarenhet av smidigare slangar och som vet var man kan köpa dem?

      Kommentar

      • jowa
        Användare
        • februari 2004
        • 194

        #18
        Jag kör med transparant 1" PVC-slang från Biltema. Tycker den är hyggligt böjbar och man ser om nått fastnar i den.
        http://hem.bredband.net/aquascene

        Kommentar

        • Lejonmarie
          Användare
          • april 2003
          • 429

          #19
          Biltema har en mycket bra klamma som man kan sätta fast slangen i när man både tömmer och fyller. 4 stycken för 29.- har jag för mej!

          Jag använder en lite grövre slang än den traditionella trädgårdslangen och lite bättre kvalite. De billigare och smalare vrider sej bara när man förvarar dem.




          ;-) LejonMarie
          540L Vieja synspila
          500L Cichlasoma bocourti

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

          Kommentar

          • Micke Jarhl
            Användare
            • april 2002
            • 2277

            #20
            En armerad trädgårdsslang lyder =) dock betydligt dyrare
            Micke Jarhl Med akvarium!

            Kommentar

            • Tobias
              Användare
              • juni 2004
              • 95

              #21
              Har för mig att vissa trädgårdsslangar har en rekommendation att man inte dricker vattnet ur dem. När jag köper slang så brukar jag kolla om det finns någon sådan varning.

              Oftast brukar jag slammsuga botten av akvarierna så då brukar jag stå vid karet under tiden det töms. Jag har byggt ett halvautomatiskt system från en ide som fanns på nätet för ett tag sedan.
              Har ett stående PVC rör vid sidan av karet med en t-koppling i höjd med vattenytan. Har en slang från akvariet till PVC röret som sträcker sig nedanför t-kopplingen, slangen är fylld med vatten. Vattennivån i akveriet bestäms sedan av höjden på t-kopplingen varifrån extra vatten leds iväg till ett avlopp (gräsmattan).
              Sedan fyller jag på vatten i akvariet med en slang direkt från kranen och när vattenytan vill stiga så går vattnet istället genom slangen till PVC-röret som ser till att det inte finns mer vatten i karet än t-kopplingen. Efter det ser jag på TV ett tag innan jag stänger av kranen eller börjar med nästa akvarium.
              Funkar bra och jag behöver inte vara så involverad.
              På väg tillbaka in i hobbyn.

              Kommentar

              • Laesk
                Användare
                • februari 2004
                • 2447

                #22
                Känner ni en elektriker så kan den böjja ett PVC rör på ett kick åt er, (jag är elektriker) men jag är dyr i drift
                Lennart "Laesk" Axelsson
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                With CANON you can!

                Kommentar

                Arbetssätt...